Hoofdsponsor

1/35 M13/40 Carro Armato [wip]

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Goedenavond Beste Kijkers !

Een kitje dat ik een tijd geleden tweedehands gekocht heb. Aan de doos te zien is het al van respectabele leeftijd, het jaartal op de underhull vermeld 1974 !

Omtrent de Carro Armato :

De M13/40 werd in 1940 in productie genomen als opvolger van de M11/39. De M13/40 was bedoeld als een middelzware tank maar was eigenlijk een lichte tank. De stalen platen van de tank waren met klinknagels vastgezet. Het pantser had een dikte van maximaal 42 mm. De hoofdbewapening was een 47mm-kanon en er werden 104 granaten meegenomen in de tank. Verder waren er drie machinegeweren waarvan twee in de romp en een coaxiaal aan het kanon in de toren. Boven de toren kon een extra machinegeweer worden geplaatst tegen luchtdoelen.

De eerste keer dat M13/40 in actie kwam was eind 1940 in Noord-Afrika. Het type werd in 1941 ook ingezet in de Grieks-Italiaanse Oorlog. Van de M13/40 werden ongeveer 60-70 tanks per maand geproduceerd. Hij was makkelijk te vervoeren en ook de productie was eenvoudig. Aanvankelijk had de M13/40 genoeg vuurkracht om de meeste Britse tanks uit te schakelen, maar al vrij snel raakte het type verouderd. (Bron Wikipedia).

Mijn bedoeling met deze kit is om het tankje op een ondergrond te plaatsen samen met een Duitse SdKfz 251/6 Ausf B Funkwagen. Zo wil ik de samenwerking tussen Italianen en Duitsers onderstrepen. Uiteraard zullen er enkele figuren aan te pas komen.

Ik heb geen foto's van de sprue's (dat zijn enkel een handvol onderdelen in een raam), noch van de box (iedereen kent deze Tamiya kit ? ) en ook niet van de bouw. De kit is RUDD gebouwd, met toevoeging van wat plasticard P&D klinknagels, wat messingdraad, een beetje alu en Friuls.

De foto's die ik wel gemaakt heb, net voor het voertuig in bad ging :

attachment.jpg

Algemeen overzicht hoe het gebouwd is.

attachment.jpg

Bovenaanzicht. De tools waren aan elkaar gegoten met de klemmen er aan vast. Eén knoert plastiek. Ik heb er de schop uitgehaald en een nieuwe steel aangezet. De bijl komt van een Academy toolset, het houweel is in de strijd verloren gegaan. De tool klemmen zijn gemaakt van koper met een Aber vleugelbout.

attachment.jpg

Boven op de toren had Tamiya een gat voorzien om de vork voor het mitrailleur in te plaatsen. Referentiefoto's lieten echter zien dat hier een support was met een buis onder 45°, dit is nagemaakt uit koper. De mitrailleur zal ik waarschijnlijk niet plaatsen, in de opening wil ik een Italiaanse tankist zetten, dus de mitrailleur zou wel eens kunnen storen. De alu loop is selfmade, op mijn mini draaibank.

attachment.jpg

Nog wat alu : de spatborden aan beide zijden zijn gemaakt uit wegwerpverpakking van gebak. Het trackwiel zat bij de Friultracks en geven het correcte aantal van 18 tanden, tegen 17 op het Tamiya wiel. Ook de bogies hebben wat extra bouten gekregen.

attachment.jpg

Aan beide zijden zijn de opstaptredes gemaakt van messing draad, aan deze zijde met wat damage.

attachment.jpg

Ook boven op de toren waren verschillende klinknagels te kort. http://svsm.org/gallery/fiatM13-40 Hier heb ik de mosterd vandaan om de vele details te updaten.

attachment.jpg

Tamiya heeft de kleppen waarmee het motorluik gesloten wordt weergegeven, maar de vleugelbouten moest ik zelf aanbrengen, deze komen eveneens van Aber. De bevestiging van de uitlaten heeft me wat kopbrekingen bezorgd. Soms zag ik op foto's twee ringen rond de pot, soms geen maar dan een plaatje onder de pot. Maar hoe werd dit bevestigd aan het chassis ?
Hier vond ik de oplossing : http://svsm.org/gallery/m13-40 Het voertuig van Aberdeen mist zijn uitlaatpot. Daar is te zien dat een plaat van het chassis vertrekt die de pot draagt. Met wat koper was dit zo gefikst.

Nu staat hij te drogen, klaar om morgen een primer op te zetten.

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk modelletje en met de kleine verbeteringen is deze toch wel weer opgewaardeerd naar een hoger level.
 
Mooie verbeteringen Rik!
Welke versie ga je maken? De Italiaanse of de Australische?
Armourscale maakt voor deze kit ook 2 versies van zandzakkenbepantsering, of wil je die ok zelf maken?

Peter
 
Hey,

Haha, dus er wordt toch een uitbreiding gemaakt met de 251.... :)
Ik wist het he, je kunt het niet laten. ;) Je bent een zeer goeie dio-bouwer, vandaar de uitbreiding.... Mooi natuurlijk, en volgen doen we zeker.
Knappe toevoegingen die je hebt gedaan, dit is zeker een meerwaarde aan het 'oude' model, al zijn het maar van die kleine dingetjes..... maar die doen het hen natuurlijk... ;)
 
Gelukkig is de achteras van het 1/35 model sterker dan dat van de Esci kit op 1/72 en de Friuls horen er gewoon bij op dit model.
We blijven volgen met veel interesse!
 
