Hoofdsponsor

1/35 Isu152 [wip]

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Goedenavond Beste Kijkers !

Een nieuw project, in samenwerking met Berlin 1945 in de rubriek Diorama's, dat al in een ver stadium staat, nl klaar voor de primer.

Tot mijn spijt heb ik niet veel bouwfoto's, maar hier volgt wat ik heb :

attachment.jpg

De kit is van Tamiya. Op een paar addertjes onder het gras na, bouwt deze kit zoals we van T gewend zijn.

attachment.jpg

De Zvereboy, ofte poezenpakker :dry:, in de ruines van een Duitse stad. Deze foto is mijn inspiratie om de kit naar toe te bouwen. Zelfs de decals heb ik op de kop kunnen tikken, in Rusland, nota bene !

attachment.jpg

Een loop van RB Models vervangt het plastieken stuk uit twee helften.

attachment.jpg

Twee setjes PE van Eduard vervolledigen de kit, net als Friuls schoentjes.

attachment.jpg

Een kabeltje wat boven op de hull gegoten zat is vervangen door een messingdraadje. De houdertjes zijn twee fijne stukjes messing buis.

attachment.jpg
Met streched sprue is een kier opgevuld, waarna de lasnaad gewerkt werd.

attachment.jpg

Een belangrijk detail dat door Tamiya slechts gedeeltelijk werd ingevuld : de sporen van de snijbrander in de staalplaat. Enkele waren aangebracht, maar de meeste heb ik zelf nagebootst met de scherpe punt van een X-Acto.

attachment.jpg

Zo staat hij er nu bij, wachtend op zijn laagje primer.

attachment.jpg

Voordeel van PE spatborden : je kunt er gemakkelijk een flinke deuk in geven.

attachment.jpg

Ook op de voorzijde zijn Friuls vastgemaakt, voordeel van dit merk dat altijd enkele schakels extra levert. Alleen van de bevestigingsplaatjes in de set van Eduard kwam ik er vier te kort. Dan maar twee achterwege gelaten, en twee gescratcht.

attachment.jpg

Slimme oplossing van Tamiya voor de staalkabel : een eindje gevlochten garen. Dit moet de verf beter opnemen als de klassieke koperdraad, die soms moeilijk de verf vasthoud.

attachment.jpg

De PE roosters van de kit heb ik aan de kant gelegd, deze van Eduard zien er stukken beter uit.

attachment.jpg

Zoals op de foto te zien, heb ik de houders van de reservetanks wat vervormd.

Misschien krijgt hij morgen zijn primer, als het verkeer mij niet te lang van huis weghoudt,... :8

Groeten Rik

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi spul en zoals verwacht van jouw hand heerlijk minutieus en precies gedetailleerd.

Ik ben niet zo thuis in de Russische tanks, maar dit ziet er prima uit.
Hoop dat je op tijd thuis bent, want ik smacht naar een vervolg.

Peter

ziet er mooi uit. in verband met garen en verf ben ik niet zo zeker. gaan de pluizen dan niet recht komen te staan? nu ja, sowieso zorgen voor later.

Hey Rik,

Indd, dit ziet er weeral een topmodelleke uit....
Samen met die aftermarket spullen gaat dit tot een mooi geheel komen die supergedetailleerd zal zijn.
Ben volger, dit zal je ondertussen al meer of goed weten....😉😉

Je hebt er een volger bij Rik.
Wat dat garen betreft is het aangeraden dit eerst in te wrijven met parafine, dat houd de draden bij elkaar. Klein nadeel is dat het dan iets vettiger aanvoelt.

Hij is groot,zwaar,log en lelijk als als de nacht maar ik ben wel gecharmeerd van deze rakker :)
Wat die nylon kabel betreft ik deed er meestal wat seconden lijm op voor de vezeltjes tegen te gaan.

Thanks !

Op tijd thuis, dus hij staat in de primer. De draad is inderdaad synthetisch, morgen eens checken of hij niet teveel pluist.

@Roy : thanks, detail aanbrengen tijdens de bouw, geeft mooie effecten in de afwerking.

@Makamba : Russisch is ook niet echt mijn ding, maar het clubthema is dit jaar omtrent Russisch. En daar ik dit beest vorig jaar tegenkwam in het Koninklijk Museum dat momenteel te Bastogne gehuisvest is, had ik rap mijn project in gedachten.

