Hoofdsponsor

1/24 FW 190 (Rebuild)

Schaal 1/24 - 1/25
die draden...
Wat zitten opzoeken en hier het resultaat.
eerst enkele brandblokkers gemaakt en nu bezig met "leidingen" erin te plaatsen.

De voorbereidingen:
attachment.jpg

plaatsen brandblokkers
attachment.jpg

leidingen:
attachment.jpg

voorlopig resultaat (sorry voor de donkere foto)
attachment.jpg
Vrees nu wel dat ik het geheel niet meer in één stuk zal kunnen hermonteren... we zien wel. ;-)
 
en inderdaad die cilinderkoppen hebben 'liefde' nodig. Hoe meer ik erop kijk, hoe groter ze worden! ;-)
 
Wat probeer je met deze aanpassing juist na te maken, Jan? Is het deze foto?

attachment.php


In dat geval kon je de bestaande rondjes gewoon uitboren, want ze steken nauwelijks voor de firewall uit. Zoek een buis met kleinere diameter (bijvoorbeeld Albion heeft dat wel), boor gaten waar de rondjes zitten en monteer ze door de plaat.
 
ik probeer de doorgangen na te maken, gebaseerd op een foto.
attachment.jpg


en met dit als resultaat in de grondverf:
attachment.jpg
 
wel beste Jan nog niet zo lang geleden had ik bij mijn bugster de voorruit ook lijmresten , eerst geprobeerd om een nieuwe ruit te snijden dat ging maar ben toch verder gegaan met de oude ruit ( plastic )
eerst met een 400 grid ze helemaal mat geschuurd tot alle resten weg waren en daarna met fijner en fijner schuurpapier beginnen te schuren , daarna met zo een nagelvijl van kruidvat met 8 verschillende schuurvlakken met de fijne schuurzijde tot polijst functie aan de slag , daarna met het setje polijstmiddel van Tamiya en je ziet zo goed als niks meer ,kan misschien met tandpasta ook , daar krijg je ook de matte koplampen van een auto mee schoon
grt
Marc
 
Zoals ik hier schreef (het ging daar over krassen in een ruit, maar hetzelfde principe doet opgeld):

Die krassen krijg je eruit, met de nodige tender love en care.
Pak een homp blu-tack, duw dat in de grove vorm van de voorruit, leg dan de voorruit daarop en druk zachtjes aan net zolang totdat de voorruit niet meer beweegt en als het ware muurvast zit.

Dan ga je de voorruit schuren, eerst met korrel 1.000, dan met korrel 2.000, dan met 4.000, dan met 8.000, dan met 16.000. Elke keer dat je hebt geschuurd controleer je of alle grote krassen van de vorige sessie zijn verdwenen. Dit klinkt moeilijker dan het is, je komt er vanzelf achter of het goed is (wel goed kijken).

Na korrel 16.000 kun je alweer goed door het ruitje heen kijken (niet schrikken na 1.000, het komt echt goed!).

Als je korrel 16.000 hebt gehad, ga je polijsten. Dat kan bijvoorbeeld met tandpasta en een zachte doek (geen wc-papier of keukenrol!). In tandpasta zit een grove structuur die niet zo hard is als schuurpapier maar de 'swirls' wel wegkrijgt.

Als je daarna nog een sessie met Tamiya compound / polijstpasta doet, krijg je de ruit helemaal mooi blinkend. Ten slotte dip je je ruit in Klear / Future of andere parketreiniger met de juiste eigenschappen (op acrylbasis). Dan blinkt en glanst je ruit zoals hij nog nooit gedaan heeft.

Feitelijk wordt de ruit dan mooier dan origineel door Tamiya geleverd.

Let wel steeds op dat je niet te hard drukt, want je wilt absoluut niet dat het ruitje buigt en mat-witte scheuren gaat vertonen. Vandaar de blu-tack.

Meestal is het antwoord, na een opsomming als deze, "ok leuk ik bewaar dit voor een volgende keer, dan ga ik het proberen" dus ik hou er rekening mee dat dit ook jouw antwoord zal zijn. Maar denk er eerst eens over na, want als je dit doet kun je er alleen maar van leren. En modelbouwen is toch ook vooral een voortdurende les in technieken en geduld betrachten. Evenwel... uiteindelijk is het jouw keuze wat je doet. Persoonlijk zou ik het zonde vinden van de rest van je model als je het ruitje zo zou laten, of de krassen zou proberen te verhullen.

Het principe van vastzetten in een homp blu-tack of klei of wat dan ook (als het maar goed vast zit) is buitengewoon belangrijk. Gaat zo'n kunststof onderdeeltje 'werken' (torderen) dan verdwijnt van binnen de transparantie en wordt het melkachtig. Als dat gebeurt, kun je het onderdeel weggooien. En dat torderen gebeurt sneller dan je denkt, het is mij ook eens overkomen. Zet het onderdeel dus goed vast.

Is de poging mislukt (=verliest het ruitje zijn transparantie) dan kun je eventueel een nieuwe ruit vacuformen, met als basis de oude. Het vacuform-proces heb ik hier uiteengezet. Leuke oefening, maar ik zou als ik jou was dan eerder proberen een nieuw ruitje te bestellen bij Airfix.
 
Terug
Bovenaan