Hoofdsponsor

1/35 Maultier voor Flakdiorama (Revell) [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
attachment.jpg

De MB L4500R was een van de voertuigen uit de "Maultier" halftrack-klasse. Dit waren omgebouwde lorry's bestemd voor vrachtvervoer of het trekken van lasten over moeilijk terrein waar wielvoertuigen in vastgeraakten. De Duitse strijdkrachten aan het oostfront kregen met dit probleem te maken wanneer de regens in het voorjaar de Russische aardwegen onberijdbaar maakten. MB was de laatste van vier constructeurs, waaronder ook Opel, Ford en KHD, om in het ombouwproject te stappen, maar dan een jaar later in 1943. Het voertuig was wel een stuk langer en zwaarder, want het was niet op de Carden-Loyd-onderbouw gebaseerd maar op het systeem met individuele loopwielophanging van de Panzer 2, aangedreven door een 7-liter lijnmotor. De halftrack was bruikbaar voor vele verschillende doeleinden als werkpaard of ambulance en er werden ook gewapende versies van gemaakt met luchtafweergeschut en toegevoegde pantserplaat. Het 20mm kanon was hiervoor goed geschikt, maar ook het 3,7cm geschut was een mogelijke verschijningsvorm, al stelde dit het laadvermogen wel op de proef.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toen ik de kit in de Happyland in Mechelen kocht, was ik getroffen door het prachtige frontplaatje dat Revell er weer van gemaakt heeft, met de attractieve camouflagestrepen in drie kleuren. Ik kocht er ondertussen ook een boel extra's voor die de aankoopprijs vervierdubbelden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Je ziet hier achtereenvolgens wat er in de doos zat en daarna een publicatie van Nuts & Bolts over deze klasse van voertuigen, een stel resin weighted wielen met reservewiel, een metal tracklinkset van Friulmodelismo en een Voyager updateset voor de originele Zvezda gietramen (geen verschil behalve dat de huif ontbreekt). Het voertuig is momenteel al grotendeels afgebouwd dus kan ik al meteen een aantal plaatjes oplijsten. Eerst een how-to van het maken van de tracks. Die zijn vervangen omdat er bij dit voertuig een zekere mate van doorhang optreedt, wat bij de Revell tracks niet het geval is.

attachment.jpg

Eerst moet je alle links tweemaal uitboren, want er zit vaak wat restmateriaal van het gieten over de voorgeboorde pingaten. Enkele tracks hadden een tand die niet voorgeboord was en gingen verloren, maar je krijgt er ruim voldoende van. Het boorstof is voorzichtig verwijderd wegens het gehalte aan lood.

attachment.jpg

Dan moet je de bijgeleverde draad snijden. Ik heb die meteen op lengte gesneden een een uitgetest exemplaar als vaste maat gebruikt. Er zit ook genoeg draad bij om nog een extra stel tracks te pinnen.

attachment.jpg

De tracks zijn hier allemaal gecombineerd. Er waren er normaal gezien 104 per helft.

attachment.jpg

Hier liggen de tracks klaar voor het lijmen van de pinnen. Daarna werden die pinnen nog afgevijld om ze op lengte te brengen.

attachment.jpg

Let even niet op het al afgebouwde onderstel, dat wordt zo meteen behandeld, maar hier zie je het resultaat in vergelijking met de door Revell meegeleverde tracks. Die zijn behoorlijk qua detail maar kunnen het niet halen van het nog fijnere Friul. Wel moeten de idlers nog aangespannen worden en is het mogelijk dat er naar 103 tracks overgestapt moet worden.

attachment.jpg

De motor lijkt heel goed op het origineel en er zijn geen scratchwerken nodig, al wordt de radiatorfan vervangen door een Voyager onderdeel.