@Silenoz : zolang de pluizen op mijn rug niet recht gaan staan van miserie, komt alles goed. ;)

@Swaken : thanks mate ! Wat ik nog niet vermeld had : de DShK machine gun is ook geupdated met een set van RB. Lekker fijne PE !

Welkom Erwin !

@Ron : inderdaad, mooi van lelijkheid ! I like it !

Groeten Rik

@Philipson : inderdaad, het ding is zo impossant dat je de verleiding niet kan weerstaan om een project te starten.

@Coachke : klein ? Het is zowat het grootste voertuig dat ik tot nog toe gebouwd heb. Als je de details bedoeld, de PE set was een aangename aanvulling om vele fijne details te superen. Zo onder meer de verschillende toolhouders, de realistische houders voor de reservetanks,...

Groeten Rik

Ja Rik dat bedoelde ik sorry voor de verwarring , ja soms kan ik me raar uitdrukken maar zeker niet slecht bedoelt hoor
Marc

Goedemiddag Beste Kijkers !

Het is inmiddels al een tijdje geleden, maar ik heb niettemin stil gezeten !

De ISU staat in zijn jasje, en gisteren heb ik aanvang genomen met het verweren.

attachment.jpg

Hier komt het wat zachter over als in werkelijkheid, maar de highlight op de bovenste panelen is iets feller als de foto toont. In het verweren zal dit nog wat verdonkeren.

attachment.jpg

In een vorig project had ik een setje 4BO van Lifecolor gebruikt, maar ik spuit niet graag met deze verf. Dus een equivalent gezocht in het gamma van Tamiya. Dit resulteerde in deze combinatie. XF74 voor het donkerste groen, XF67 (ja, NATO green ! ) als basiskleur en dit later opgelicht met XF5.

attachment.jpg

De decals komen, net als het voertuig, uit Rusland, via eBay besteld. Het aanbrengen mbv Daco was een makkie.

attachment.jpg

Na een tip van DJ's heb ik op de mantlet enkele cijfers aangebracht. Hier zijn deze al wat opgelicht, de extra toets springt direct in het oog. De conische plug om de pistol port te blokkeren is selfmade met een stukje ketting van Joefix.

attachment.jpg

De decals zijn verder nog bewerkt met een sponsje en wat H150, op de ref-foto zijn deze cijfers deftig gechipped, dus ik kan niet achterblijven. :D

attachment.jpg

Weathering has started !

attachment.jpg

Verschillende olieverfjes zijn ingewerkt mbv wat thinner. Voornamelijk groene tinten en wat geel om variatie te krijgen in de grote groene vlakken.

attachment.jpg

Het verweren van de decals met de spons en Humbrol verf gaf wat kleurverschil, maar na een filter is dit niet meer waarneembaar. Door de flash geeft de foto de indruk van een donker vlak, in werkelijkheid is het wat lichter.

attachment.jpg

De fijne PE onderdelen van Eduard komen mooi tot hun recht. Met wat verf wil ik deze nog verder accentueren.

attachment.jpg

De ventilatierooster op het achterdek heb ik expliciet met donkerder olieverfjes behandeld, wat direct een vervuilder blik achterlaat.

attachment.jpg

General overview langs achter. De onderzijde van een tank bewerk ik nooit met filter of washes, in de fase waar we met pigmenten en poeders de modder aanpakken, maskeert dit voorgaande stappen.

Volgende is een wash, pinwash, chipping, allez.. gans de reutemeteut !

Groeten Rik

schitterend tot nu toe, mooi gespeeld met de verschillende soorten groen.... waren de luiken bij russische tanks wit of ook in 't groen aan de binnenzijde? bij de germanen waren deze in de basiscamo dacht ik om de zichtbaarheid uit de lucht te verminderen

Ik heb niks gevonden qua referentiefoto met open luik. Het bouwplan van Tamiya gaf hier ook geen raad.

Dus ik weet het eigenlijk niet...

Groeten Rik

in mijn boek van Rossagraph over de IS-3M staan de luiken in de romp ingekleurd in groen, maar het luik in de koepel is wit op de foto's...

alle jong, die details zijn om van te snoepen en de kleuren zijn top en zal nog heel veel moeten werken om dit te kunnen bereiken amai top.
grt Pascal

Terug
Bovenaan