Eigenlijk is dit slechts een idee voor een groepsbouw, maar in deze tijden van clickbait kon ik niet achterblijven de titel iets smeuïger te maken.
Enfin, voor de inspiratie tot deze groepsbouw, zie hier.
Inleidend wat uitgangspunten en de filosofie achter de groepsbouw.
UITGANGSPUNTEN
Gooi ik dit alles in een mixer, dan kom ik bij het idee voor de groepsbouw genaamd 'terug naar de basis'.
REGELS
De laatste regel is denk ik nieuw, heb ik althans nog nooit bij een groepsbouw gelezen. Maar die regel kan wel heel prettig werken, want een zuivere out of box-bouw geeft vaak een net te mager resultaat. Ik verwacht dat de laatste regel een gulden middenweg bewandelt tussen realisme en voortvarendheid.
Een uitlaatje boren kost 5 minuten. Een bougiekabeltje maken misschien 10 minuten, maar dan moet je echt wel haast maken. De regel maant tot snel werken, conform het doel van de groepsbouw om de bouwvoortgang te stimuleren. Zes bougiekabeltjes maken en aanbrengen kost dus maximaal 1 uur, in plaats van de dagen die men (lees: ik) er normaal gesproken mee bezig zou kunnen zijn. Vanzelfsprekend wordt het allemaal niet zo perfect als wanneer je er langer over doet, maar dat hoeft nu ook niet. Hier gaat het puur om de lol om iets af te werken.
Ik weet het, best heftig allemaal in deze tijden waarin het kleurschema zoals weergegeven in de instructies JUIST niet wordt gevolgd, en waar de photo etch sets of resin aftermarketsetjes vaak al eerder besteld zijn dan de hoofdkit, et cetera. Terug naar de absolute basis dus.
En die basis is, voor mij... de kit kopen. De instructies bekijken. Aantekeningen maken. Enkel gebruik maken van referentiefoto's wanneer de kitinstructies onduidelijk zijn (want referentiefoto's zijn altijd gevaarlijk voor de bouwvoortgang haha). Dan de onderdeeltjes losknippen, schoonmaken, primen, schilderen en in elkaar zetten. Decals plaatsen en het model is klaar! Zo simpel kan het zijn.
Mijn inbreng zal deze worden, 420 onderdelen schoon aan de haak:
Ik wil hier eerst eens peilen of er meer interesse is in deze groepsbouw. Reacties zijn dus welkom! Volgens mij is het een heerlijke revitaliserende ervaring, ook als je met veel ingewikkeldere projecten bezig bent en eens iets simpels wilt.
Naar aanleiding van de eerste reacties en de vragen die daarin naar voren komen, denk ik dat het prettigste is om die vragen hier te benoemen en beantwoorden. Indachtig de clickbait-list die ik bij de topictitel al hanteerde, noem ik deze vragen (die alle slechts één keer gesteld zijn) evenzo schaamteloos 'frequently asked questions'.
Nota bene 1: je hoeft onderstaande FAQ niet te lezen als het bovenstaande al duidelijk genoeg is of binnen jouw situatie past!
Nota bene 2: het lijkt een lange openingspost nu, met veel tekst. Is het dan niet stiekem tóch een ingewikkelde groepsbouw? Nee, als je alles leest kom je erachter dat alle tekst bedoeld is om duidelijk te maken hoe eenvoudig de groepsbouw is. Sorry mannen maar ik ben nu eenmaal van de uitgebreide teksten... zelfs als daarmee iets heel simpels wordt beschreven.
FAQ
V: ik heb twee onderdeeltjes resin erbij gekocht, zogenaamde weighted wheels. Kan ik dan toch die doos gebruiken?
A: nee, geen aftermarket. Van de ene uitzondering komt de andere en voordat je het weet wordt het alsnog ingewikkeld.
V: ik wil het vliegtuig een naked hout-look geven, deels. Dus alsof het in reparatie is, bijvoorbeeld. Toegestaan?
