Neen, niet bij de vijfde plank, je kan bijna gelijk beginnen, ik ben te laat begonnen, had na de eerste plank al moeten beginnen met verjongen.
En ja, dat moet over de gehele lengte, dus van elke spant, de lengte opmeten, ik gebruik daar een stuk papier voor, leg deze op de spant, van de valse kiel, naar het dek of eerste plank, en een streepje zetten op het papier, zo kun je de lengte meten, dus de groot spant delen door de plank breedte, en de andere spant lengtes delen door het aantal plankjes je uitkomt voor de groot spant, begrijp je?
Duidelijker, zoals in mijn vorig antwoord, als je voor de groot spant 123mm hebt opgemeten (of iets anders) delen door de plank breedte, dus als je uw beplanking opmeet, laat ons zeggen 5mm breed, is dat dus 24,6 plankjes dat je zal nodig hebben om het groot spant te kunnen bedekken met je plankjes.
Voor een volgende spant, laat ons zeggen 119 mm, dan deel je 119 door 24,6 = 4,8 mm, dus op deze spant moet je uw plankje ipv 5mm, 4,8 mm maken, schuren, snijden, zagen .......
Een volgende spant meet je 110mm, dus 110/24,6= 4,47 mm, dus op deze spant moet je uw plankje 4,47mm maken een volgende vb of spant is 78mm, dus 78/24,6= 3,17 mm dat op die spant uw plankje breed moet zijn, en zo doe je dat dus voor elke spant.
Ik maak dus een briefje met alle waardes van alle spanten op, nu leg ik een van de beplankings planken ongeveer op zijn plaats, en teken ik met potlood een klein lijntje op de plank, waar iedere spant zich bevind, dan kun je deze plank er af nemen en dus daar waar je een streepje hebt gezet, de dikte van de verjonging er op zetten, dan een latje nemen, en de punten verbinden op het plankje, dan weet je dus wat je moet weg snijden, schuren, zagen ..... over de gehele lengte.
Ik zal proberen een mooie foto reportage te maken om het duidelijker uit te leggen, hopelijk begrijp je nu ongeveer hoe het verjongen in een steekt.