attachment.jpg

De motor moest in Steingrau 75, wat al lang ongebruikt in mijn verfcollectie stond. De verf was erg brokkelig maar omdat dit een wat verweerd uitzicht opleverde heb ik ze laten zitten. Er is nog een extra laag overgegaan na de foto. Misschien schuur ik het na de p+-ronde nog wat bij. De vraag is ook of er nog wat van te zien is nadat de kap waarschijnlijk dicht gaat.

attachment.jpg

Het truckframe is hier gekleefd. Haast al deze onderdelen hebben verschillende pin ejector marks omdat ze op een weinig zichtbare plaats komen, uiteraard worden ze allemaal met plamuur behandeld.

attachment.jpg

Een van de liggers voor het Panzer-2 frame was verplooid tijdens het gietproces. Hiervoor was een gewaagde reparatie nodig met een verwarmde satéspies als hulpmiddel. Het frame werd net op de plek waar het plooide op smelttemperatuur gebracht en dan rechtgezet. De smeltsporen werden dan weggeplamuurd en de rimpels in het frame met Evergreen rechtgetrokken. Gelukkig waren de ophangpunten niet van positie veranderd. In de kit zijn nog wel wat delen vervormd, gelukkig heb je de meeste daarvan niet eens nodig omdat ze voor de ongerupste versie van de truck zijn. Je krijgt zelfs een heel stel banden mee als nuttige spareparts.

attachment.jpg

Het Pz2-frame is vrij ingewikkeld van samenstelling en je volgt best niet helemaal de handleiding voor de bouwvolgorde wegens het ontbreken van een aantal paspinnen.

attachment.jpg

Voor de combinatie van de twee frames is wat overtuigingskracht nodig omdat ze maar op een paar smalle punten contact maken.

attachment.jpg

Het levert een indrukwekkend plaatje op, waar reeds meer dan 50 onderdelen in gekropen zijn.

attachment.jpg

De wielen kunnen naadloos in elkaar gezet worden. De bladveren vereisen een lichte schaafbehandeling maar de kit is wel erg precies gegoten, ondanks enkele framedelen die bijgeschuurd moeten worden om rechthoekige doorsnedes te krijgen.

attachment.jpg

De vooras blijft sturend. Hier komen dus de twee resinwielen op te zitten. Om een of andere reden blijft ook de aandrijfas flexibel.

attachment.jpg

Toen begon het leuke werk: de PE-set. De scharnieren van de laadbak en de slotjes om de wanden te vergrendelen worden allemaal vervangen. Een moeilijk deel was het verwijderen van de plastic scharnieren zonder al te veel van de houtstructuur te raken; de oppervlaktestructuur van het hout is echt een juweeltje in deze kit. Om de scharnieren op de juiste plek terug te plakken, wordt de nog onbehandelde wand ernaast gelegd.

attachment.jpg

Beide helften zijn nu afgewerkt, de nummers op klevers dienen om de onderdelen niet te verwarren.

attachment.jpg

Het leuke aan de PE-set is dat alles beweegbaar is zoals bij een echte laadbak. Om de pinnen door de scharnieren te steken gebruik ik een van de planken als onderlegger.

attachment.jpg

Al snel heb je een mooi glanzend resultaat. Deze toevoegingen houden de uitstappende bestuurders weg van de malende tracks.

attachment.jpg

De houders voor de huifsteunen zijn hier gelijmd. Let op de plank met het Evergreen, deze moest ik verzetten omdat ze in de weg zat voor de scharnier in PE. De vorm van de scharnieren is iets verbreed en korter, dat blijkt te kloppen met de foto's in het boek.

attachment.jpg

De kale portierbinnenzijde wordt hier voorzien van een patroontje uit een medicijnenverpakking.

attachment.jpg

Ook het dashboard wordt stevig onder handen genomen door Voyager. Er zat een film bij voor de snelheidsmeter.
 
Dat is alvast een 'blitze' start !

Mooie realisatie, met de vele extra toevoegingen wordt deze kit een juweeltje.

