Hoofdsponsor

1/35 JGSDF Komatsu LAV (Swa goes modern) [WIP]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Swa
  • Startdatum Startdatum

Swa

Well-known member
Registered
Om tijdens de afwerking van de GMC en de KV toch wat te kunnen bouwen, start ik met Prince Pickles een nieuwe topic. Wie is Pickles zul je je afvragen ,maar dit is een mascotte van het Japanse leger. Vandaar hij ook zijn steentje in Irak heeft bijgedragen waar dit voertuig diens heeft gedaan.

LAV_10.jpg

Met dit topic start ook het eerste moderne voertuig voor me. Waar ik me steeds meer op betrap dat tegenwoordig meer de vorm van het voertuig bepaald wat ik bouw dan van welk land en dergelijke het is. Maar ook een leuke update of camo kunnen me hierbij over de streep trekken. Maar alvorens we beginnen een stukje geschiedenis en wat informatie over de kit.

Geschiedenis:
De Komatsu LAV (licht armoured vehicle) is in gebruik bij het Japan Ground Self Defence Forces (JGSDF). Het voertuig is geïntroduceerd in 2002, waarna de wagen in 2004 werd ingezet in de oorlog in Irak. Het zou zijn dienst zien in Irak tot 2006 voor humanitaire doeleinden in onder meer Samawah.

LAV_2.jpg

LAV_3.jpg

LAV_9.jpg

De LAV werd geproduceerd door het Komatsu Defence Systems Division in Komatsu, Japan. Het voertuig draagt een gelijkenis met de Panhard VBL, die in gebruik is bij het Franse leger. Tegen 2005 had het JGSDF een 400 stuks in dienst. Meer dan 1.000 voertuigen werden er uiteindelijk gebouwd voor Japan, want het voertuig werd niet aangeboden op de internationale markt voor andere landen.

LAV_4.jpg

Het Bureau voor Onderzoek en Defensie is in 1997 begonnen de ontwikkeling van de Komatsu met de eis van het JGSDF voor een licht gepantserd voertuig op wielen dat een betere gepantserde mobiliteit zou kunnen bieden aan de infanterie. De Komatsu moest namelijk de Toyota HMV Hayate en de Mitsubishi Type 73 vervangen. Deze voertuigen waren in eerste instantie ontwikkeld voor een mogelijke Sovjet-invasie tijdens de Koude Oorlog voordat ze werden ingezet voor anti terroristen of invasie operaties. Waar echter snel bleek dat ze niet voldeden en niet in staat waren om bescherming te geven tegen kleine wapens . De Komatsu zou uiteindelijk ‘kogelvrij’ zijn voor 5.56 en 7.62mm kogels. Volgens sommige bronnen zou de bescherming beter zijn dan zijn Amerikaanse tegenhanger, de HMMWV.

LAV_5.jpg

De Komatsu LAV bevat een gelaste stalen pantserconstructie op een chassis 4x4 wielconfiguratie. Het heeft een totale lengte van 4.4m, breedte van 2,04 m en de totale hoogte van 1.85m met een leeggewicht van 4500 kg. Het voertuig is geschikt voor vier bemanningsleden. Naast de chauffeur zit normaal gesproken de squad leader en achterin nog twee soldaten. Het voertuig kan door een vijftal deuren betreden worden. Daarnaast is de Komatsu uitgerust met een vloeistof gekoelde 4-takt dieselmotor van 160 pk. De motor is gemonteerd meer naar het midden van het voertuig om het gewicht gelijkmatiger over de assen verdelen. Het aandrijfsysteem zorgt voor een topsnelheid van 100km per uur. De actieradius is 200km op een volle tank. Het is uitgerust met run-flat banden waardoor het mogelijk is om beperkt op lekke banden door te kunnen rijden. De kleine draaicirkel maakt het voertuig uitermate geschikt te manoeuvreren in smalle straten en dergelijke.

LAV_8.jpg

Het voertuig kan worden getransporteerd onder een CH-47J ‘Chinook’ of een C-130H transportvliegtuig waardoor het snel inzetbaar is bij noodsituaties. Het is mogelijk dat het wordt gedropt vanuit het transportvliegtuig met behulp van een parachute platform.
Sommige van de auto's zijn ook uitgerust met een wat ‘ongewone’ gepantserde koepel op het dak gemonteerd. Dit open-split dakluik van het voertuig zorgt voor extra bescherming aan de schutter vanuit alle richtingen. De voertuigen ingezet in Irak zijn verder uitgerust met versterkte kogelvrije ramen en in sommige gevallen met rookgranaatwerpers en zogenaamde ‘wirecutters’. De LAV is bewapend in de koepel met een Sumitomo M249 LMG (licht machinegeweer) of een Sumitomo M2HB 12,7 mm mitrailleur voor meer gevaarlijkere missies. Maar het is ook mogelijk het uit te rusten met een raketwerper.

