Laat ik anders gewoon maar beginnen met een hardgrondig:"UCH!"
ik ben zo onderhand gevoelsmatig eigenlijk gewoon aan het werk als ik bezig ben met dit apparaat en ik kan er zo onderhand weinig lol meer in vinden.
om heel eerlijk te zijn is op dit moment de enige reden dat ik doormodder met dit project dat ik mezelf heb voorgenomen dat het zo onderhand toch echt wel tijd aan het worden is om weer eens een keer wat af te ronden en niet project nummer zoveel in een stofbak te drukken (ik heb zo onderhand een aardig aantal projecten op on hold staan zeg maar :roll
hoewel ik toch al wel heel erg regelmatig bijna op het punt heb gestaan dat alsnog wel te doen de laatste paar weken.
"aber wieso denn das?" zal er dan ongetwijfeld gedacht worden und well, dat zalt ik eens efkes haarfijn uit den doeken doen!
die arado op zich was een leuk project omdat alles vrij goed te bouwen was en er ruimte zat was om lekker zelf wat zaken bij te freubelen, maar de catapult is toch net even een ander verhaal. hoewel het in grote lijnen allemaal prima bouwbaar lijkt, de onderdelen niet onaardig gegoten zijn en je waarschijnlijk met een emmer secondenplak en een niet al te perfectionistische inslag het hele gevaarte best wel in mekander zult kunnen proppen komt het er voor mij uiteindelijk eigenlijk zo'n beetje op neer dat er uiteindelijk nagenoeg letterlijk geen een onderdeel is dat ik niet heb aan moeten passen en/of zelf heb moeten bouwen wegens scheef, krom, niet passend, niet kloppend, whatever.
Nou is dat doorgaans wat mij betreft niet zo'n probleem en wat mij betreft onderdeel van de sport, maar het wordt op een gegeven moment wel knap annoying dat wanneer je net onderdeel A hebt aangepast, je aansluitend ziet dat je stukje B beter zelf kunt bouwen en na dat eenmaal gedaan te hebben er achter komt dat onderdeel C alleen in de handleiding bestaat. aansluitend krijg je dan opeens een stukje D dat te kort/te lang/te dik/te dun (doorhalen wat niet van toepassing is..) is en dan wil ik het over stuk E nog zelfs niet hebben.
Ik ben dus zo langzaamaan eigenlijk een beetje aan het vastlopen op dit ding (man, al een maand of twee bezig en nog steeds aan het bouwen!) en ik ben zo onderhand toch eigenlijk best wel toe aan wat resultaten of anders een kit waarbij de resultaten lekker snel zichtbaar zijn...
maar ach ja...de afgelopen paar dagen weer wat door kunnen klussen dus jullie gaan het zometeen allemaal meemaken :cheesygrin:
________________________________________________
________________________________________________
En waar begint 'ie dan mee?
nou...
eerst efkes wat opruimen op de werkbank maar :cheesygrin:
in de laatste update was ik zo'n beetje gebeeindigd met de opvulsels voor de apparatenkastjes die op het lanceerdek komen te staan en wegens de p+ was al een paar dagen aan het drogen geweest konden er mooi als eerste (na het opruimen dan :cheesygrin
wat wasserettewerkzaamheden worden verricht om de boel wat meer diepte te geven:
en aansluitend na het plakken van een paar meterplakkerts kon het hele spul geassemblagieerd worden en voorzien van dakmateriaal:
tja, en dan kan ik natuurlijk allemaal detailfoto's gaan laten zien van hoe ik afwerkplintjes heb aangebracht en de dashboardplaat heb gebevestigd maar wegens er staan al plaatjens zat in dit verslag gaan we gewoon gelijk door voor klara:
nou, en toen begon dus de ellende. na de kromme kastjes die ik uiteindelijk dus maar heb gehergebouwd was ik toe aan een verdiepinkje hoger en dat was in dit geval dus de lanceerarmdinges. nou zaten daar behoorlijk veel kleine luchtgaatjes in die ik al eerder had gevuld met secondenplak en die dus mooi gladgeschuierd konden worden zo onderhand, maar als je dan zo bezig bent heb je mooi wel de tijd om vooral opeens dit soort zaken te zien:
een erg slordige "afsluitbalk" en als ik zo eens goed kijk ziet het er niet eens uit als een gietslordigheid maar gewoon een lelijke plek in de mal (een idee dat trouwens ondersteund wordt door andere slordigheden die jullie verderop nog gaan zien die echt veroorzaakt zijn door slordig werken bij het maken van de masters..)
vooralsnog niet zo'n groot probleem omdat met een zaag en wat plasticard dat wel op te pimpen was:
maar toch..
een wat drastischer probleem dan een kromme neuspiercing was het volgende:
vrij duidelijk verhaal; 2 "pluggen", metalen buis, netjes klemmen op de twee steunen...
of toch niet?
zucht. voor alle zekerheid toch nog eens goed kijken:
buisje c, check. 11,7cm, check:
da's dus mooi een centimetertje minder wel.
zoveel dus:
nou ja, maar even een quick&dirty oplossing doen; uiteindelijk zie je d'r toch niet zo heel veel van weer en gaat het voornamelijk om de suggestie natuurlijk dus:
volgende:
dus.
nog een:
buisje wat aan de brede kant zullen we maar zeggen. efkes zaag d'r in en LOL!
