Hoofdsponsor

1/72 Ka-226 Ambulance, A-model

ERVARING
Gemiddeld
BOUWWIJZE
beetje scratch, veel schuren
BOUWBUDGET
/
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
fire away

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
De kamov Ka-226 is een doorontwikkeling van de Ka-26 helicopter, aangedreven door 2 turbines (er bestaat ook een versie met 1 turbine, de Ka-126). Deze werd in 1990 aangekondigd, maar had de eerste vlucht pas in 1997. Productie werd gestart in 2003. Er was een grote deal met India in de maak om deze lokaal te mogen produceren, maar de partijen geraakten het niet eens over technologie-overdracht en andere. Uiteindelijk is deze deal een stille dood gestorven. Momenteel zouden er 69 stuks geproduceerd zijn.

Zoals gesteld is dit een doorontwikkeling van de Ka-26, met zuiniger en krachtigere motoren, verwisselbare missie-pods, een beter zicht voor de piloot, en een nieuwe passagierscabine.

Ka-226_1.jpg


ka226-amb.jpg


KA-226%20Hoodlum%20Ambulance%20version_01.jpg


De kit

120908-10149-pristine.jpg


kamov_29.jpg


kamov_30.jpg


en verder nog een stel tape om de vensters af te plakken van KV-model:

1108944-35267-53-pristine.jpg


En nu hopen dat de bouw een beetje voorspoedig gaat tussen de verbouwingen en nakende baby op komst... momenteel is alles al 17 keer verhuisd, dus de vorige projecten komen er ook nog aan, maar als het een beetje effen komt qua structuur

Vooral dryfitten en plamuren
e790aba4155c6166446564dedfca05ef.jpg


Onder het motto: zoek de stoeltjes
16e88e5f2d5e39d9f2580d98e4373aba.jpg


De sinkmarks in de rompdelen opgevuld, de openingen voor de raampartijen onderaan van voren moeten nog opengewerkt worden.
1930367-11032-96-1080.jpg


de bodem en achterwand van de cockpit hebben een aansluiting onder hoek... alleen aan de verkeerde kant, dus eerst werken tot aan dryfit om te dien wat er dient te gebeuren
1930366-11032-16-1080.jpg


Het dakgedeelte en de staartbomen samengelijmd, er dient opgeschoond en gevuld te worden:
1934600-11032-83-1080.jpg


1934601-11032-50-1080.jpg


1934602-11032-16-1080.jpg


1934605-11032-96-1080.jpg


Maar na een schuursessie gisterenavond is dit klaar voor een test met primer ...

1934630-11032-31-1080.jpg


1934632-11032-74-1080.jpg


1934631-11032-35-1080.jpg


Wordt vervolgd met het deeltje erboven, de brancards, enz...
 
Laatst bewerkt:
Een medevac heli, is eens iets anders.
Maar die opkuis is precies ook iets anders, miljaar ...
 
Veel plezier ermee. Lijkt me een moeilijke kit.

De eerste keer dat ik een heli zie met 2 neuswielen.
 
Kan niet zeggen dat ik deze helikopter "moeders mooiste" vind. Het model lijkt me wel een uitdagende bouw. Succes er mee.
 
Bedankt alvast voor de interesse.

@Michel: is bvb ook zo bij de Seaking (maar iets robuster), Westland Wasp maar wordt veel gebruikt bij onze Russische "vrienden"
 
Gelukkig is die flash handig om op te vullen ;-)

Beetje kunnen voortwerken:

Bovenaan de motorafscherming was ook nog wat werk noodzakelijk:

juist begonnen:
1936919-11032-97-pristine.jpg


en weggewerkt:
1936917-11032-32-pristine.jpg


verdere opbouw:
1936918-11032-23-pristine.jpg


1936920-11032-60-pristine.jpg


Daarna de doorgang tussen cockpit en vervangbare pod verwijderd en een klein gangetje gemaakt:
1939711-11032-23-pristine.jpg


De romp iets breder gemaakt (met iets wordt 1mm styreen bedoeld... ik kan nog altijd iets afschuren), zodat deze beter aansluit om te verlijmen, en ook naar alle luiken, voorruit enz.. :
1939713-11032-34-pristine.jpg


en in dryfit
1939712-11032-42-pristine.jpg


1939717-11032-26-pristine.jpg


1939719-11032-76-pristine.jpg

Hier zie je dat de achterwand redelijk goed past nu, de cockpitvloer daarentegen is nogal luchtig

1939718-11032-40-pristine.jpg

Ook het achterpaneel heeft nog wat liefde nodig...

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Dat ze zoiets durfen te verkopen lijkt mijn oude protar kit wel :-)
Maar ach met wat tlc kan het wel wat mooi`s worden.
 
Terug
Bovenaan