Hoofdsponsor

1/35 Kettenkraftrad

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 16 januari 2025.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Officiële titel: Sd.kfz2 Kleines Kettenkraftrad.
Sd.kfz = Sonder Kraftfahrzeug = voertuig (zonder aanhangwagen) dat voor een bijzondere functie uitgerust werd. In dit geval een motorfiets uitgerust met rupsbanden. Het was tevens geschikt voor transport van 2 man + chauffeur.
Kleines omdat er ook een minder bekende grotere versie van bestond, de HK101 voor 4 man + chauffeur, waarvan er een exemplaar zou bewaard zijn in het museum te Overloon (Nl).

Initieel ontworpen voor de luchtlandingstroepen om vervoerd te kunnen worden door een Ju 52 transportvliegtuig moest dit voertuig fungeren als trekker voor licht geschut en/of lichte aanhangwagens over diverse terreinen. Het werd voor de eerste maal ingezet bij de luchtlanding op Kreta en later ook in Noord-Afrika en andere fronten.
Het voertuig, ontworpen door NSU, was uitgerust met een zelfde motor als de Opel Olympia.
Goed voor alle terrein werd dit veelvuldig ingezet in Rusland en er zijn veel foto's bekend dat deze ook gebruikt werden in Normandië. Na te zijn buitgemaakt door de Geallieerden werden zij gebruikt door o.a. US (para)troepen die ze voorzagen van de witte sterren boven hun camouflage. Ook MP diensten gebruikten ze. Er is er één te zien in de film "Saving Private Ryan".

Volledig zonder gevaar waren deze moto's niet. Een bocht nemen bij hogere snelheid kon leiden tot kantelen en menig bestuurder liet er zijn leven bij of raakte er door verlamd. Bij het kantelen was er immers geen gelegenheid meer om te ontsnappen uit de bestuurdersruimte (ook wel bathtub / badkuip) genoemd waardoor de benen bleven steken en de rest van het lichaam onder het voertuig terechtkwam met breuk van de rug tot gevolg.

Zoals reeds eerder vermeld voorziet mijn club IPMS Gent dit jaar een interne wedstrijd "Shelf Queens". In mijn stash vond ik een exemplaar van deze Kettenkrad dat ik wil heropstarten en afwerken.

Boxart.jpg

Het is een bouwdoos van Tamiya op 1/35 waarvan de moules zouden dateren van 1973.

Parts.jpg

en in deze staat heb ik ze aangetroffen. Het is een kit dat jaren geleden bij mij terecht gekomen is en sedertdien steeds in de doos is blijven zitten. Daar gaan we nu dus verandering in brengen. Ik ga deze kit "Kraft Shelf Queen" noemen en ik zal uitleggen waarom.

Veranderen wil ook zeggen dat we eventuele decals zullen verliezen. Daarom toch even verder gezocht in de stash of we deze niet nieuw hadden liggen en, ja, er was er nog één dat ik bij de verdere bouw "Kraft New" ga noemen.

De boxart is dezelfde, de sprues staken nog in hun plastiek verpakking. Wat me ook opviel was dat Tamiya bij deze kit blijkbaar een wit metalen motor voorzien had.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

Parts 3.jpg

Parts 4.jpg

Het originele decalvel voorziet 3 verschillende markeringen waaronder één voor de "Brigade Ramcke", de Duitse parachutistenbrigade welke deelnam aan de landingen in Kreta en later een rol zou spelen in Noord-Afrika.

Maar ... er is meer.
Bij nazicht van de door mij geërfde reeds gebouwde modellen vond ik nog vier Kettenkrads waaronder één voorzien om kabels te leggen en één als trekker van een licht kanon "Pupchen".

Restore.jpg

Deze modellen vragen om gerestaureerd te worden en ik ga in de loop van de bouwwerken kijken in hoeverre dit haalbaar zal zijn. Elke bouw/restauratie zal afzonderlijk behandeld worden in dit topic.
 
Blijkbaar heeft Tamiya dit model nu uitgebracht met nieuwe mallen, veel beter dan deze oude versie of die van Dragon met die draadrollen. Die met het kanon heb ik ook nog liggen.
 
Succes met de heropbouw van deze modellen.
Zo een projecten zijn wel tof om volgen.
 
