Ziet er goed uit dat dek, hoe lang heb je de dek planken gehouden?
En wat was de fout dan? Ik heb even zitten kijken, maar kan niet echt iets vinden?
Rik,
de dekplanken hebben een lengte van 6 meter, en een breedte van 25 cm. in werkelijkheid, (1700-1800) Dus op schaal is dat 12,5 cm X 0,5 cm.
Het foutje:
De berghoutsgangen liggen normaal iets hoger dan het dek, maar volgen de zeeg. Nu op het model is het berghout op de voorsteven zo'n 3mm te laag en op het achterdek 4mm te hoog aan bakboord en 5mm aan stuurboord.
de verdere gangen volgden die zeeg en zo kwam ik uit op geschutpoorten die te hoog stonden voor het geschut zelf.
Het model van het geschut( rolpaard) is degelijk juist. En visueel kon ik op tijd een foutje vinden. Trouwens met de laserstraalmeting kwam ik op hetzelfde neer.
Op foto 6 en 7 zie je de buitengang door het eerste geschutpoort stuurboord, waar een tweede insnijding te zien is, die stond (staat) zo'n 3mm te laag volgens de binnenbeplanking.
Bakboordzijde is al reeds op goede weg in zijn herstelling.
Muggenziften,
,....maar het is toch voor mij belangrijk dat dit onderdeel van de romp mooi strookt....er komen later allerlei onderdelen erop;
rusten, puttingsijzer spiegaten.....enz
groetjes
ward
P.S. Om die fout in het vervolg niet meer te maken......moet je de eerst gang van de binnen verschansing afwerken, en vandaaruit de dekzeeg overbrengen naar het berghout.