Het is bijna niet te geloven en sta er zelf beetje van verwonderd maar de Gotha's zijn zo goed als afgewerkt.
Zoals gisteren vermeld heb ik de Go242 A-1 kunnen afwerken na een laatste beschildering van de neus en het herstellen van een afgebroken deel van het onderstel.
Ook dit toestel werd nagebouwd naar foto's van het origineel. Wie Replic nr 47 in huis heeft zal daar een volledige reportage over vinden. Deze Gotha Go242 A-1 code TD + IU werd afgewerkt zoals hij gevlogen heeft in Sicilië, 1942.
Dit toestel was geen nieuwe kit zoals de Go242 B-1 en de Go244 maar een recuperatie van een toestel dat ik in mijn jeugd gebouwd had. Ook de Go242 A-1 in transport versie is een recuperatie toestel.
De onderdelen van het toestel in transportversie werden nagebouwd zoals te zien op historische foto's. In totaal had je vijf grote delen zijnde de romp waar ook alle kleinere onderdelen en het staartvlak in opgeborgen waren, de beide vleugels en de beide staartdelen. Alles werd eerst zo ver mogelijk per spoor vervoerd en vervolgens met behulp van vrachtwagens. De staartdelen werden vervoerd op een speciale platte aanhangwagen, de vleugels op een andere platte aanhangwagen met een opstelling te vergelijken met deze waarop men heden grote ramen vervoerd. De romp zelf kon getrokken worden.
Nu ze af zijn wil ik jullie zeker het algemeen beeld van wat ik "Het Gotha Quartet" noem, niet onthouden.
Nu nog enkel de lading bestaande uit 2 Kübelwagens en 1 BMW met zijspan afwerken en dan kan ik deze bouw volledig als beëindigd beschouwen.
Zal dus wel nog eens vervolgd worden.
Erwin