Goedenavond Beste Kijkers !
Een kitje dat ik een tijd geleden tweedehands gekocht heb. Aan de doos te zien is het al van respectabele leeftijd, het jaartal op de underhull vermeld 1974 !
Omtrent de Carro Armato :
De M13/40 werd in 1940 in productie genomen als opvolger van de M11/39. De M13/40 was bedoeld als een middelzware tank maar was eigenlijk een lichte tank. De stalen platen van de tank waren met klinknagels vastgezet. Het pantser had een dikte van maximaal 42 mm. De hoofdbewapening was een 47mm-kanon en er werden 104 granaten meegenomen in de tank. Verder waren er drie machinegeweren waarvan twee in de romp en een coaxiaal aan het kanon in de toren. Boven de toren kon een extra machinegeweer worden geplaatst tegen luchtdoelen.
De eerste keer dat M13/40 in actie kwam was eind 1940 in Noord-Afrika. Het type werd in 1941 ook ingezet in de Grieks-Italiaanse Oorlog. Van de M13/40 werden ongeveer 60-70 tanks per maand geproduceerd. Hij was makkelijk te vervoeren en ook de productie was eenvoudig. Aanvankelijk had de M13/40 genoeg vuurkracht om de meeste Britse tanks uit te schakelen, maar al vrij snel raakte het type verouderd. (Bron Wikipedia).
Mijn bedoeling met deze kit is om het tankje op een ondergrond te plaatsen samen met een Duitse SdKfz 251/6 Ausf B Funkwagen. Zo wil ik de samenwerking tussen Italianen en Duitsers onderstrepen. Uiteraard zullen er enkele figuren aan te pas komen.
Ik heb geen foto's van de sprue's (dat zijn enkel een handvol onderdelen in een raam), noch van de box (iedereen kent deze Tamiya kit ? ) en ook niet van de bouw. De kit is RUDD gebouwd, met toevoeging van wat plasticard P&D klinknagels, wat messingdraad, een beetje alu en Friuls.
De foto's die ik wel gemaakt heb, net voor het voertuig in bad ging :
Algemeen overzicht hoe het gebouwd is.
Bovenaanzicht. De tools waren aan elkaar gegoten met de klemmen er aan vast. Eén knoert plastiek. Ik heb er de schop uitgehaald en een nieuwe steel aangezet. De bijl komt van een Academy toolset, het houweel is in de strijd verloren gegaan. De tool klemmen zijn gemaakt van koper met een Aber vleugelbout.
Boven op de toren had Tamiya een gat voorzien om de vork voor het mitrailleur in te plaatsen. Referentiefoto's lieten echter zien dat hier een support was met een buis onder 45°, dit is nagemaakt uit koper. De mitrailleur zal ik waarschijnlijk niet plaatsen, in de opening wil ik een Italiaanse tankist zetten, dus de mitrailleur zou wel eens kunnen storen. De alu loop is selfmade, op mijn mini draaibank.
Nog wat alu : de spatborden aan beide zijden zijn gemaakt uit wegwerpverpakking van gebak. Het trackwiel zat bij de Friultracks en geven het correcte aantal van 18 tanden, tegen 17 op het Tamiya wiel. Ook de bogies hebben wat extra bouten gekregen.
Aan beide zijden zijn de opstaptredes gemaakt van messing draad, aan deze zijde met wat damage.
Ook boven op de toren waren verschillende klinknagels te kort. http://svsm.org/gallery/fiatM13-40 Hier heb ik de mosterd vandaan om de vele details te updaten.
Tamiya heeft de kleppen waarmee het motorluik gesloten wordt weergegeven, maar de vleugelbouten moest ik zelf aanbrengen, deze komen eveneens van Aber. De bevestiging van de uitlaten heeft me wat kopbrekingen bezorgd. Soms zag ik op foto's twee ringen rond de pot, soms geen maar dan een plaatje onder de pot. Maar hoe werd dit bevestigd aan het chassis ?
Hier vond ik de oplossing : http://svsm.org/gallery/m13-40 Het voertuig van Aberdeen mist zijn uitlaatpot. Daar is te zien dat een plaat van het chassis vertrekt die de pot draagt. Met wat koper was dit zo gefikst.
Nu staat hij te drogen, klaar om morgen een primer op te zetten.
