Goedenavond Beste Kijkers !
Na de perikelen van afgelopen dagen probeer ik nog eens deze topic te updaten.
@Danny : da's één, twee, drie gefikst ! Enkele foto's bestuderen, wat Evergreen tube van 7.9mm en wat strips van 0.4 x 1.5 mm op elkaar gelijmd.
De schilderwerken zijn intussen ferm gevorderd. Gans de bunker kreeg een basiskleur van Humbrol 72, daarna volgden wat highlights met H71-72 en pure H71.
Op dit stukje muur zijn de highlights moeilijk te zien. De bovenkant is evenwel wat lichter als het ondereind. Dit stukje muur wordt apart geschilderd maar zal later op de grijze streep in de bunker gelijmd worden. Deze zone is momenteel beschermd met plakband.
Hier is deze streep te zien, hier komt het muurtje met rechts ervan de gang die toegang biedt tot het Flak-compartiment. De gang is bereikbaar via de ladder. Links van het muurtje is de grote toegang langs waar het Flak-geschut in de bunker wordt geplaatst.
Hiervoor bouwde men een houten helling langs waar het geschut omhoog werd gereden. Later werd de helling verwijderd en de opening dichtgemaakt met boomstammen. Eventueel zal ik er nog wat zandzakken bovenop leggen.
Wat vinden jullie van de munitiekamers ? Deze kregen een preshade van H98 aan de bovenzijde, daarna de basislaag waarbij de bovenzijde wat vermeden werd. Vervolgens werden extra highlights aangebracht op de drempels om het contrast te verhogen.
Hier heb ik ook een truukje toegepast. Vanaf de linker hoek van de bruine balk naar de rechter bovenhoek van het vierkant gat is een denkbeeldige lijn getrokken. Onder deze lijn zijn er highlights aangebracht. Hierdoor bekom ik wat schaduweffect onder het plafond.
Links van de verluchtingsrooster zijn geen highlights aangebracht, straks zien we waarom...
Nog eens een zicht op de highlights vanaf de andere zijde. Het gedeelte van de bominslag is nog niet behandeld. Ik wil hier een verse inslag imiteren, dus met lichtgrijze of vuilwitte tinten...
Ondertussen staat de camo erop, althans de eerste laag. Met Napels Yellow olieverf zijn de bakstenen geschilderd op de muren.
Hiermee wou men de bunker camoufleren als ruïne van een Normandische hoeve of schuur.
De raamopeningen worden nog donker ingekleurd. De stenen zelf krijgen nog wat Burnt Sienna vegen.
Op een foto van een Flak-bunker achter Utah-beach, die hier diende als inspiratiebron, is een hoek geschilderd met bewolkte lucht en wat boomkruinen. Dit wil ik ook realiseren in de linker bovenhoek.
Nog enkele foto's om jullie te laten likkebaarden...

Nu laat ik dit enkele dagen drogen voor ik er aan verder doe.
Groeten Rik