Een van de laatste updates in deze bouw waarschijnlijk, want het begint nu aardig op te schieten. Vorig weekend kocht ik in de kringwinkel een paar voetstukken, waarvan er een geschikt leek voor de FW190. Het was eigenlijk een stalen kandelaar, dus ik moest er nog een stuk af zagen. Om het model er op te bevestigen, boorde ik een gat op de plek waar het gewicht gelijk verdeeld was, wanneer het toestel een bocht naar rechts zou nemen. Dat was nodig omdat de afwerpbare brandstoftank al op de plek kwam waar het middelpunt zit. Het bijkomende voordeel is dat je nu even goed de onderkant van de vleugels ziet als boven. Het toestel zit nog niet vast op de steun, dus helt hij hier wel naar links over.
Het statief is door de stalen staaf op zich zwaarder dan het model, dus heeft het zeker niet de neiging tot om te vallen. Ik had het grijs hier en daar ook nog eens bijgelicht, maar zoals ik dacht was het eigenlijk al gelukt voor de laag P+. Het groen is wel wat subtieler, maar nu ook zichtbaar ge-highlight. De mottling heeft ondertussen ook al kleurvariatie gekregen, elk vlekje is achteraf nog een tweede keer bewerkt met een lichtere kleur.
De propeller is voorlopig grijs gespoten, maar het is mogelijk dat dat eigenlijk donkergroen moet zijn. De instructies laten hier veel te wensen over.
Over naar de decals dan, na enkele lagen P+ om alles even glanzend te krijgen. Vooral het German Grey had hiervoor twee lagen nodig, terwijl het Gunze groen al goed was na het spuiten. Daardoor had het grijs ook wel de neiging om sneller vingerafdrukken te vertonen. De decals zijn, zoals ik al zei, gemaakt door Cartograf. Ik had dus een plakfestijn verwacht maar het draaide even anders uit.
De eerste grote decal kwam al meteen zo uit het water, zodat je meteen nattigheid voelt. Na een eerste poging was de decal al meteen zo beschadigd, dat ik besloot om deze decal zelf te spuiten. De kleuren had ik ter beschikking en de vorm was eigenlijk makkelijk af te plakken op de cilindervormige romp.
De breedte kon ik nog makkelijk uit de decal voor de andere versie halen.
Dit werd gespoten in Vallejo Air Wit, maar niet voordat de groene en grijze mottling eerst overgespoten waren in RLM76. Daarna moest ik wel eerst de beschadigde decal reconstrueren om de lengte van de maskeerstroken voor het wit af te meten.
Deze werden zo gearrangeerd dat het klopte volgens het kleurenschema. Ik nam het Mr.Hobby RLM4 er al bij.
Door dit verzadigd te spuiten, kreeg de verf het gladde uiterlijk van een decal. Met wat wit er bij kon het dan ook nog ge-postshaded worden zoals de rest.
Er waren ook veel decals met transparante delen. Ik had een ervan, de dubbele 11, al in zijn geheel opgekleefd en er zou ongetwijfeld silvering gaan optreden. Deze decals kleven meteen aan je vingers vast als je ze wil zetten en scheuren dan als je ze los wil maken. Als ze met sol bewerkt worden, gaan ze toch niet in de paneellijnen liggen. Ik heb na de 11 en een van de Balkenkreuzen alle transparante delen op voorhand weggehaald, of op het model als het niet anders kon.
Er was een decal voor alle controlevlakken, maar die was te groot voor het aanhangsel van de hoogteroeren. Hier moest dus overal aan twee kanten een stukje afgesneden worden.
Uiteindelijk zijn op 1 na alle decals geplaatst, de meeste met lichte schade waar weinig van te zien zal zijn na afwerking.
Er is nog iets raars met de instructies:
De twee Balkenkreuzen op de bovenvleugels zijn niet symmetrisch geplaatst. Ik had dit te laat gezien en toen was het linkse kruis al geplaatst en terwijl zodanig versnipperd dat het niet meer te verplaatsen was. Ik ging eens kijken in mijn referentieboekje hoe dat zat met die kruisen. Er stond alleen een bovenaanzicht van een "korte" FW190 in, maar daar stonden de kruisen beide meer aan de buitenkant van de vleugel. Ik denk dat de rechtse positie de juiste was geweest, maar ik heb ze nu maar beide aan de binnenkant gezet.
De dunne lijndecals gingen nog verrassend goed na de ervaringen met de grote staartdecal. Er is nog 1 decal die aan vervanging toe is, die op de spinner. Dit is een spiraal die in het midden begint en die aan de buitenkant zou moeten eindigen. Op het bolle oppervlak is de decal niet plat te krijgen, ook niet helemaal met sol. Ondertussen is hij er al terug af, dit ga ik waarschijnlijk kwasten...