Goedenavond medecursisten!
Omdat ik de vorige les gemist had (ik had avonddienst), hebben we vanavond 2 lessen:
Schaduwen en Highlights.
Schaduwen worden gemaakt met de kleuren Brown Sand en Burnt Cadmium Red, die je steeds donkerder maakt naarmate de schaduw dieper is.
De plekken waar je dit schildert zijn:
-achter de oren
-groeven in het gezicht
-onder de neus
-onder de kin
-bovenkant oogkas
-vanaf ongeveer het midden van de oren tot de voorkant van de jukbeenderen naar beneden
Je begint steeds met de lichtste schaduwkleur en doet dan steeds een tintje donkerder op een kleiner oppervlak, zodat je een vloeiende overgang krijgt:
(Ik had meer foto's, maar die bleken meer scherp gesteld op de tafel dan op het figuur)
De diepste schaduwen maak je met het laatste mengsel verder verdonkerd met Black en Violet Red.
De laatste kleur is om de ontstane kleur na de zwartmenging een warme gloed te geven.
Highlights zijn in principe tegenovergestelde en worden geschilderd met Brown Sand en Basic Skintone.
De plekken waar je dit schildert zijn:
-voorhoofd
-neus (puntje van de neus extra licht)
-bovenkant oren
-bovenkant jukbeenderen
-aan de buitenkant van de groeven in het gezicht
Ook hierbij steeds over een kleinere oppervlakte schilderen voor een vloeiende overgang.
(gelukkig wat betere foto's)
Volgende update is na 13 Mei. Heel gek als ik een avond niet kan, gaan ze gewoon door, als de leraar een keer niet kan, wachten ze 2 weken.
Tot de volgende keer,
Peter