Wel ik naar dortmund de grootste modelbouwbeurs van europa en bij de eerste handelaar die raboesch verkocht een 4 blads 40 mmm -r-M4 (Brass power prop) gekocht,bladen staan in en iets andere hoek wat meer voorstuwing geeft per omwenteling tegen lage toeren.
De gelagerde assen waren veel te dik(dikker dan mijn kiel dus zo'n witte schroefas gekocht ,geen smeernippel mogelijk (M4x270)
Wilde toen een graupner 900 torque gaan kopen maar deze persoon gaf mij een andere motor een Bühler 12 3Ah, laag toerental ,hoog koppel, kon hem niet tegen houden met een griptang als hij in de bankschroef stond.(ik weet niet of het een goede motor is,hij kwam heel ervaren over en voor 15 euro ,is niet de kop af)
Ondertussen alles verder afgegaan en wat kom ik tegen ,mijn perfecte aandrijving
schip weegt 20 kilo en vaart tegen een snelheid van 6km/uur
hier een paar foto's
Eervolle vermelding voor zijn geweldig idee:
de boot met maker
voorstuwing(komt nog een stuk bij onder het roer)
aanzuiging in het midden van de kiel
de aandrijving gebeurt met een aeronaut pomp die men gebruikt om water te spuiten bij een brandweerboot.
Volgens mij is dit de oplossing voor de aandrijving van de Trinidad, of wat denken jullie.
ps hij zei wel dat het schip met de zeilen vortgestuwd werdt maar het omdraaien en tegen de wind in gebeurte met de pomp.
De grootste pomp was te krachtig dan kreeg hij grote dallen in het water naast het schip.
Ik weet niet of de pomp bv 1 uur aan één stuk kan pompen.