Hoofdsponsor

1/32 Hawker Tempest Mk.V Hi Tech [DONE]

edwin1269

Well-known member
Registered
Hallo allemaal

na de groepsbouw van de Phantom ben ik een half jaartje niet actief aan het bouwen geweest en een maandje geleden weer begonnen met een mustang van Dragon die ik van een F6-D (verkenner) omgebouwd heb naar een P51-d in het kleurenschema van de RCAF (canada). Ik had bij deze geen behoefte om een bouwversalg te schrijven. De kit was qua pasvorm wel een beetje een drama zoals ook in de verschillende reviews wordt benoemd.

tijdens deze bouw zag ik op ebay een doos van een Hawker Tempest voorbij komen, met de resin Napier Sabre motor.
Dus die gekocht samen met twee eduard setjes (cockpit en landingflaps)

de foto van de kit en de resin motor
e43f6a3a6cf5f5cab69359297a6001c8.jpg
4c3bbda3a5fda25560912bfc67a440a8.jpg
5a890aa14b050ae2e26f7dabbdf3f52c.jpg
e281b7f15cbe7b7be1bd64f3860e48b0.jpg

hieronder nog een paar foto’s van de Mustang

4607813d2f7faa0820dbf7342bd35656.jpg
e51f086e340c674887518a801ba5f7d5.jpg
6cf9fe2b49482661b91691f5a3ed7849.jpg

tot snel​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1. Motor: Napier Sabre
The Napier Sabre was a British H-24-cylinder, liquid-cooled, sleeve valve, piston aero engine, designed by Major Frank Halford and built by D. Napier & Son during World War II. The engine evolved to become one of the most powerful inline piston aircraft engines in the world, developing from 2,200 horsepower (1,640 kW) in its earlier versions to 3,500 hp (2,600 kW) in late-model prototypes.

Ik begin deze bouw maar met de mooie motor. Alle onderdelen zijn van resin, op een paar draden na dan. Het grote blok doet vermoeden dat er niet heel veel werk aan zit, maar toch bestaat de gehele motor uit 70 verschillende onderdelen…..
attachment.jpg

Na een paar avonden plakken ziet het er dan zo uit.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Gespoten in de grondverf wat ook de basis is voor de kleur van het blok
attachment.jpg
attachment.jpg

En dan de verschillende onderdelen en leidingen in de juiste kleur en wat verwering met ‘olie’ op de delen en roest op de uitlaten.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De delen onder de uitlaten zijn straks niet meer te zien…..
De pasvorm was prima, maar de BB niet helemaal…. Als je de stappen precies volgt dan kom je je zelf een paar keer tegen dat een onderdeel niet juist te plaatsen is omdat er al een ander onderdeel voor zit, gelukkig ben ik iemand die zelf altijd probeert vooruit te kijken naar de volgende stappen en eerst goed kijkt voor ik iets vast maak.
Volgende stap zal de cockpit met alles er op en er aan zijn.
Tot snel
 
Begin stilaan motors knap te vinden door wat jullie steeds laten zien .
 
Dank je wel

Met goede spullen werken geeft altijd goede voldoening (gelukkig zat dit blok bij de kit, anders had ik hem nooit los gekocht....). In aftermarket spullen kun je je geld wel kwijt helaas...

verder met de bouw....

2. cockpit
Inmiddels begonnen met de cockpit. Deze bestaat uit delen die aan de zijwanden van de romp zitten en uit een geraamte waar de stoel, instrumentenpaneel en ook wat schakelaars en hendels zitten.
Eerst de delen aan de zijwanden gemaakt, waren er maar een paar, maar zaten wel kleine PE delen bij
Gelijk maar in de juiste kleuren gezet en een beetje ‘smerig gemaakt’
20181024-121626.jpg
20181024-122112.jpg
20181024-122126.jpg

Vervolgens de twee buizenstelsels gemaakt waaraan de rest van de onderdelen voor de cockpit moeten komen. Voornamelijk allemaal hendels en switches, ook wat extra draden gemaakt aan de hendels.
20181024-121606.jpg
20181024-121612.jpg

Volgende stap alle onderstaande onderdelen in elkaar zetten en tussen de twee buizenframes lijmen.
20181026-153452.jpg