A: nee, het doel is de doos volledig weer te geven zoals in de instructies weergegeven. Laat het los, laat het gaan... we gaan terug naar de basis! Achterliggende reden: met die hout-look ben je weer dagen bezig, of het fungeert toch weer als drempel omdat het lastig blijkt om 'perfect' uit te voeren... laat dat allemaal zitten en maak het zo simpel mogelijk! Dan blijf je ook gemotiveerd doorgaan met je project.
V: mag ik een kit gebruiken waarvan de eigenaar al een aantal stukjes los heeft gemaakt?
A: nee, het is de bedoeling te beginnen met een nieuwe kit. Doos opengemaakt? Geen probleem. Echter, is iemand op welke manier dan ook begonnen aan de kit? Zelfs door alleen maar een paar onderdeeltjes los te knippen? Gelieve dan een andere te kiezen.
V: moet ik per se de verfjes gebruiken die in de instructies staan weergegeven? Bijvoorbeeld er staat Humbrol lichtgroen, mag ik dan niet Revell lichtgroen gebruiken?
A: het gaat erom dat de kleuren (ongeveer) hetzelfde zijn als genoemd in het kleurenschema. Je bent niet gebonden aan een bepaald verfmerk.
V: ik zie dat ik deze brandblusser rood moet schilderen, maar het greepje is toch zwart? Dat zeggen de instructies niet. Wat nu?
A: het zwart kleuren van de handgreep kun je zien als een opwaardering die minder dan 10 minuten kost. Zie regel 11.
V: mag papierbouw of houtbouw ook? Of een snap tight kitje? Of een buste?
A: het gaat in deze groepsbouw voor een groot deel om de lol en uitdaging van het bouwen. Alleen schilderen, zoals een buste of een snap tight kit, is geen vergelijkbare ervaring (geen minderwaardige ervaring, maar een heel andere). Houtbouw, daar heb ik zelf geen verstand van maar het lijkt altijd veel werk; mocht je het idee hebben dat je het houtproject binnen een maand af zou kunnen krijgen, dan ja. Voor papierbouw geldt het tegenovergestelde, daar zijn veel vrij eenvoudige pakketjes in de handel die zich binnen bijvoorbeeld een dag of twee dagen in elkaar laten zetten. Als je wilt meedoen met een papieren (kartonnen) model, kies dan een flinke uitdaging zoals bijvoorbeeld Hogwarts Castle, Alcatraz Island of de Titanic op een wat grotere schaal. Ik zal papierbouw en houtbouw bij regel 1 opnemen.
V: hoe moeilijk mag of moet de bouwkit zijn?
A: in navolging van het vorige antwoord... probeer het voor jezelf wel een uitdaging te laten zijn. Voor mij is die Gaz olietanker een uitdaging, omdat die veel onderdeeltjes bevat en ook nog wat photo etch. De uitdaging is erin gelegen, dat je je bij out of box-bouwen eigenlijk nauwelijks fouten kunt veroorloven als je het goed wilt doen. Je kunt lijmplekjes niet bedekken of verhullen door middel van verwering bijvoorbeeld. Dus het is niet zo makkelijk als je in eerste instantie zou denken. De ervaren bouwers kiezen liefst een model met veel onderdeeltjes bijvoorbeeld, de beginnende bouwer pakt een wat eenvoudiger kit die voor hem nog steeds een flinke uitdaging kan zijn.
V: hoe controleer je of zo'n aanvulling als bedoeld in regel 11 binnen 10 minuten is geschied?
