@ Erwin het zou kunnen dat er verschillende versie's van portaal-assen in bestonden zover gaat mijn kennis ook niet , maar zoals je kan zien scheelt het toch gemakkelijk 20 cm dat de wagen hoger ligt dus kunnen er gemakkelijk grotere wielen onder , er zitten gewoon twee tandwielen bovenop elkaar , nu kan het zijn dat ze b.v. voor de woestijn andere hogere portaal assen plaatsten dat weet ik niet
@Peter inderdaad het is ongeveer hetzelfde maar het is een veel ingewikkelder systeem , je kan het vergelijken met twee halfronde schalen waar op een onregelmatige plaats dikke kogels in zitten zodanig dat die twee schalen kunnen in bijna alle richtingen kunnen draaien en bewegen en als men dan het hele systeem nog eens op zijn as ronddraait dan kan je er de wielen mee aandrijven
Deze homokinetische gewrichten worden heden ten daagse nog altijd gebruikt voor elke voorwielaangedreven auto , heeft 1 nadeel er zit een rubberen broek rond en als die na jaren gebruik of tegenslag scheurt dan loopt het speciale vloeibare vet eruit en kan je de kineet vervangen tenzij je er tijdig bij bent , meestal begint dat met een gekraak bij volledig afgedraaide wielen
@ Ron ik moet dat reservoir nog zien aan te koppelen ik heb al op een paar foto's gezien dat er speciale leidingen naar het motorblok lopen dus zal ik zien of ik het ook kan doen
Ik zal eens zoeken of ik een paar beelden kan lenen op het net ter verduidelijking
Groetjes
En nogmaals bedankt voor de interesse , ik persoonlijk vind het leuk dat het gewaardeerd word en ik hoop dat het voor de bouwers interessant genoeg is
Marc