Ha Fred,
Thnxs. Ik gebruik meestal, als ik papier plak. Boekbinderslijm. Plakt erg snel. Hoe "knijp" je net gelijmde delen aan elkaar? Die "haaientanden" zijn vaak a pain in the a..? Welke trucs gebruik je of moet ik gewoon kijken en volgen.
Volgens mij is boekbinders lijm niet geschikt voor papier modelbouw. Deze lijm heb ik vroeger eens mogen verwerken in mijn vorige baan.
Ik heb gewerkt met de flexibele lijm, voor het verlijmen van b.v. scheurkalenders. Deze is te traag drogend en de tack is te laag.
De lijm waar boeken mee gelijmd worden is ook een langzaam drogende lijm omdat de bladzijden goed vast moeten komen te zitten moet de lijm in de papiervezels kunnen trekken.
Zelf gebruik ik al van het begin gewone houtlijm, die ik even laat indrogen voor gebruik. De tack is goed en niet te snel zodat kleine verbeteringen geen probleem zijn.
Tevens droogt deze lijm transparant op zodat kleine foutjes niet te zien zijn, dit terwijl, mijn ervaring, boekbinderslijm melkwit opdroogt.
Om de flapjes aan de drukken gebruik ik alles wat voorhanden is, stukjes hout, klemmen, pincet maar meestal gewoon die dikke worstjes aan het uiteinde van mijn hand
Fred