Zo te zien heb je nogal serieus mogen plamuren, lijkt we ééntje van Trumpeter
 
Yooo, de mannen !

@Ron : wat kleine details scratchen is het leuke aan deze hobby.

@Beyond : thanks, maar zijn de foto's van zo'n slechte kwaliteit dat ge niet ziet dat het een oud model is ? LOL

@Makamba : de Italiaanse versie wordt het, hij moet samengaan met een Duitse 251. De Aussies waren niet direct hun vrienden...

@Buzzy : een 251 volgt.

attachment.jpg

Deze moet de Carro Armato vergezellen. Zvezda is het enige merk (dat ik ken), dat de Ausf B uitbrengt op 1/35. Wel zit er een fout in hun benaming van de kit. De Ausf B van de Funkwagen is geen 251/3 maar wel 251/6, pas vanaf de Ausf C werd dit de 251/3.

@Swaken : Ja moatje, soms wil ik wel eens gewoon een model bouwen om op een sokkeltje te plaatsen, zonder meer. Maar er is die microbe die me toch steeds aanzet om op zijn minst een grondwerkje te maken. Maar voor deze wil ik naast beide voertuigen nog een stuk muur maken. Iets in de trend van een moskee, dus wat meer luxuezer afgewerkt als de doorsnee woestijnhut. Mijn zoon heeft met zijn 3D printer een halvemaan vormig raam geprint dat ik hierin wil verwerken. Maar dat is toekomstmuziek.

@Erwin : heb geen ervaring met 1/72, maar deze kit is inderdaad stevig genoeg. De Friuls zijn veel beter als die ABS veters die bij de kit zitten. Wel veel opkuiswerk, er zitten 220 schakels in die doos !

@Famo : ja, ik heb evenveel plamuur gebruikt als lijm. Aan het motorcompartiment waren twee holtes aan beide zijden, onder de sluitingen. Wat de bedoeling hiervan was, weet ik niet, op de referentiefoto's vond ik deze niet terug. Vandaar dat ik deftig heb moeten plamuren. Butt, that is part of the job ?

Groeten Rik
 
@Makamba : de Italiaanse versie wordt het, hij moet samengaan met een Duitse 251. De Aussies waren niet direct hun vrienden...

Ze hebben anders toch aardig wat tijd samen in de woestijn doorgebracht. En die kangaroe op de toren ziet er ook mooi uit.
Wat betreft de /3 en de /6, het verschil zit hem in de aanwezigheid van de Enigma, die wel in /6 zit en gebruikt werd door de hogere echelons.
Aan de buitenkant is eigenlijk geen verschil te zien en op de meeste foto's zijn ze slechts te herkennen door de aanwezigheid van een bekende hoge stafooficier.

Overigens heeft Dragon ook een 251/6, weliswaar een C, maar die heeft ook geen Enigma en is dus eigenlijk een /3.
Peter
 
Goedenmiddag Beste Kijkers !

Vooreerst aan iedereen een gelukkig en voorspoedig 2016 toegewenst ! Met veel modelbouwplezier en een overvloed aan kits...

@Makamba : over je bewering omtrent de enigma ga ik niet redetwisten, ik ben daar niet zeker over. Maar bij de Ausf A & B was de 251/3 een artillerietrekker, initieel voor het trekken van het IG18, een licht infanteriekanon dat nog stamt uit WOI. Hierbij was de 251/4 voorzien voor het transport van de munitie voor het kanon. Later (Ausf C), wanneer de /3 voor de Funkwagen werd gebruikt, werd de nummering 251/4 gebruikt voor de artillerietrekker en munitietransportwagen.

Intussen is de Carro Armato in de verf gezet :

attachment.jpg

Na een grijze primer, Humbrol nr 1, heb ik een grondlaag H94 opgebracht. Dit is ge-preshaded met Humbrol 10.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de onderzijde van de toren kreeg een fijne schaduwrand, evenals de onderkant van de loop.

attachment.jpg

Vooraleer ik de camo er op zette heb ik eerst de preshade wat afgezwakt met Tamiya Buff. Dan is de camo aangebracht met XF61.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende is een laag vernis om dan de decals aan te brengen.

Groeten Rik
 
mmmmmm ziet er lekker uit !
De binnenkanten van de koepelluiken, steek je die in een ander kleurtje ?
 
Thanks for the comments !

@Famo : nee, ik heb geen fotografisch bewijs gevonden dat de binnenzijde van de luiken in een ander kleur (crémewit bvb) geschilderd waren. Ze blijven dus in zandgeel. Wel zal ik de opening in de toren 'dichten' door er een figuur in te plaatsen, zodat de inkijk belemmerd wordt.

@Danny : eerst nog decals hé !

Groeten Rik
 
Hey,

Jawade, mooie camou die er staat. Iets speciaal.
Ben benieuwd naar het geheel.
 
Mooie camo...

In verband met de luiken, meestal waren deze niet cremewit, omdat ze anders teveel zouden opvallen van bovenaf als ze met de luiken open reden. Meestal waren deze in de basiscamo geverfd...
 
Terug
Bovenaan