Hoofdsponsor

Lost Beauty

ERVARING
dioramabouw totaal niet
BOUWWIJZE
volledig scratch
BOUWBUDGET
met materiaal dat ik liggen heb
BOUWSTATUS
ben er al een tijdje mee bezig
COMMENTAREN
geen probleem
zeer aangenaam verrast hoor , knap werk echt ik vind het echt knap
Marc knappe prestatie voor een eerste echt diorama , ben er weg van
Marc

Mooi gedaan Marc maar als ik het geheel bekijk dan vind ik het betonnen gedeelte wat te proper, er liggen geen weggewaaide bladeren op, het contrasteert ergens te veel met het groene gedeelte.
Het pand is blijkbaar verlaten dus wordt er niet opgekuist en kunnen de bladeren zich door de wind vergaren in hoeken en rond achtergelaten materiaal.

Ik vind verschillende facetten (hek, het groen, de houtsnippers ofwel bladeren) wat aan de grove kant en andere (boompje) juist te fijnmazig. Het lijkt wel een boom die 100 meter verderop staat, tegen een auto die 4 meter verderop staat. Het rood van de uitpuilende koplampbehuizing begrijp ik niet, is dat roest? Corrosie op de chromen bumper heb ik nog niet in die mate gezien. Idem de luchtfilterbehuizing.

Zie wat de bumper betreft een verlaten exemplaar hier:

1957-ford-fairlane-was-left-to-rot-in-woods-gets-unexpected-lifeline_5.jpg

1957-ford-fairlane-was-left-to-rot-in-woods-gets-unexpected-lifeline_6.jpg

Hier een andere:

tmp_vehiclead_636597a778342_7be769ac8c3a9757d386ceb5068fa98ab6a38a81.jpg

Wat vliegroest hier en daar kan wel, maar in de door jou getoonde mate lijkt niet realistisch.

De houtjes van de omheining doen me denken aan roerstokjes. Die worden vaak ingezet in scratchbouw, wat als nadeel heeft dat het lastig wordt ze niet als zodanig te herkennen. Nog groter nadeel is dat als het géén roerstokjes zijn, het tóch lijkt alsof ze dat zijn. Ik vind dat dan te vermijden weergaven: ook al kan het, toch zou ik het niet doen.

Waarom loopt het hek trouwens niet door tot het einde van het diorama? Nu lijkt het alsof er een opening in het hek zit, net waar het diorama bijna eindigt. Voor de een spannend, voor de ander verwarrend.

Ik stop hier, anders wordt het een rant en dat is niet de bedoeling. Waarom ik dit alles zo noem.. ik wil je echt als overkoepelende tip meegeven dat je gebruik maakt van foto-referentiemateriaal. Overal kun je wel voorbeeldfoto's van vinden. Of het nu de grootte van stenen is, zoals eerder opgemerkt, of hoe een verouderde chromen bumper er in werkelijkheid uitziet, of wat dan ook. Het is aanlokkelijk (want: sneller) om dit uit ons hoofd te willen doen, maar dan riskeer je dat je in je hoofd een ander beeld hebt opgeslagen dan hoe het in werkelijkheid was. Hier geromantiseerd, daar wat overdreven. Met referentiemateriaal, krijg je zekerheid.

Om toch positief af te sluiten: ik vind het algemene beeld dat je neerzet sterk. En het oog wordt geleid naar de uitgang (de betonnen weg rechtsachter op het dio). Zo geef je inkijk in een intiem en voor het algemene publiek verborgen tafereeltje. Het hek (dat ik dus zou laten doorlopen tot de dioramagrens) is net hoog genoeg om die afgezonderdheid te waarborgen.

De opmerkingen zijn positief en terecht maar ben zeer onder de indruk voor een eerste diorama met een moeilijk onderwerp.
hoop dat je daar durft verder in te gaan.(y)(y)

Terug
Bovenaan