De verhalen over het modelbouw-succes van de primer van de Action zijn wisselend, wat voor mij ruim voldoende reden is om er nooit aan te beginnen. Zelfs ofschoon zes reacties onder deze die primer nog zo aanprijzen, laat ik hem lekker bij de Action staan. Goedkoop is vaak (niet altijd) duurkoop.
Dus dat is stap 1, neem een andere primer. Ik raad altijd Alclad grey microfiller & primer aan, te verdunnen met Alclad thinner of Mr Hobby thinner. Op lakbasis, dus slecht voor je longen -> goed ventileren. Als je geen airbrush hebt, neem dan bijvoorbeeld Tamiya Surface Primer uit een spuitbus.
Dan het ontvetten, dat heb je al gedaan lees ik. Beetje opschuren heb je ook al gedaan.
Vervolgens hele dunne laagjes primer erop zetten; als je dikke lagen zet heeft het minder zin. Zie ter vergelijking het primeren als een proces waar je de korrels op het schuurpapier aanbrengt. Je hebt een blaadje A4-papier, mooi glad. Wil je daar schuurpapier van maken, dan strooi je er heel lichtjes kleverige korreltjes op. Als je een hele berg korrels ineens erop gooit, blijft het niet mooi plakken en wordt het schuurpapier al snel weer glad. Elk korreltje afzonderlijk moet blijven plakken. Dus terug naar de vergelijking -> een heel dun laagje primer is beter dan een hele dikke laag. Als er twee dunne laagjes primer op zitten, kun je al meteen gaan spuiten met de normale verf; primer hoeft niet helemaal dekkend te zijn. Net zoals schuurpapier niet helemaal dekkend is.
Hoe het huidige probleem op te lossen: verf verwijderen en opnieuw beginnen. Je kunt de verf verwijderen met bijvoorbeeld ovenreiniger of, wat ik zelf hiervoor gebruik, pure en onverdunde Dettol chloroxylenol.