A: dat mag ieder voor zich bepalen. Ik ga zelf de timer op mijn telefoon zetten, zodat ik steeds kan zien hoe ver ik al door de tijd heen ben. Ben ik langer dan 10 minuten met zo'n aanvulling bezig, (met andere woorden, lukt het niet binnen de gestelde tijd) dan breek ik die subbouw meteen af. Regels zijn regels, ook hier weer. Anders wordt het de volgende keer 13 minuten en de keer erop 20 minuten et cetera. Gewoon 10 minuten, simpel. Wat ik wél zal doen is, als iets me niet lukt in 10 minuten, bijvoorbeeld een koplampfitting, dat op een andere manier te maken waardoor het me alsnog binnen 10 minuten lukt. Ik denk dat dat een zeer leerzame oefening is, om tot praktische oplossingen te komen. De tienminutenbouw-onderdeeltjes van deze groepsbouw zie ik als mini-wedstrijdjes tegen de klok. Het uitdenken van zo'n aanvulling telt niet bij de 10 minuten.
V: hoe zal ik mijn bouwverslag inrichten?
A: je kunt zo veel en zo vaak updates schrijven als je wilt. Iedereen zou het denk ik erg waarderen als je zou beschrijven welke aanpassingen je hebt gemaakt, hoe je dat hebt gedaan en hoeveel minuten je er (ongeveer) mee bezig was. Verder is een algemene bouwvoortgang natuurlijk altijd fijn en leuk te lezen bij een groepsbouw.
V: mag de chroomlaag, zoals vaak te zien op kitjes van bijvoorbeeld Revell, worden verwijderd?
A: ja; het verwijderen van de chroomlaag is een opwaardering van de kit en valt dus binnen 'regel 11'. Toelichting: de vaak veel te dikke chroomlaag bedekt details... bijvoorbeeld op de wieldoppen van de recente Kever van Revell staat haarscherp het VW-logo weergegeven, je ziet pas hoe mooi het ingespoten is zodra de chroomlaag verwijderd is. Echter, omdat de chroomkleur door die verbetering wel verdwijnt, moeten de desbetreffende onderdeeltjes alsnog in kleur komen. Nu de kit blijkbaar een chromen uiterlijk voorschrijft, kun je aansluiting zoeken bij het elders al gegeven antwoord: "het gaat erom dat de kleuren (ongeveer) hetzelfde zijn als genoemd in het kleurenschema. Je bent niet gebonden aan een bepaald verfmerk". Je kunt dus bijvoorbeeld gewoon Alclad gebruiken.
V: mag ik het ding niet, na afronding van de groepsbouw, in een diorama plaatsen?
A: na afloop van de groepsbouw vanzelfsprekend wel... het is jouw model! Maar het mooiste zou zijn als je het model niet verder zou aanpassen / verweren et cetera, dan heb je een blijvende herinnering aan de groepsbouw.
Samenvatting groepsbouw:
A) Binnen 4 weken iets rechtstreeks uit de doos bouwen, schilderen in de voorgeschreven kleuren.
B) Geen aftermarket of diorama-uitbreidingen, in de breedste zin des woords.
C) Maximaal 20 kleine aanpassingen zijn toegestaan, mits die elk niet meer dan 10 minuten kosten.
Voorlopig geïnteresseerden:
Gestarte projecten:
Zie dit topic.
Aanvulling 18 mei
De laatste dag van de groepsbouw zal zaterdag 4 augustus 2018 zijn, mits er dan nog een lopend project is.
Wil men gebruik maken van de volle bouwperiode van 4 weken, dan zal men dus uiterlijk op zaterdag 7 juli de bouw moeten starten (=over 7 weken). Ik stel voor dat tot uiterlijk 14 juli projecten kunnen worden gestart (wie dan start, heeft nog 3 weken). Dus schematisch:
- 07-07: laatste mogelijkheid deelname (volle 4 weken).
- 14-07: laatste mogelijkheid deelname.
- 04-08: einde groepsbouw.
Enfin, voor de inspiratie tot deze groepsbouw, zie hier.
Inleidend wat uitgangspunten en de filosofie achter de groepsbouw.
UITGANGSPUNTEN
- Er worden veel bouwdozen opengemaakt, echter weinig projecten worden daadwerkelijk afgerond.