Veel bouwplezier !

Groeten Rik
 
Dank je, Rik, en nu ook welkom op het andere forum.

Ik had besloten om de tracks wat in te korten, maar de pinnen zaten al vast met secondelijm. Ik had een idee dat je normaal met plastic of rubbertracks niet kan uitvoeren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Je dompelt ze onder in een proefbuis gevuld met aceton. Daardoor lost de lijm weer op en eventjes later:

attachment.jpg

is er een aantal pinnen weer gelost. Dat maakte het mogelijk om de tracks tot 102 elemeten te reduceren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op deze foto's zie je de nieuwe trackconfiguratie en de resin bandenset van E.T. Models. Let ook op het reservewiel onder de laadbak.

attachment.jpg

De portieren konden nog verder uitgebouwd worden.

attachment.jpg

Dit ding werd zeker voor de helft vervangen.

attachment.jpg

Ook de radiatorgrille moest het ontgelden. Er komt een echt rooster in maar ik moest de Mercedes-ster wel omzichtig fijnschuren aan de achterzijde om ze in een stuk van de ondergrond af te krijgen. Gewoon heel voorzichtig schuren tot je de gaatjes van het rooster ook aan de achterkant begint te zien...

attachment.jpg

Even kijken waar het ding hoort te komen op het nieuwe onderdeel.

attachment.jpg

Als alles zo dun als papier is, kan de ster er gemakkelijk uit gesneden worden.

attachment.jpg

En dan zit ze al snel op het rooster. Toch een opluchting dat ze niet geplooid geraakt is.

attachment.jpg

Plaatwerk moet ook dunner geschuurd worden om het geen pantserwagen te doen lijken.

attachment.jpg

En er komen plaatjes met zeskantbouten onder de voelhoorntjes. Nu nog de motorkap en we zijn er alweer bijna.
 
Lijkt hier wel een speed build. Mooie vorderingen tot nu toe en heel knap dat je de Mercedes ster kunnen redden hebt.
Toch een vraagje wat betreft de binnenkant van de portieren: waren die in realiteit ook zo gecapitonneerd?
 
Bedankt, Erwin. Ik had het patroon al uitgekozen toen ik in mijn referentiewerk "Nuts & Bolts" een deel van de bekleding op het portier kon zien. Het bleken brede verticale baleinen geweest te zijn. Dit was echter niet een foto uit de MB Maultier, maar een exemplaar van een van de andere drie merken dat in Dresden te bezichtigen is. Van de MB heb ik voorlopig nog geen modern reconstructiemateriaal aangetroffen, op Primeportal bijvoorbeeld vind je zelfs van het hele voertuig niks terug al heb ik nog niet gezocht naar de gewone wielenversie waar er ongetwijfeld nog veel van bestaan.
 
Toch een vraagje wat betreft de binnenkant van de portieren: waren die in realiteit ook zo gecapitonneerd?

Om hier op terug te komen... kan ik je van dienst zijn met deze foto's van het interieur van de L4500S (gewone cargoversie)... de bekleding van de portieren en het dak lijkt me anders dan op jouw model?

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hier zit er ook geen patroon op de bekleding, maar wel klinknagels aan de zijkanten van de portieren. Ik vraag me af of de vloermat authentiek is, dan kan ik die ook uit hetzelfde bekledingsmateriaal maken. Heb jij er al in meegereden, Walesha?
 
Nee nog niet in meegereden, zelfs niet eens in het echt van dichtbij gezien. Wat die vloermatten betreft, volgens mij waren die in rubber, voor zover vloermatten toen al van toepassing waren.
Volgend weekend is er terug een meeting, ik zal eens informeren hoe dat zit met Duitse voertuigen uit die tijd, of er al dan niet vloermatten werden gebruikt en zo ja: uit welk materiaal ze waren.
 
Mooie vorderingen Steven !