LAV_6.jpg

LAV_7.jpg

LAV_1.jpg

De kit:

PICT1284.jpg

De kit bestaat uit 152 onderdelen in legergroen en nog eens 16 in transparant plastic. Wat apart te noemen is dat het chassis in gegoten metaal is, of dit een gevolg is uit Tamiya’s ervaring op de schaal 1:48 waar dit ook wordt toegepast of vice versa. Is mij niet bekend want ongeveer in de tijd van release verschenen op deze schaal ook kits met een metalen chassis. Tevens zijn er vier vinyl banden toegevoegd die met de gebruikelijke poly caps gemonteerd moeten worden. En is er een kleine zakje met schroefjes en boutjes voor het bevestigen van diverse kunststof onderdelen aan het chassis en voor de wielassen. Als laatste heb je nog een klein decal velletje en het bouwplan. Met het decal velletje is het mogelijk om drie versies te bouwen die allen gebruikt zijn in Irak.

PICT1285.jpg

PICT1288.jpg

PICT1289.jpg

Grondig onderzoek van onderdelen levert geen sinkholes op, maar er zijn zeker nogal wat pinmarks bij te werken. De meeste van hen zijn op plaatsen waar ze niet zichtbaar zijn op het afgewerkte model, maar er zijn enkele die aandacht nodig zullen hebben. Zoals aan de binnenkant van alle deuren, op het schild van de koepel, op de achterkant van zitplaatsen van bemanningsleden en op sommige detail onderdelen, zoals het machine pistool, draadscharen enz. Gelukkig zijn ze klein en zeer ondiep. Flash is vrijwel niet aanwezig, met uitzondering van de hoofdsteunen van de stoelen. De body is bijzonder mooi vormgegeven zonder enige gebreken volgens mij. Deze is ook voorzien van het non-slip oppervlak zoals deze in het echt op de Komatsu te vinden is! Ze zijn echter heel subtiel, en kunnen dus goed verdwijnen bij het schilderen, maar ze zijn er. Details over alle onderdelen zijn zeer helder en fijntjes gegoten. Koplampjes en achterlichtlenzen worden geleverd als heldere onderdelen. Alle deuren en luiken kunnen open of gesloten worden bevestigd, maar de scharnieren zijn helaas niet werkbaar. Maar misschien dit te scratchen is. Eventueel kan als laatste gekozen worden voor een chauffeur in het interieur of men kan nog als toevoeging meer manschappen toevoegen door hier een extra setje aan te schaffen. Waarmee je volgens mij een leuke dio zou kunnen maken. Maar eerst gaan we proberen er een leuke kit van te maken met wat extra toevoegingen.

PICT1294.jpg

PICT1296.jpg

PICT1295.jpg

De goodies:
Van Voyager Model wordt een PE update set gebruikt voor extra detail. Het bestaat uit 6 fretjes PE:
A - 64 mm x 96 mm / 0,15 mm dik messing
B - 48 mm x 96 mm / 0,15 mm dik messing
C - 39 mm x 96 mm / 0,25 mm dik messing
D - 32 mm x 39 mm / 0,15 mm dik messing
E - 24 mm x 32 mm / 0,25 mm dik messing
32 mm x 32 mm / 0,25 mm dik messing met boutkopjes

PICT1293.jpg

Aanvullende onderdelen in dit setje zijn: een 51 mm lang 0,5 mm ABS staafje, 52 mm 1 mm ABS staafje, 47 mm 0,3 mm draad en als laatste twee stukjes van 0,8 mm koperen buis, 12 mm en de andere 15 mm.

De bijgevoegde banden uit de kit zullen worden vervangen door resin exemplaren van DEF model. Deze wielen zijn voorzien van een natuurlijke doorzakking door het gewicht van het voertuig wat een realistischer beeld tot gevolg zal hebben.

PICT1292.jpg

Zo tot hier de introductie van de Komatsu LAV en hopelijk tot een spoedige update.

bronnen:
www.wikipedia.com
www.tamiya.com
www.webcitation.org

Laatst bewerkt door een moderator:
Swa goes modern ! Veel succes bij deze.

Je hebt daar alvast een mooie verzameling referentiefoto's.

Met de extra's moet dit goed komen.

Groeten Rik

Een echte schoonheid,die je zelden op de werktafel ziet !
Veel succes en plezier ermee.