- Tegenwoordig moet alles verweerd worden, moet er photo etch bij, is een model niet klaar zonder zelfgemaakte onderdelen, alternatieve decals et cetera. Dit kost hopen tijd, dus als er al eens een model wordt afgerond is men daar gemiddeld 15 jaar mee bezig.
- We zijn (bijna) allemaal met deze hobby begonnen doordat we het als kind geweldig vonden een model in elkaar te prutsen. Dat was dan in een uur klaar. We waren trots op het eindresultaat, ongeacht of die Ferrari eruit zag als iets waar eerder die dag iemand mee was neergestoken.
- Hoe leuk zou het zijn om een model te bouwen zoals we dat vroeger deden, maar dan met betere vaardigheden? Dus rechtstreeks uit de doos. Zonder verweren, want dat 'bestond' vroeger niet althans niet bewust.
- Er zijn altijd kleine dingetjes die een model aantrekkelijker maken, zoals het uitboren van een uitlaatje of het toevoegen van een bougiekabel. Vaak kost dat, zoals gezegd, veel extra tijd. Maar het is eigenlijk zonde om die kleine dingetjes achterwege te laten.
Gooi ik dit alles in een mixer, dan kom ik bij het idee voor de groepsbouw genaamd 'terug naar de basis'.
REGELS
- Onderwerp is naar keuze: een modelbouwdoos die je gewoon in de winkel zou kunnen kopen. Net als vroeger met mama. Het moet een plastic bouwdoos zijn van een van de bekende makers, liefst eentje met goede pasvorm en van zo recent mogelijke mallen (tip: controleer op www.scalemates.com!). Eventueel mag houtbouw of papierbouw ook, zie daarvoor de FAQ onderaan deze post.
- De groepsbouw loopt van 4 februari tot en met 4 augustus 2018. Je mag zelf weten wanneer je start, maar je hebt precies vier weken de tijd om het model af te bouwen, vanaf het moment dat je het bouwtopic start. Voor een toelichting, zie het hoofdstukje 'Periode groepsbouw', onderaan deze post.
- Geen verwering of washes.
- Geen diorama.
- Geen alternatieve decals.
- Geen resin of andersoortige omvormsetjes.
- Geen aftermarket. Zit er af fabriek photo etch of resin in de onder 1. bedoelde doos, dan staat het je vrij die te gebruiken.
- Volg het kleurschema zoals voorgesteld in de instructies.
- Geen aanpassingen aan de kit, behoudens regels 10 en 11.
- Verbeteringen #1: het wegwerken van ejector pin marks en andere littekens, door te 'plamuren' of weg te schuren, en het verwijderen van naden door weg te schrapen of schuren, is toegestaan.
- Verbeteringen #2: als uitzondering op regel 9, is het aanbrengen van details (bijv. bougiekabels) of het anderszins verbeteren van het model (bijv. uitboren uitlaat) toegestaan mits dit maximaal tien minuten per aan te passen onderdeel kost, exclusief vastlijmen en schilderen. Het maximale aantal van dit soort aanpassingen is twintig. Plan dus goed en maak de juiste keuzes. Regels 3 tot en met 8 blijven van toepassing.
De laatste regel is denk ik nieuw, heb ik althans nog nooit bij een groepsbouw gelezen. Maar die regel kan wel heel prettig werken, want een zuivere out of box-bouw geeft vaak een net te mager resultaat. Ik verwacht dat de laatste regel een gulden middenweg bewandelt tussen realisme en voortvarendheid.
Een uitlaatje boren kost 5 minuten. Een bougiekabeltje maken misschien 10 minuten, maar dan moet je echt wel haast maken. De regel maant tot snel werken, conform het doel van de groepsbouw om de bouwvoortgang te stimuleren. Zes bougiekabeltjes maken en aanbrengen kost dus maximaal 1 uur, in plaats van de dagen die men (lees: ik) er normaal gesproken mee bezig zou kunnen zijn. Vanzelfsprekend wordt het allemaal niet zo perfect als wanneer je er langer over doet, maar dat hoeft nu ook niet. Hier gaat het puur om de lol om iets af te werken.
