Hoofdsponsor

Anders / onbekend Kingdom of Heaven [WIP]

Nee, die moet je juist nu opeten.
Anders zit je straks met vette vingers te schilderen.

Peter

Goedenavond medecursisten!

Omdat ik de vorige les gemist had (ik had avonddienst), hebben we vanavond 2 lessen:
Schaduwen en Highlights.

Schaduwen worden gemaakt met de kleuren Brown Sand en Burnt Cadmium Red, die je steeds donkerder maakt naarmate de schaduw dieper is.

100_9677_zpse0a45b39.jpg

De plekken waar je dit schildert zijn:
-achter de oren
-groeven in het gezicht
-onder de neus
-onder de kin
-bovenkant oogkas
-vanaf ongeveer het midden van de oren tot de voorkant van de jukbeenderen naar beneden

Je begint steeds met de lichtste schaduwkleur en doet dan steeds een tintje donkerder op een kleiner oppervlak, zodat je een vloeiende overgang krijgt:

100_9679_zpsd5dd3649.jpg

(Ik had meer foto's, maar die bleken meer scherp gesteld op de tafel dan op het figuur)

De diepste schaduwen maak je met het laatste mengsel verder verdonkerd met Black en Violet Red.
De laatste kleur is om de ontstane kleur na de zwartmenging een warme gloed te geven.

Highlights zijn in principe tegenovergestelde en worden geschilderd met Brown Sand en Basic Skintone.

De plekken waar je dit schildert zijn:
-voorhoofd
-neus (puntje van de neus extra licht)
-bovenkant oren
-bovenkant jukbeenderen
-aan de buitenkant van de groeven in het gezicht

Ook hierbij steeds over een kleinere oppervlakte schilderen voor een vloeiende overgang.

100_9681_zps7151440a.jpg

100_9682_zps8ae77db8.jpg

100_9683_zpsc0e4bd7e.jpg

100_9684_zps5c7713b5.jpg

100_9685_zps6f15171c.jpg

100_9686_zpsdaa9b271.jpg

(gelukkig wat betere foto's)

Volgende update is na 13 Mei. Heel gek als ik een avond niet kan, gaan ze gewoon door, als de leraar een keer niet kan, wachten ze 2 weken.

Tot de volgende keer,

Peter

Peter, toch bedankt om ons weer deelgenoot van je studies te maken...
Toch zit ik nog met een vraagje, als ik naar het gezicht kijk bij het schaduwen.
De wangen komen mij nogal rood over. Moet die kleur niet meer "ingewerkt" worden ?
Zelfde vraag bij de high lights, moet die kleur niet meer "ingewerkt" (geblend) worden ?
Verder geniet ik er wel van om je figuur zo te zien groeien.

Mark

De wangen komen mij nogal rood over. Moet die kleur niet meer "ingewerkt" worden ?
Zelfde vraag bij de high lights, moet die kleur niet meer "ingewerkt" (geblend) worden ?

Hoi Mark,
Mij ook. Maar volgens de leraar gaat dat nog goed komen nadat we de baard en het haar geschilderd hebben.
Ik ben ook benieuwd.
Ik moet er wel bij zeggen dat bij daglicht de kleuren beter overkomen dan bij de flits van een fototoestel.

Peter

OK, bedankt voor de toelichting Peter.
We wachten rustig af naar het vervolg.

Mark

Ha Medecursisten!

Vorige week zijn we weer verder gegaan met Liam.
We werken van boven naar beneden, dus eerst de sjaal in Russian Green

100_9971_zpsd0e09c09.jpg

100_9972_zpsb658c8a9.jpg

en daarna de kleding in een mengsel van Brown Violet en German Camouflage Black Brown

100_9973_zpsc9abb90e.jpg

100_9974_zps2db1f0cd.jpg

Deze moeten allebei direct dekkend opgezet worden, dit in tegenstelling tot het gezicht, waarbij je vooral dun moet schilderen om de details niet te verliezen.

Hierna zijn we verder gegaan met de schaduwen en highlights van de sjaal, waarbij de highlights gemaakt worden met een mengsel van Russian Green en Basic Skintone en de schaduwen met Russian Green en German Camouflage Black Brown.

100_9975_zpsab58d0c8.jpg

100_9976_zps2dc84a96.jpg

100_9978_zpsbacaa74c.jpg

100_9979_zps0f070e01.jpg

Bij de volgende les gaan we dit ook bij de kleding doen.
De foto's laten mijn highlights niet zo duidelijk zien. Bij een voorbeeld wat ik te zien kreeg, waren ze tot zo zeer lichtgroen gemaakt dat ik ze onnatuurlijk vond overkomen, maar die gaven wel een zeer goed 3D-effect.
Maar dat is persoonlijke smaak/wens.