Swa gaat met zijn tijd mee :D
Een model die zeker kan concurreren met de alom bekende Humvee.
Veel suk6 met deze kit ;)

Mannen nog bedankt. Op het moment weer wat bouwactiviteiten aan de LAV. Op zich een leuk kitje vind ik, maar of het Tamiya waardig is laat ik in het midden. Veel sinkmarks op zeer lastige plaatsen, maar ook dat is de charme van het bouwen hé.:wacko:;) Op zich bevalt het moderne bouwen ook wel, want aan naslagwerk op het internet geen gebrek van de LAV. Bij armour uit de tweede wereldoorlog is dat wel eens anders is mijn ervaring, hehe. Zo heb ik alleen van deze al meer dan 200 pics.

Wil dit nu zeggen een super gedetailleerd model? Nee en ja, ik zal veel werken uit de kit en het updatesetje. De rest zal afhankelijk zijn waar echte zaken vergeten zijn of niet goed gegoten zijn om dit aan te passen. Voorbeelden hiervan zijn de handgrepen op het motorcompartiment, de ontbrekende matten, deurtjes op de tussenconsole, de radiator enz. Verder wil ik er namelijk een straight build van maken.

Hierbij de picsies.

PICT1370.jpg

PICT1371.jpg

PICT1372.jpg

PICT1373.jpg

PICT1375.jpg

PICT1376.jpg

PICT1377.jpg

PICT1378.jpg

PICT1379.jpg

PICT1384.jpg

PICT1385.jpg

Hopelijk snel een vervolg.:dry:

Nogal een geluk dat je RUDD bouwt, wat voor updates zou je er nog kunnen bij voegen ?

In ieder geval een zeer nette build, mooie aanpassingen.

Groeten Rik

Ziet er al goed uit Swa en jouw kennende weet je ook hier iets moois van te maken!

Bedankt mannen, we gaan proberen snel weer een update in elkaar te zetten. Maar we gaan ook weer wat werk doen aan de GMC, dus we moeten de aandacht weer wat gaan verdelen.

Weer tijd gevonden voor een kleine update aan de LAV. Al met al heb ik het nodige plezier aan dit kleine ding, met wat scratch en PE proberen we het kitje te verbeteren naar de referentiefoto's. De zaken waar we de afgelopen tijd aan gewerkt hebben.

PICT1387.jpg
De achterzijde wat verbeterd.

PICT1386.jpg
De wielkasten moesten helaas ook nog wat verder afgewerkt worden. Zou er anders volgens mij wat vreemd uitzien.

PICT13852.jpg
Volgens de referenties mis ik wat detail aan het plafond. Sinkmarks had ik wel genoeg. :laugh:

PICT13842.jpg
Schop wordt ook met PE gemonteerd.

PICT1383.jpg
Ik ben zeer tevreden over de aangekochte wielen wat toch wat realistischer over komt, sag en merknaam. Jammer dat Tamiya geen zin had om wat rechten hiervoor te betalen.

PICT1380.jpg
Een van de kabelsnijders op het dak.

PICT13782.jpg
De achterste spatlappen in PE.

PICT13772.jpg
PE ruitenwissers.

PICT13792.jpg
Smokedischargers en antennabase, another one to go.

PICT13762.jpg
Voorbescherming stuurinrichting.

PICT1381.jpg
Wat fijnere details aan de binnenzijde van de deuren.

PICT13752.jpg
Kleine zuigerveertjes gesoldeerd voor...

PICT1382.jpg
Dit zou het moeten gaan worden als ze op de deuren komen. Ik vond ze te prominent aanwezig om ze achterwege te laten.

Tot zover weer mannekes, de volgende keer probeer ik wat van de deelbouwwerkjes bij elkaar te brengen voor een totaalplaatje. Graag tot dan. :wiggle: :wavey:

Mooi werk Swa. Fijn en secuur ook. Altijd leuk om te zien dat er zoveel oog is voor detail.
Benieuwd naar het vervolg nu...

Mark

Weet je, de voorkant van dit voertuig komt me erg bekend voor... zou dit kunnen gebaseerd zijn op de "Cheetah" (als ik me niet vergis was dat in de jaren 80 een voorstel tot 4*4 van erm... Lambourghini (of zoiets)).

Zeer knap werken fijn bezig zou ik zeggen.

Resin is deze van een goede kwaliteit?
Ziet er wel realistisch uit .

Dave

Met PE kan je toch knappe dingetjes maken.
Die zuigerveertjes zijn toch wel de max vind ik.

Terug
Bovenaan