Wordt vervolgd
Gr Ed
 
Cockpit deel 2.
De afzonderlijke delen eerst in de zwarte grondverf.
20181026-162929.jpg
Dan de delen die slijtage moeten vertonen in aluminium gespoten
20181026-165050.jpg
Vervolgens scratcheffect erop gespoten en dan de cockpit green kleur daar overheen. Als deze laag dan droog is met een relatief harde kwast die vochtig gemaakt is rustig over de delen heen wrijven waar de aluminium kleur weer naar boven moet komen.
De Pe met de cockpitmeters en het kompas geplaatst en de stoel afgewerkt. De rugleuning een beetje op gevoel van kleur voorzien zodat hij een beetje een leer look krijgt met kleur verschil boven licht en onder iets donkerder
20181027-155635.jpg
20181028-160358.jpg
20181028-124810.jpg
20181028-124822.jpg
alles samengevoegd
20181028-155102.jpg
20181028-155109.jpg

vanaf verschillende kanten zit de cockpit er dan zo uit
20181029-194702.jpg
20181029-194710.jpg
20181029-194724.jpg
20181029-194749.jpg

volgende stap de neus van het toestel met de karakteristieke inlaat.

Gr Ed
 
Zeer aangenaam om naar te kijken door de mooie kleuren en volg verder in stilte.
 
een heeeeele mooie build zeker de motor is helemaal mijn ding , gewoon geweldig het overige ook natuurlijk
Knap werk
Marc
 
Dank allemaal voor de complimenten en het kijken.
Hoop dat ik de verwachtingen waar kan maken.

3. neus/airintake
Verder gaat de bouw met de neus, radiator,airintake van de tempest. De onderdelen die samengevoegd moeten worden
20181030-192826.jpg

Op internet heb ik verschillende bouwverslagen gelezen en sommige vinden de neus/intake niet correct en maken gebruik van een aftermarket neuskit van barracuda. Helaas kost deze 30 euro ex verzendkosten….. dus ik bouw eerst de kitonderdelen maar eens samen om te kijken wat het resultaat is en of het me stoort of niet…

20181109-200430.jpg

20181109-200423.jpg

20181109-200401.jpg

20181109-200501.jpg

Op de lijmnaad eerst wat donkere verf om e kijken waar nog wat “plamuur” moet komen, valt gelukkig mee. Het resultaat is voor mij voldoende en ik ga geen nieuwe resin neus voor 30 euro aanschaffen.
Volgende stap wordt het werken aan de wheelbays en het maken van de PE landingflaps.

Gr Ed
 
4. de Wheelbays
voor het eerst blijkt de pasvorm zeer slecht te zijn…..eigenlijk een drama…
alleereerst is op de BB niet goed te zien hoe de delen precies moeten en dan metname wat boven of beneden moet. De foto’s/tekeningen van de wheelbays, zijn dan weer van boven genomen en de volgende ineens weer van onderaf. Na een goede tien minuten puzzelen/dryfitten kwam ik er achter dat de uitsparing in de vleugel niet matched met de grote van de wheelbay….
Omdat er in de bovenste helft van de vleugel uitsparingen zitten waar delen in moeten vallen dan maar voorzichtig de wheelbay in elkaar gezet en vervolgens de delen iets vastgelijmd, de andere vleugelhelft erop (past natuurlijk niet omdat een deel veel te lang is….) dat deel weer los gehaald en toen de rest wel in de juiste positie gelijmd.
Al met al een heel karwei voor die paar onderdelen. Maar het zit nu goed hoop ik.
De delen waar het om gaat
20181106-163651-1.jpg

Detailering die er straks in moet
20181109-200330.jpg

Helaas zie ik nergens leidingen lopen voor de hydroliek, op deze schaal kan dat echt niet….dus zal ik die zelf er in moeten maken.
De delen op de onderste vleugel helft
20181109-200531.jpg

20181109-200540.jpg

Op de fotos ziet het er nog best goed uit….
De detailering van de leidingen
20181113-095006.jpg

20181113-095019.jpg

Volgende stap de PE flaps.
Gr Ed
 
5. flaps
Inmiddels heb ik de PE flaps gemaakt, best een werkje, maar niet erg lastig op deze schaal.
De PE delen
20181101-180417.jpg
Na een paar uurtjes prutsen ziet het er dan zo uit.
20181106-155621.jpg
Vervolgens moet er dan in de vleugel gesneden worden. Even goed kijken welke delen wel en welke delen er niet it moeten. In dit geval alleen de delen in de onderste helft van de vleugel. De bovenste helft blijft intact.
20181106_135402.jpg
Vervolgens gekeken of het ook past,
20181110_134413.jpg
Gelukkig past het allemaal precies en is er weinig putty nodig.
20181110_140702_(1).jpg
Hierna zal ik de romp gaan samenvoegen en de motor/vleugels en staartstukken aan gaan brengen.

Gr Ed
 
Terug
Bovenaan