Goed dat je je ster hebt kunnen redden, deze typeert toch je voertuig.

Goede tip om je secondenlijm te lossen van je tracks. Had ook gekund met ovenreiniger, blijkbaar lost dit ook de secondelijm op.

Groeten Rik
 
Dankuwel. Ik ga de vloermatten waarschijnlijk toch aanbrengen, ik vond er nog een in een ander bouwverslag en aangezien het voertuig tijdens de wintermaanden gebruikt werd zouden antislipmaatregelen toch aanbevolen zijn. De Mercedesster die ik gered heb komt bij nader inzien eigenlijk nergens voor op de foto's van de MB Maultier, misschien werd ze er afgehaald bij het spuiten van de radiator. Ik laat ze er nu toch maar opzitten...

Foto's van de eerste primerwerken: donkerrood van Armypainter. Lijkt door het oog van de camera nogal roze, dat is het dus niet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan de donkergele basiskleur voor de camo, Mr.Hobby H403. Deze onderdelen moesten voor de rest afgewerkt worden omdat de motor en de uitlaat hier op bevestigd moeten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan werd er een grijze wash over de motor gegooid en kon er wat roest en een PE radiator aangebracht worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De uitlaat ging er gelukkig nog onder, want er waren al een paar bouwstappen tussen gekomen. Het uiteinde is vervangen door een stukje aluminium buis. Ik had de hele buis willen vervangen, omdat ze zo slecht gegoten was, maar de stalen draden die dik genoeg waren, konden niet hard genoeg doorgebogen worden voor een perfecte gelijkenis. Gelukkig ben ik daar niet mee doorgegaan, want het bleek dat de buis nog behoorlijk verwrongen moest worden om ze nog in het frame te krijgen. Ze is geprimed met roestwerende rode verf en gekwast met Humbrol 186.

attachment.jpg

Nog wat stukken die voorbereid werden voor de spuit. De kist is wel wat te diep om er het reservewiel achter te krijgen, die werden vast niet tegelijkertijd gemonteerd.
 
Kijk eens goed naar het antislipmotief op die vloermatten... Aber heeft PE-plaatjes met dat motief, mss een hint voor de vloermatten?
Ze uiteindelijk een rubberuitzicht geven lijkt me niet onmogelijk om te doen.
Verder blijf ik van op afstand volgen hoor, interessante build tenslotte.
 
Degene die ik het heb zien maken, gebruikte de straps die rond kartonnen dozen met grote huishoudapparaten zitten. Daar zit ook zo'n patroon op. Nu is het zo dat mijn broer een van de dagen een vaatwasmachine wil kopen...
 
Ja dat klopt, je bedoelt die kunststof spanbandjes, maar zijn die niet te smal?
 
Dank jullie, beste mensen. Hier een foto van de cabine in de primer.

attachment.jpg

Je ziet dat ik onder het dashboard drie fuse-boxen gescratcht heb met wat bedrading. De achterwand is met Evergreen gedetailleerd volgens de foto's die Walesha bezorgd had. Hier staat nog niet de zetel op, die ik met wijnfolie meer structuur gegeven heb, zwart gespoten heb en dan een bruine wash gaf.

attachment.jpg

De wielen zijn voorzien van rubber. Voor de Panzer-2-wielen is dat met het penseel gebeurd in een eerste laag Vallejo zwart. De luchtbanden zijn afgeplakt met behulp van een cirkelsnijder en dan met een spuitbus zwart gespoten. Over beide komt nog een iets lichtere kleur heen.
 
Prachtig werk aan dit fraaie voertuig Steven !
Verslag leest en kijkt ook lekker weg :yumyum:

veel plezier met het vervolg !

mazzels ;)
Peter
 
Dank je, Peter. Het voertuig zit momenteel al grotendeels in elkaar, ik ben al met de Flak 38 begonnen in mijn volgende bouwverslag.
 
Terug
Bovenaan