Ik weet het, best heftig allemaal in deze tijden waarin het kleurschema zoals weergegeven in de instructies JUIST niet wordt gevolgd, en waar de photo etch sets of resin aftermarketsetjes vaak al eerder besteld zijn dan de hoofdkit, et cetera. Terug naar de absolute basis dus.
En die basis is, voor mij... de kit kopen. De instructies bekijken. Aantekeningen maken. Enkel gebruik maken van referentiefoto's wanneer de kitinstructies onduidelijk zijn (want referentiefoto's zijn altijd gevaarlijk voor de bouwvoortgang haha). Dan de onderdeeltjes losknippen, schoonmaken, primen, schilderen en in elkaar zetten. Decals plaatsen en het model is klaar! Zo simpel kan het zijn.
Mijn inbreng zal deze worden, 420 onderdelen schoon aan de haak:
Ik wil hier eerst eens peilen of er meer interesse is in deze groepsbouw. Reacties zijn dus welkom! Volgens mij is het een heerlijke revitaliserende ervaring, ook als je met veel ingewikkeldere projecten bezig bent en eens iets simpels wilt.
Naar aanleiding van de eerste reacties en de vragen die daarin naar voren komen, denk ik dat het prettigste is om die vragen hier te benoemen en beantwoorden. Indachtig de clickbait-list die ik bij de topictitel al hanteerde, noem ik deze vragen (die alle slechts één keer gesteld zijn) evenzo schaamteloos 'frequently asked questions'.
Nota bene 1: je hoeft onderstaande FAQ niet te lezen als het bovenstaande al duidelijk genoeg is of binnen jouw situatie past!
Nota bene 2: het lijkt een lange openingspost nu, met veel tekst. Is het dan niet stiekem tóch een ingewikkelde groepsbouw? Nee, als je alles leest kom je erachter dat alle tekst bedoeld is om duidelijk te maken hoe eenvoudig de groepsbouw is. Sorry mannen maar ik ben nu eenmaal van de uitgebreide teksten... zelfs als daarmee iets heel simpels wordt beschreven.
FAQ
V: ik heb twee onderdeeltjes resin erbij gekocht, zogenaamde weighted wheels. Kan ik dan toch die doos gebruiken?
A: nee, geen aftermarket. Van de ene uitzondering komt de andere en voordat je het weet wordt het alsnog ingewikkeld.
V: ik wil het vliegtuig een naked hout-look geven, deels. Dus alsof het in reparatie is, bijvoorbeeld. Toegestaan?
A: nee, het doel is de doos volledig weer te geven zoals in de instructies weergegeven. Laat het los, laat het gaan... we gaan terug naar de basis! Achterliggende reden: met die hout-look ben je weer dagen bezig, of het fungeert toch weer als drempel omdat het lastig blijkt om 'perfect' uit te voeren... laat dat allemaal zitten en maak het zo simpel mogelijk! Dan blijf je ook gemotiveerd doorgaan met je project.
V: mag ik een kit gebruiken waarvan de eigenaar al een aantal stukjes los heeft gemaakt?
A: nee, het is de bedoeling te beginnen met een nieuwe kit. Doos opengemaakt? Geen probleem. Echter, is iemand op welke manier dan ook begonnen aan de kit? Zelfs door alleen maar een paar onderdeeltjes los te knippen? Gelieve dan een andere te kiezen.
V: moet ik per se de verfjes gebruiken die in de instructies staan weergegeven? Bijvoorbeeld er staat Humbrol lichtgroen, mag ik dan niet Revell lichtgroen gebruiken?