Wat wel zeer belangrijk is: de meesten zullen een figuur schilderen onder een (daglicht-)lamp. Haal je figuur hier regelmatig onder vandaan om je voortgang te bekijken, want wanneer hij af is, zal je hem niet onder die lamp laten staan en waar je hem wel neerzet moet hij ook goed overkomen.

Groeten,

Peter

Wederom bedankt voor de goede uitleg van de vorderingen Peter.
Je ziet de figuur zo stillekes aan tot leven beginnen komen.
Ik blijf met volledige interesse volgen.

Mark

En ik volg al helemaal met interesse want figuurschilderen staat ook op mijn programma. Met deze thread en met de 'workshop' die ik zal krijgen bij een modelbouwclub zal dat goed komen.
Het ziet er goed uit je figuur.

weet wat ik raar vind, dat jullie niet eerst het gezicht verder afwerken en daarna met de kledij beginnen .
maar ja , ieder heeft zo zijn eigen manier .

grt Nicolas

Dat is ook een beetje raar, maar door een dubbele planning begint er binnenkort ook een "Hetzer"-groupbuild/workshop waar een aantel leden van de figuurworkshop ook aan mee willen doen.
Het is dus misschien niet de gebruikelijke volgorde, maar het beste wat we kunnen doen met tijdgebrek.
Ik doe zelf ook mee aan de "Hetzer", maar dan pas aan het einde, voor de verweringstechnieken.

Groeten,
Peter

Hoi Medebouwers!

Door wat onregelmatige diensten mijnerzijds en wat problemen op het werk bij de cursusleider heeft deze langer stil gestaan dan de bedoeling was. Sorry.
Het goede nieuws is dat ik afgelopen dinsdag nu een privé-les had en dus behoorlijk heb kunnen opschieten.

De riem is gedaan met German Camouflage Black Brown en Orange Brown, waarbij de slijtplekken met Basic Skintone zijn gemaakt. Het goud en zilver op de riem is gedaan met de alcohol-serie van Vallejo.:alcoholic:
Het haar is gedaan met puur German Camouflage Black Brown, waarbij de highlights met Brown Sand gedaan zijn.
De laarzen hebben een basis van Mahagony Brown, waarbij de veters gedaan zijn met een mix van Mahagony Brown en Basic Skintone.
Voor het zwaard heb ik gunmetal grey gebruikt, met slijtageplekken van zilver. (Maar die ziet er beter uit in het echt dan op de foto, hier lijkt 'ie zwart, thuis een mooie metaalkleur)

De schaduw- en oplichtingstechnieken zijn dezelfde als die ik hierboven al beschreven heb, behalve dan de tip om de uitstekende highlights te schilderen met de zijkant van het penseel.

101_0034_zps753f8089.jpg

101_0035_zps94c628c1.jpg

101_0036_zps3b2beab4.jpg

101_0037_zpsab9a5fa7.jpg

101_0038_zpsb5d2a44c.jpg

De edelstenen op de ring, het zwaard en de schede heb ik gedaan met zilver en daaroverheen Tamiya X-27 Clear Red.

Nu moet de ondergrond nog en een wasje over de kleding (en misschien het gezicht).

Bedankt voor het kijken,

Peter

De privé les is in ieder geval wel besteed geweest Peter. Knap resultaat.
Heb je trouwens ook het gezicht nog wat bijgewerkt ? De rode plekken zijn zowat verdwenen, veel beter zo.
Edelstenen zijn ook goed geslaagd, evenals de edel metalen (zilver en goud).
Ik geloof je op je woord dat het metaal van het zwaard er in het echt beter uitziet dan op de foto. Gun metal is immers een moeilijke kleur.
Ben benieuwd naar het vervolg. (Enne nog eens bedankt om dit met ons te delen...)

Mark

Hoi Mark,

Het gezicht is niet verder bijgewerkt, maar de rode plekken zijn grotendeels onder de baard gekomen en geven een soort schaduwwerking waardoor ze minder opvallen.
Ik weet trouwens nog niet of ik het vlekje op de rechterarm nog wegwerk, of dat als "vuil" laat zitten.

(Enne nog eens bedankt om dit met ons te delen...)
Waarom zit ik anders (soms) op een forum?

Peter

Terug
Bovenaan