Hoofdsponsor

Lancaster mk III ED912 AJ-N (nan)

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
Out of the box met PE
BOUWBUDGET
200
BOUWSTATUS
Wip
COMMENTAREN
*

edwin1269

Well-known member
Registered
Hallo allemaal,

Na een tijdje niets gepost te hebben en een periode met wat minder activiteit op modelbouw gebied, wil ik nu een Lancaster bouwen.
Niet zomaar een, maar de Lancaster gevlogen door Lesly Gorden Knight.

Bij een bombardementsvlucht op 16 september in 1943 kwam Les Knight om. Hij werd beschoten in de lucht, waarna hij het toestel moest laten crashen. Dit deed hij net buiten Den Ham, om zo het dorp te ontwijken. "Door zijn moedig optreden heeft zijn bemanning deze vlucht en de oorlog overleefd. De inwoners van Den Ham zijn aan een ramp ontsnapt.

De Lancaster AJ-N was ook een van de Dambuster die in de nacht van 16 op 17 mei 1943

Tijdens de Dambuster-raid operation chastity vloog Les Knight met AJ-N (de bemanning noemde het vliegtuig “Nan!”), het negende en laatste vliegtuig in de eerste aanvalsgolf, met als taak de Möhne- en Ederdammen aan te vallen. Vijf mijnen waren al gebruikt bij de Möhne voordat deze was doorbroken, waardoor er nog maar drie overbleven voor de Ederdam. David Shannon en Henry Maudslay hadden hun mijnen laten vallen, maar hadden de dam niet gebroken, dus Leslie’s wapen bood de laatste kans op succes.

Na een oefenaanval, die al gevaarlijk genoeg was voor achterste schutter Harry O’Brien om later op te merken dat hij ‘nooit had gedacht dat ze over de berg aan de andere kant van de dam zouden komen’, viel Les aan. De mijn stuiterde drie keer voordat hij de damwand raakte. Vervolgens trok hij AJ-N in een steile klim, en toen het vliegtuig een veilige hoogte bereikte, zagen ze allemaal de explosie die een groot gat veroorzaakte in de muur van de dam, bijna 30 voet onder de top, waarbij de bovenkant onbeschadigd bleef.

Na deze missie ging de bemanning in training om vervolgens op 16 september 1943 de volgende missie uit te voeren, een aanval op het Dortmund-EMS kanaal.

Het was een verschrikkelijke nacht, met dichte mist die het zwaar bewaakte kanaal bedekte, en vier van de acht bemanningen die deelnamen, waren al neergeschoten toen Les, vliegend op ongeveer 30 meter hoogte in de mist, enkele bomen raakte en beide bakboordmotoren zwaar beschadigde.

Met zijn staartvlak en een stuurboordmotor ook beschadigd, slaagde Les erin de Lancaster op te trekken tot ongeveer 300 meter Hij beval zijn bemanning om eruit te springen en hield het vliegtuig stabiel. De Lancaster was niet meer te besturen en met alle kracht die hij had kon hij de kist zo sturen dat hij ons dorp net miste en crashed het vliegtuig in een weiland net naast een boerderij. Hij overleefd het niet, maar door zijn optreden hebben de andere bemanningsleden het wel overleefd, hij heeft hiervoor en voor de dambustersmissie de DSO onderscheiding gekregen.

Info les knight

Crash verhaal
 
Ik heb een Dambuster versie van hongkongmodels 1/48 op de kop getikt samen met een set airbrush verf van a-Mig voor night Bombers en deel 1 van de big ed Dambuster van Eduard. Of ik de tweede deel en eventueel de landingflaps van Eduard nog ga gebruiken weet ik nog niet. De landingflaps zijn wel erg aan de prijs.

20241012_195559~2.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_20241013_104850_Chrome.jpg
    Screenshot_20241013_104850_Chrome.jpg
    404,9 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Vandaag begin gemaakt met de lancaster.

Pilotseat, navigator station and wireless Op's station.

Niet alles zit al gelijmd omdat dit het aanbrengen van de PE en airbrushen bemoeilijkt.

op foto 3 en 4 staat de stuurkolom verkeerd om :)

halverwe u, komt nog wat PE en een tafel met stoel voor de navigator bij.

Grtz Ed
1000011015.jpg1000011016.jpg1000011018.jpg1000011019.jpg
 
Niet echt van de vleugels maar een Lancaster en een enkel ander type vliegding lust ik wel. :-)
 
Kleine update met interieur

1000011047.jpgnavigator tafel met pe radio en radar apparatuur, draaibare stoel.

Vervolgens alles in de grondverf

1000011051.jpg

Thanx for watching
Ed
 
Terug
Bovenaan