Groeten Rik
Een kitje dat ik een tijd geleden tweedehands gekocht heb. Aan de doos te zien is het al van respectabele leeftijd, het jaartal op de underhull vermeld 1974 !
Omtrent de Carro Armato :
De M13/40 werd in 1940 in productie genomen als opvolger van de M11/39. De M13/40 was bedoeld als een middelzware tank maar was eigenlijk een lichte tank. De stalen platen van de tank waren met klinknagels vastgezet. Het pantser had een dikte van maximaal 42 mm. De hoofdbewapening was een 47mm-kanon en er werden 104 granaten meegenomen in de tank. Verder waren er drie machinegeweren waarvan twee in de romp en een coaxiaal aan het kanon in de toren. Boven de toren kon een extra machinegeweer worden geplaatst tegen luchtdoelen.
De eerste keer dat M13/40 in actie kwam was eind 1940 in Noord-Afrika. Het type werd in 1941 ook ingezet in de Grieks-Italiaanse Oorlog. Van de M13/40 werden ongeveer 60-70 tanks per maand geproduceerd. Hij was makkelijk te vervoeren en ook de productie was eenvoudig. Aanvankelijk had de M13/40 genoeg vuurkracht om de meeste Britse tanks uit te schakelen, maar al vrij snel raakte het type verouderd. (Bron Wikipedia).
Mijn bedoeling met deze kit is om het tankje op een ondergrond te plaatsen samen met een Duitse SdKfz 251/6 Ausf B Funkwagen. Zo wil ik de samenwerking tussen Italianen en Duitsers onderstrepen. Uiteraard zullen er enkele figuren aan te pas komen.
Ik heb geen foto's van de sprue's (dat zijn enkel een handvol onderdelen in een raam), noch van de box (iedereen kent deze Tamiya kit ? ) en ook niet van de bouw. De kit is RUDD gebouwd, met toevoeging van wat plasticard P&D klinknagels, wat messingdraad, een beetje alu en Friuls.
De foto's die ik wel gemaakt heb, net voor het voertuig in bad ging :
Algemeen overzicht hoe het gebouwd is.
Bovenaanzicht. De tools waren aan elkaar gegoten met de klemmen er aan vast. Eén knoert plastiek. Ik heb er de schop uitgehaald en een nieuwe steel aangezet. De bijl komt van een Academy toolset, het houweel is in de strijd verloren gegaan. De tool klemmen zijn gemaakt van koper met een Aber vleugelbout.
Boven op de toren had Tamiya een gat voorzien om de vork voor het mitrailleur in te plaatsen. Referentiefoto's lieten echter zien dat hier een support was met een buis onder 45°, dit is nagemaakt uit koper. De mitrailleur zal ik waarschijnlijk niet plaatsen, in de opening wil ik een Italiaanse tankist zetten, dus de mitrailleur zou wel eens kunnen storen. De alu loop is selfmade, op mijn mini draaibank.
Nog wat alu : de spatborden aan beide zijden zijn gemaakt uit wegwerpverpakking van gebak. Het trackwiel zat bij de Friultracks en geven het correcte aantal van 18 tanden, tegen 17 op het Tamiya wiel. Ook de bogies hebben wat extra bouten gekregen.
Aan beide zijden zijn de opstaptredes gemaakt van messing draad, aan deze zijde met wat damage.
Ook boven op de toren waren verschillende klinknagels te kort. http://svsm.org/gallery/fiatM13-40 Hier heb ik de mosterd vandaan om de vele details te updaten.
Tamiya heeft de kleppen waarmee het motorluik gesloten wordt weergegeven, maar de vleugelbouten moest ik zelf aanbrengen, deze komen eveneens van Aber. De bevestiging van de uitlaten heeft me wat kopbrekingen bezorgd. Soms zag ik op foto's twee ringen rond de pot, soms geen maar dan een plaatje onder de pot. Maar hoe werd dit bevestigd aan het chassis ?
Hier vond ik de oplossing : http://svsm.org/gallery/m13-40 Het voertuig van Aberdeen mist zijn uitlaatpot. Daar is te zien dat een plaat van het chassis vertrekt die de pot draagt. Met wat koper was dit zo gefikst.
Nu staat hij te drogen, klaar om morgen een primer op te zetten.
Groeten Rik
Laatst bewerkt door een moderator: