De spanttekeningen voltooid
Hallo allemaal,
De afgelopen weken waren chaotisch en druk. Mijn tijd werd volledig opgeslokt door mijn bedrijf en mijn gezin. Ik was echt even toe om mijn gedachten op andere zaken te zetten zoals het WvH project.
Ook hier liep ik tegen nieuwe hoofdbrekers aan. Mijn oorspronkelijke idee heb ik moeten bijstellen en ik heb de opbouw van de spanten moeten aanpassen. Dit laatste was noodzakelijk omdat de breedte van de spanten en ook de totale hoogte te groot was om als een stuk uit een plaat te halen.
Ik zou heel veel meer multiplex moeten hebben en daarnaast veel snijverlies krijgen. Dat is zonde en niet efficient. Daarnaast is berken vliegtuigmultiplex niet heel goedkoop en heb ik het oorspronkelijke plan bij de rest in de spreekwoordelijke prullenbak gegooid. Deze zit nu wel echt vol....
Ik kreeg wat inspiratie uit een ander bouwverslag. Dit was niet een verslag over het VWH maar dat maakte niet zo veel uit. Het ging op de manier waarop de spanten waren samengesteld. Als een puzzel werden de spanten opgebouwd en dat kon ik eenvoudig toepassen op mijn bestaande plan die in de prullenbak lag.
Nadat ik het plan snel uit de prullenbak gevist had, heb ik van alle spanten een soort houten puzzel gemaakt.
Ieder spant bestaat uit 3 delen. Een middenstuk (geel) en twee spantbenen (groen). De spantbenen haken in het middenstuk voor een sterke verbinding. Ik heb bewust voor twee kleuren gekozen om het beter zichtbaar te maken op de foto's. Onderstaande foto toont het idee.
Nadat alle 20 spanten gemaakt zijn, heb ik ze uitgesneden met een hobbymes en geplakt op het multiplex. Als lijm gebruik ik hiervoor een Prittstift, maar witte houtlijm werkt ook.
Zagen, zagen, wiedewiedewagen....
Terwijl ik afgelopen weekend druk bezig was met een figuurzaag. Kwam mijn dochtertje van 2,5 naast me staan en begon het kinderliedje zagen, zagen, wiedewiedewagen te zingen. Blijkbaar had ze honger en was het rond luchtijd, dus die boterham volgde dan ook snel...
Het multiplex is heel goed te zagen met een handfiguurzaag. Toch kan ik me voorstellen dat elektrisch gereedschap in deze het leven een stukje makkelijker maakt en dat brengt me meteen bij het volgende onderwerp namelijk schuren!
Ik heb ieder stuk uitgezaagd met nog een klein randje hout eromheen. Dit maakt het zagen een stuk simpeler / minder nauwkeurig en zodoende houd ik wat extra vlees op de botten van ieder onderdeeltje. Met een elektrische schotelschuurmachine kon ik iedere onderdeel mooi tot op de lijn schuren.
Helaas bij de lassen en aan de binnenkant van de spantbenen heb ik gewonene handvijltjes gebruikt, met name mijn naaldvijlen.
Na me redelijk in het zweet te hebben gewerkt heb ik een aantal stukken gereed gekregen en die zien er op de foto dan als volgt uit.
Uiteindelijk heb ik een aantal spanten geassembleerd en op de middenplaat gezet. Ik heb nog redelijk wat spantbenen uit te zagen en te schuren, maar dat is voor wellicht volgend weekend!
het geeft een eerste indruk en daarmee wordt de rompvorm al een beetje getoond.Spannend of ik geen fouten gemaakt heb
en gaaf om het "skelet" te zien vormen onder je handen....
Overigens zijn de spantdelen nog niet gelijmd. Dus de spantbenen en het middenstuk zijn als dry-fit geplaastst en ook zonder lijm op de middenplaat gezet. Het is puur ter indicatie....
tot zo ver deze update.
groet,
Peter