Krad Shelf Queen:

Deze werd zo goed als mogelijk gedemonteerd en opgekuist waarbij er veel aandacht ging naar de binnenzijde van de rupsbanden; iets dat dikwijls vergeten wordt bij de bouw van deze kit.

Parts.jpg

Het ventilatierooster juist achter de chauffeur werd ook aangepakt en de in de kit voorziene roosters werden uitgesneden en vervangen door een metalen net van Joefix dat ik nog liggen had.

Metal net.jpg

met dit als resultaat:

Roosters.jpg

Ziet er toch al iets verfijnder uit.
Volgende stap zal een nieuwe grondlaag worden.
 
Dit was destijds één van mijn eerste 3 kitjes welke ik ooit heb gemaakt.
Intussen zijn er al enkele de revue gepasseerd, waarvan enkele nu in de sparebox en er liggen er nog in de stash...
Ben dus zeer benieuwd naar dit project, kan er alleen maar van leren :-)
 
Achter dat net zat nog een versteviging met 2 gekruiste stangen, misschien kan je dat nog toevoegen. Aangezien er op dat rooster gedrukt werd, komt die kruisvorm er op heel wat referentiefoto's door.
 
Deze werd zo goed als mogelijk gedemonteerd en opgekuist waarbij er veel aandacht ging naar de binnenzijde van de rupsbanden; iets dat dikwijls vergeten wordt bij de bouw van deze kit.

En wat mankeerde daar dan aan?
 
Achter dat net zat nog een versteviging met 2 gekruiste stangen, misschien kan je dat nog toevoegen. Aangezien er op dat rooster gedrukt werd, komt die kruisvorm er op heel wat referentiefoto's door.
Bedankt voor de terechte opmerking en daar hebben we dus iets aan gedaan:

Roosters.jpg

Deze Krad Shelf Queen kreeg vandaag een nieuwe base coat grijze primer.
 
De Krad Shelf Queen heeft een nieuwe primer gekregen en is klaar om verder geschilderd en gemonteerd te worden.

Primer.jpg

2 andere Krads welke ik "Krad Trailer" ga noemen zijn ook reeds onder handen genomen.
De grilles werden ook uitgesneden en vervangen en één ervan heeft ook reeds een nieuwe primer.


Een moeilijker geval zal deze "Krad Cable" worden.
Niet alleen is dit een Dragon kit met veel meer onderdelen maar de eerste bouwer heeft met niets rekening gehouden en op sommige plaatsen lijkt het ofdat hij er een tube lijm heeft overgegoten. Ik ben er al in geslaagd om een aantal onderdelen te verwijderen zonder al te veel breuken.

Parts.jpg

Tevens heb ik moeten vaststellen dat er wel verschillen zijn tussen de Tamiya en de Dragon kits. Tamiya neigt naar een vroeg type Krad terwijl Dragon een later type vanaf 1944 heeft geproduceerd. Dit is te zien aan de steun voor het spatbord vooraan dat bij Tamiya ontbrekend is. Ook zijn de openingen aan de steunen achteraan dicht op de Dragon kit daar waar deze bij Tamiya open zijn en groter.
Afgaande op foto's en beschrijvingen in mijn boek "Kleines Kettenkraftrad" van "Waffen-Arsenal" zou je kunnen stellen dat Tamiya een vroeg type Krad geproduceerd heeft en Dragon een later type vanaf 1944. Raar genoeg zijn de ventilatiegrilles bij de Dragon kit kleiner dan deze bij Tamiya.

We doen rustig verder ...
 
De "Krad Cable" van Dragon wordt afgeschreven, er valt niets te redden van het loopwerk.

Onbruikbaar.jpg

Deze stukken vallen niet te redden, zelfs schakel per schakel is onmogelijk.

Maar de opbouw met het buizenframe lijkt nog mee te vallen en dus gaan we een beetje kitbashen zoals ze zeggen. Het buizenframe wordt gedemonteerd en overgebracht naar één der Tamiya "Krad Trailer" kits welke we dus gaan ombouwen.

Kitbashing.jpg

Ook was het mogelijk om de frontvork van de Dragon kit te redden en over te plaatsen op deze van Tamiya, weliswaar mits een kleine aanpassing. Het voorwiel van de Dragon kit is immers los van het wielframe en ook de steunen van het spatbord zijn er reeds op voorzien.
Nu eerst nog wat dryfitten en als het goed bevonden is krijgt deze jongen ook een nieuwe primer.
 
Terug
Bovenaan