het had zo een revellontwerp kunnen zijn :cheesygrin:
nou ja, da's ook wel op te lossen:
en dit is dan ook wel giechelenswaardig:
(de locatieplaten zitten dus te ver naar achteren :roll
...maar hier werd ik toch onderhand wel wat verdrietig van:
buiten dat de wielen niet overeenkomen met de tekening is er dus ook geen enkele vorm van stevigheidssupport om die wielen aan de assen te krijgen en daarbij...:
hoe scheef wil je het hebben?
oh, en dan noem ik nog niet eens de dikte en het hoogteverschil van de "staanders", het feit dat de ene buis langer is dan de andere en dat als ik dit zo gebruik de wielen niet eens de grondplaat raken.
oh wacht...
nou ja, beetje boren en wat creabea met plastic:
inkepinkje maken wegens eigenlijk zijn de wielen net te klein en raken ze de vloerplaat niet:
lang leve de plasticard:
...en all done:
dan kun je je uiteindelijk afvragen waarom je natuurlijk al die moeite hebt gedaan als je je achteraf beseft dat je er dit:
...van weer kunt gaan zien maar ach. het gaat om het principe natuurlijk.
weet je nog dat ik het net had over slordig werken bij het maken van de masters?
ik bedoel...:
bijna symmetrisch :roll:
zelfde voor deze plaat:
...die wanner je 'm 180 graden draait opeens wel prima past :roll:
hmm, misschine tijd voor een even wat blijer momentje. ik had dus zo bedacht om de toren vol te storten met grint maar net toen ik dat wilde gaan doen had ik opeens een helder moment!
wat nou als ik ooit besluit er een houten plaatje onder te willen fabrieken met daaroverheen een eventuele stofkap??
dat doene we zo!
dus
tiet veur efkes een tussendora voordat ik weer verder ga met het volgende drama:
terug naar slordig werken.
mooi hoor, die boutkoppen. en de niet symmetrische hoekplaten. en de hobbels in het balkwerk:
daarbij is het wat lastig om die dunne kwetsbare h-balkjes te ontdoen van overtollig vruchtvlees:
dus weet je...:
dat gaat zo een stuk sneller.
en toen weer een grote klus. de arado komt op een soort van trolley te staan (waarvan bovenstaand raamwerk dus de wagen is) en de buizen worden zowaar netjes meegeleverd bij de kit:
op het eerste gezicht net spul waarbij de kern bestaat uit een metaaldraad ivm de stevigheid, maar zoals je op bovenstaande foto kunt zien zijn bij enkel van die buizen de ijzerdraden dus niet de kern maar steken ze half uit de zijkanten.
daarbij bestaan de "scharnieren" uit niet meer dan wat rondige plaatjes die je vlak moet verlijmen met de grondplaat en al met al dus niet echt een erg stevige oplossing als je je bedenkt dat er een volledig 1/32 vliegtuig aan moet komen te hangen.
maar eens even wat leukere buisjes gemaakt dus en een wat stevigere constructie uitgedacht:
je bent er even een avondje zoet mee maar...
dan blijft je fleugzeug mooi wel met z'n pootjes van de grond
maar dan...
hmm, wacht eens even:
wat de f*ck?
de trolley is veel te breed en daarbij...die gaten ACHTER de uiteinden van de steunbuizen zijn de bevestigingspunten voor de drijvers! al zou ik dus het geheel smaller maken, dan nog is de trolley veel te lang!
ben ik nou gek of...:
nee dus. buiten dat de tekening niet consequent is (de "insert" zegt dat de oogdingessen tegen de ribrand moeten zitten, de hoofdtekening dat ze naast het eind van die 2 platen moeten zitten) kom ik met de maten zoals die van de kit (alle buizen zijn gemaakt aan de hand van de meegeleverde resin pijpen) ruwweg op dezelfde plek uit als de tekening aangeeft (give or take een halve centimeter).
ga ik echter de boel zo plaatsen dat het allemaal past dan moet ik dus minstens anderhalve centimeter naar achteren!
nou ja, maar weer herverbouwen dus. eerst de boel aanzienlijk smaller gemaakt en een driehoekie d'r ingelast ter versteviging:
en aansluitend een blik geworpen op de aansluiting van de kontsteun:
als ik die echt netjes aan wil laten sluiten dan zal ik dus de lange buizen een stuk in moeten korten, de korte buizen onder een nagenoeg verticale hoek moeten plaatsen en dus kortom dat hele achterframe moeten herbouwen.
nou, f*ck dat!
ik ben zo onderhand wel een beetje klaar met al dit onnozele gelul dus als jullie het niet verder verklappen hou ik verder ook m'n mond:
nog even een klemblokje fabrieken:
zo. niks meer aan doen:
ja, misschien even wat schuurwerk ofzo wegens met al dat getrek aan verlijmde delen is het er niet netter van geworden allemaal :roll:
ach, en dan voor de afronding maar even een paar tussenstandsoverzichtelijkheidsplaatjes laten zien dan maar:
de lanceerarm moet nog bekabeld en bespannen worden en er moeten nog wat kleine zaken worden gefreubeld om de boel wat aan te kleden maar zo langzaamaan lijk ik dan toch eindelijk richting verfwerk aan het knutselen te zijn...
man, ik wil dit ding zo onderhand ècht van de werkbank hebben
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
g. out