A: het gaat erom dat de kleuren (ongeveer) hetzelfde zijn als genoemd in het kleurenschema. Je bent niet gebonden aan een bepaald verfmerk.
V: ik zie dat ik deze brandblusser rood moet schilderen, maar het greepje is toch zwart? Dat zeggen de instructies niet. Wat nu?
A: het zwart kleuren van de handgreep kun je zien als een opwaardering die minder dan 10 minuten kost. Zie regel 11.
V: mag papierbouw of houtbouw ook? Of een snap tight kitje? Of een buste?
A: het gaat in deze groepsbouw voor een groot deel om de lol en uitdaging van het bouwen. Alleen schilderen, zoals een buste of een snap tight kit, is geen vergelijkbare ervaring (geen minderwaardige ervaring, maar een heel andere). Houtbouw, daar heb ik zelf geen verstand van maar het lijkt altijd veel werk; mocht je het idee hebben dat je het houtproject binnen een maand af zou kunnen krijgen, dan ja. Voor papierbouw geldt het tegenovergestelde, daar zijn veel vrij eenvoudige pakketjes in de handel die zich binnen bijvoorbeeld een dag of twee dagen in elkaar laten zetten. Als je wilt meedoen met een papieren (kartonnen) model, kies dan een flinke uitdaging zoals bijvoorbeeld Hogwarts Castle, Alcatraz Island of de Titanic op een wat grotere schaal. Ik zal papierbouw en houtbouw bij regel 1 opnemen.
V: hoe moeilijk mag of moet de bouwkit zijn?
A: in navolging van het vorige antwoord... probeer het voor jezelf wel een uitdaging te laten zijn. Voor mij is die Gaz olietanker een uitdaging, omdat die veel onderdeeltjes bevat en ook nog wat photo etch. De uitdaging is erin gelegen, dat je je bij out of box-bouwen eigenlijk nauwelijks fouten kunt veroorloven als je het goed wilt doen. Je kunt lijmplekjes niet bedekken of verhullen door middel van verwering bijvoorbeeld. Dus het is niet zo makkelijk als je in eerste instantie zou denken. De ervaren bouwers kiezen liefst een model met veel onderdeeltjes bijvoorbeeld, de beginnende bouwer pakt een wat eenvoudiger kit die voor hem nog steeds een flinke uitdaging kan zijn.
V: hoe controleer je of zo'n aanvulling als bedoeld in regel 11 binnen 10 minuten is geschied?
A: dat mag ieder voor zich bepalen. Ik ga zelf de timer op mijn telefoon zetten, zodat ik steeds kan zien hoe ver ik al door de tijd heen ben. Ben ik langer dan 10 minuten met zo'n aanvulling bezig, (met andere woorden, lukt het niet binnen de gestelde tijd) dan breek ik die subbouw meteen af. Regels zijn regels, ook hier weer. Anders wordt het de volgende keer 13 minuten en de keer erop 20 minuten et cetera. Gewoon 10 minuten, simpel. Wat ik wél zal doen is, als iets me niet lukt in 10 minuten, bijvoorbeeld een koplampfitting, dat op een andere manier te maken waardoor het me alsnog binnen 10 minuten lukt. Ik denk dat dat een zeer leerzame oefening is, om tot praktische oplossingen te komen. De tienminutenbouw-onderdeeltjes van deze groepsbouw zie ik als mini-wedstrijdjes tegen de klok. Het uitdenken van zo'n aanvulling telt niet bij de 10 minuten.
V: hoe zal ik mijn bouwverslag inrichten?
A: je kunt zo veel en zo vaak updates schrijven als je wilt. Iedereen zou het denk ik erg waarderen als je zou beschrijven welke aanpassingen je hebt gemaakt, hoe je dat hebt gedaan en hoeveel minuten je er (ongeveer) mee bezig was. Verder is een algemene bouwvoortgang natuurlijk altijd fijn en leuk te lezen bij een groepsbouw.
