Toen ik deze week eens langs mijn "wall of shame" van ongebouwde kits liep kreeg ik het ineens zot in mijnen kop.
Waarom zou ik niet eens enkele toestellen van een zelfde type maar met onderlinge verschillen proberen te maken ? Ik heb hier toch verschillende kits dubbel liggen dus dat moet doenbaar zijn.
Mijn oog viel dan ook op een oude Italeri kit (nr 111 uit 1974) van de Gotha Go242 - Go244; een zweefvliegtuig dat later in de oorlog gemotoriseerd werd en als zelfstandig transportvliegtuig kon optreden.
De kit werd indertijd voorzien van een bijpassende Kübelwagen op schaal 1/72 en ik denk dat deze kit meer gekocht werd voor dat voertuig dan voor het vliegtuig. Ik kan mij niet herinneren ooit één Go242 of Go244 gezien te hebben op een tentoonstelling of een beurs, laat staan in een wedstrijd. De Kübelwagens uit mijn kits waren reeds verwerkt maar werden teruggevonden en zullen ook terug opgeknapt worden. minstens één ervan zal in scène gezet worden als lading.
De kit bevat instructies en onderdelen om 3 versies van dit toestel te bouwen namelijk het Go242 A1 zweefvliegtuig met een bijna slede-achtig landingsgestel, het Go242 B1 zweefvliegtuig met wiel onderstel en de Go244 zijnde het gemotoriseerde toestel.
Twee bouwdozen voor 3 types deed er mij aan denken dat ik in mijn vliegtuigkerkhof ook nog ergens een dergelijk toestel had staan en tot mijn verbazing bleken dat er zelfs twee te zijn.
Een duik in mijn bibliotheek bracht mij bij het boek "Die Sturm- und Lastensegler Go242 - Go244" van Luftfahrt monographie en daarin vond ik enkele foto's van dergelijke toestellen welke op de fabrieksterreinen klaar staan voor transport in onderdelen via de weg of per trein.
Hieruit vloeide dan het gekke idee dat ik in deze topic zou willen waar maken:
- één der oude toestellen ombouwen tot een waardige Go242 A1,
- één der bouwdozen bouwen als Go242 B1,
- de andere bouwdoos afwerken als een Go244,
- het laatste oude toestel, dat tevens zal dienen als donor voor onderdelen voor de A1, demonteren en ombouwen tot een toestel in transport vorm.
De vier toestellen zullen dan een waardige plaats vinden op mijn vliegveld.
Denk dat dit moet lukken al zal het wel wat tijd vragen.
We zien wel hoe het zal aflopen.
Waarom zou ik niet eens enkele toestellen van een zelfde type maar met onderlinge verschillen proberen te maken ? Ik heb hier toch verschillende kits dubbel liggen dus dat moet doenbaar zijn.
Mijn oog viel dan ook op een oude Italeri kit (nr 111 uit 1974) van de Gotha Go242 - Go244; een zweefvliegtuig dat later in de oorlog gemotoriseerd werd en als zelfstandig transportvliegtuig kon optreden.
De kit werd indertijd voorzien van een bijpassende Kübelwagen op schaal 1/72 en ik denk dat deze kit meer gekocht werd voor dat voertuig dan voor het vliegtuig. Ik kan mij niet herinneren ooit één Go242 of Go244 gezien te hebben op een tentoonstelling of een beurs, laat staan in een wedstrijd. De Kübelwagens uit mijn kits waren reeds verwerkt maar werden teruggevonden en zullen ook terug opgeknapt worden. minstens één ervan zal in scène gezet worden als lading.
De kit bevat instructies en onderdelen om 3 versies van dit toestel te bouwen namelijk het Go242 A1 zweefvliegtuig met een bijna slede-achtig landingsgestel, het Go242 B1 zweefvliegtuig met wiel onderstel en de Go244 zijnde het gemotoriseerde toestel.
Twee bouwdozen voor 3 types deed er mij aan denken dat ik in mijn vliegtuigkerkhof ook nog ergens een dergelijk toestel had staan en tot mijn verbazing bleken dat er zelfs twee te zijn.
Een duik in mijn bibliotheek bracht mij bij het boek "Die Sturm- und Lastensegler Go242 - Go244" van Luftfahrt monographie en daarin vond ik enkele foto's van dergelijke toestellen welke op de fabrieksterreinen klaar staan voor transport in onderdelen via de weg of per trein.
Hieruit vloeide dan het gekke idee dat ik in deze topic zou willen waar maken:
- één der oude toestellen ombouwen tot een waardige Go242 A1,
- één der bouwdozen bouwen als Go242 B1,
- de andere bouwdoos afwerken als een Go244,
- het laatste oude toestel, dat tevens zal dienen als donor voor onderdelen voor de A1, demonteren en ombouwen tot een toestel in transport vorm.
De vier toestellen zullen dan een waardige plaats vinden op mijn vliegveld.
Denk dat dit moet lukken al zal het wel wat tijd vragen.
We zien wel hoe het zal aflopen.