V: mag de chroomlaag, zoals vaak te zien op kitjes van bijvoorbeeld Revell, worden verwijderd?
A: ja; het verwijderen van de chroomlaag is een opwaardering van de kit en valt dus binnen 'regel 11'. Toelichting: de vaak veel te dikke chroomlaag bedekt details... bijvoorbeeld op de wieldoppen van de recente Kever van Revell staat haarscherp het VW-logo weergegeven, je ziet pas hoe mooi het ingespoten is zodra de chroomlaag verwijderd is. Echter, omdat de chroomkleur door die verbetering wel verdwijnt, moeten de desbetreffende onderdeeltjes alsnog in kleur komen. Nu de kit blijkbaar een chromen uiterlijk voorschrijft, kun je aansluiting zoeken bij het elders al gegeven antwoord: "het gaat erom dat de kleuren (ongeveer) hetzelfde zijn als genoemd in het kleurenschema. Je bent niet gebonden aan een bepaald verfmerk". Je kunt dus bijvoorbeeld gewoon Alclad gebruiken.
V: mag ik het ding niet, na afronding van de groepsbouw, in een diorama plaatsen?
A: na afloop van de groepsbouw vanzelfsprekend wel... het is jouw model! Maar het mooiste zou zijn als je het model niet verder zou aanpassen / verweren et cetera, dan heb je een blijvende herinnering aan de groepsbouw.
Samenvatting groepsbouw:
A) Binnen 4 weken iets rechtstreeks uit de doos bouwen, schilderen in de voorgeschreven kleuren.
B) Geen aftermarket of diorama-uitbreidingen, in de breedste zin des woords.
C) Maximaal 20 kleine aanpassingen zijn toegestaan, mits die elk niet meer dan 10 minuten kosten.
Voorlopig geïnteresseerden:
- Roy vd M.
- Doomwad
- Buzzy10719
- Spliffsecond
- Silenoz
- MrArtex
- Erwin
- JordiC
- The_Mouse
- Cargomaster1
- Debart
- Beyond
- Aris
- Yves
- Leysend
- Coachke
- Papershaper
- Erik71
- Modestforest
- Dancooper
- Kurt
- Dempsey
- Nils
- Grijze Wolf
- Swa
Gestarte projecten:
Zie dit topic.
Periode:
- De groepsbouw start op 4 februari 2018, en eindigt op 4 augustus 2018. Precies een half jaar dus.
- Iemand mag starten, binnen die periode, wanneer 'ie wil. Op de dag van starten, doch voordat het eerste stukje uit de sprue of bouwplaat is geknipt, wordt een bouwtopic gestart.
- Vanaf het moment dat het bouwtopic wordt gestart, begint een periode van vier weken te lopen.
- Het model moet binnen die vier weken af zijn. Voor het einde van die periode moeten de eindfoto's worden getoond in het topic. Start iemand het bouwverslag dus bijvoorbeeld op 10 mei, dan moeten de eindfoto's in het topic staan op uiterlijk 7 juni.
- Wil men daarna met nog een model meedoen, dan kan men voor dat nieuwe model een nieuw topic starten met inachtneming van bovengenoemde regels. De vierweeksperiode begint voor die bouwer dus opnieuw te lopen.
Aanvulling 18 mei
De laatste dag van de groepsbouw zal zaterdag 4 augustus 2018 zijn, mits er dan nog een lopend project is.
Wil men gebruik maken van de volle bouwperiode van 4 weken, dan zal men dus uiterlijk op zaterdag 7 juli de bouw moeten starten (=over 7 weken). Ik stel voor dat tot uiterlijk 14 juli projecten kunnen worden gestart (wie dan start, heeft nog 3 weken). Dus schematisch:
- 07-07: laatste mogelijkheid deelname (volle 4 weken).
- 14-07: laatste mogelijkheid deelname.
- 04-08: einde groepsbouw.
Laatst bewerkt: