Beste Medebouwers,
Zoals aangekondigd in mijn vorige topic ga ik (voor mij toch ) een van de mooiste en meest sexy auto's uit de geschiedenis (proberen te) bouwen. en deze ziet er zo uit in het echt :
De Mercedes 300 SL ,ook wel Gullwing genaamd door de vleugeldeuren werd in 1954 door Mercedes gelanceerd, het was eigenlijk de straat versie van hun W194 racewagen. Een Amerikaanse Mercedes distributeur ( Max Hoffman ) had dit idee aangebracht bij het Mercedes management en had er naar verluid bijgezegd dat hij alle geproduceerde auto's zou afnemen en verkopen op de Amerikaanse markt.
De 300 SL (300 omdat het een 3 liter motor was en SL voor Sport Leicht ) werd gelanceerd op de New York Auto Show in 1954 en was direct een groot succes. Doordat het chassis opgebouwd was uit een buizenframe konden geen normale deuren geïnstalleerd worden op de auto en zo kreeg deze schoonheid haar beroemde vleugeldeuren.Het was tevens de eerste productiewagen met een directe injectiemotor. Naar verluid hadden toenmalige beroemdheden zoals Elvis en Sofia Loren een van deze beestjes in hun stal. Van de ongeveer 1400 gemaakte exemplaren is 80 procent in de USA verkocht. Er is ook een speciale en gelimiteerde oplage van 29 wagens gemaakt met een aluminium body (Alloy Gullwing), deze worden heden ten dage op veilingen aangeboden en gaan tot wel 4 miljoen dollar en meer.....
de bouwdoos is van Tamiya,
Enkele weken geleden was het Kerstmis en onder de boom lag een cadeaubon van een modelbouwwinkel op de Zwarte Berg , ik heb besloten om eens gek te doen en heb er ineens nog een volledig pakket van Zero Paints bij gekocht, alleen ze hadden niet alles wat ik nodig had en na wat hulp van Coachke nog de rest besteld in Nederland. Naar verluid zijn er bevoorradingsproblemen bij Zero Paints daar deze in een verhuis zouden zitten (weet niet of het echt zo is maar de verkoper vertelde dit )
De inhoud van de doos dan
En groot contrast met de Kever , daar zat toch iets minder in het doosje
Ondertussen ben ik al begonnen met de eerste stappen in het bouwplan, eerst het buizenchassis , dat bestaat uit een vijftiental onderdelen en de pasvorm is fenomenaal goed, het valt als een puzzel ineen ,al wat je nog hoeft te doen is wat extra thin aanbrengen en dan krijg je dit als resultaat
Ondertussen heb ik het chassis voorzien van een laagje primer en daarna een paar laagjes X1 van Tamiya
Vervolgens voor en achterophanging gebouwd en op het frame gezet
Om even het detail van de kit te illustreren volgende foto
De veren zijn ook echt veren en niet een stuk plastiek met wat groeven in I like......
Zoals jullie uit vorig verslag weten doe ik voor de spuitwerken eerst testen op plastic lepels, dus een paar lepels van de primer van Zero Paints voorzien, en dat is best straf spul, de verf brand als het ware in de plastic, en dat is niet altijd zo goed :
Zoals je kan zien is het plastic weggesmolten en doorzichtig geworden en is de lepel wat vervormd (slik....)
Maar omdat ZP een wijd verspreid fenomeen is in het auto modelbouwwereldje maakte ik mij geen zorgen en heb ik vrolijk de body in de primer gezet
Zelfs in primer ziet ze er al sexy uit
Echter........ na inspectie van de motorkap
ook hier wat smelt/brandschade , niets ergs ik ga dat wel mooi gladschuren en op orde krijgen maar het geeft wel een dubbel gevoel over ZP
en het rare is dat op de rest van het model ik nergens nog deze schade terugzie...
Zijn hier nog bouwers die dit ondervonden hebben ?
Ondertussen de velgen en de naftebak (benzinetank in het Nederlands) voorzien van primer en de nieuwe aluminium verf van Vallejo.
Tot nu toe een heel prettig project en ik hoop om er met jullie hulp een juweeltje van te maken
that's it for now
grts Anthony
Zoals aangekondigd in mijn vorige topic ga ik (voor mij toch ) een van de mooiste en meest sexy auto's uit de geschiedenis (proberen te) bouwen. en deze ziet er zo uit in het echt :
De Mercedes 300 SL ,ook wel Gullwing genaamd door de vleugeldeuren werd in 1954 door Mercedes gelanceerd, het was eigenlijk de straat versie van hun W194 racewagen. Een Amerikaanse Mercedes distributeur ( Max Hoffman ) had dit idee aangebracht bij het Mercedes management en had er naar verluid bijgezegd dat hij alle geproduceerde auto's zou afnemen en verkopen op de Amerikaanse markt.
De 300 SL (300 omdat het een 3 liter motor was en SL voor Sport Leicht ) werd gelanceerd op de New York Auto Show in 1954 en was direct een groot succes. Doordat het chassis opgebouwd was uit een buizenframe konden geen normale deuren geïnstalleerd worden op de auto en zo kreeg deze schoonheid haar beroemde vleugeldeuren.Het was tevens de eerste productiewagen met een directe injectiemotor. Naar verluid hadden toenmalige beroemdheden zoals Elvis en Sofia Loren een van deze beestjes in hun stal. Van de ongeveer 1400 gemaakte exemplaren is 80 procent in de USA verkocht. Er is ook een speciale en gelimiteerde oplage van 29 wagens gemaakt met een aluminium body (Alloy Gullwing), deze worden heden ten dage op veilingen aangeboden en gaan tot wel 4 miljoen dollar en meer.....
de bouwdoos is van Tamiya,
Enkele weken geleden was het Kerstmis en onder de boom lag een cadeaubon van een modelbouwwinkel op de Zwarte Berg , ik heb besloten om eens gek te doen en heb er ineens nog een volledig pakket van Zero Paints bij gekocht, alleen ze hadden niet alles wat ik nodig had en na wat hulp van Coachke nog de rest besteld in Nederland. Naar verluid zijn er bevoorradingsproblemen bij Zero Paints daar deze in een verhuis zouden zitten (weet niet of het echt zo is maar de verkoper vertelde dit )
De inhoud van de doos dan
En groot contrast met de Kever , daar zat toch iets minder in het doosje
Ondertussen ben ik al begonnen met de eerste stappen in het bouwplan, eerst het buizenchassis , dat bestaat uit een vijftiental onderdelen en de pasvorm is fenomenaal goed, het valt als een puzzel ineen ,al wat je nog hoeft te doen is wat extra thin aanbrengen en dan krijg je dit als resultaat
Ondertussen heb ik het chassis voorzien van een laagje primer en daarna een paar laagjes X1 van Tamiya
Vervolgens voor en achterophanging gebouwd en op het frame gezet
Om even het detail van de kit te illustreren volgende foto
De veren zijn ook echt veren en niet een stuk plastiek met wat groeven in I like......
Zoals jullie uit vorig verslag weten doe ik voor de spuitwerken eerst testen op plastic lepels, dus een paar lepels van de primer van Zero Paints voorzien, en dat is best straf spul, de verf brand als het ware in de plastic, en dat is niet altijd zo goed :
Zoals je kan zien is het plastic weggesmolten en doorzichtig geworden en is de lepel wat vervormd (slik....)
Maar omdat ZP een wijd verspreid fenomeen is in het auto modelbouwwereldje maakte ik mij geen zorgen en heb ik vrolijk de body in de primer gezet
Zelfs in primer ziet ze er al sexy uit
Echter........ na inspectie van de motorkap
ook hier wat smelt/brandschade , niets ergs ik ga dat wel mooi gladschuren en op orde krijgen maar het geeft wel een dubbel gevoel over ZP
en het rare is dat op de rest van het model ik nergens nog deze schade terugzie...
Zijn hier nog bouwers die dit ondervonden hebben ?
Ondertussen de velgen en de naftebak (benzinetank in het Nederlands) voorzien van primer en de nieuwe aluminium verf van Vallejo.
Tot nu toe een heel prettig project en ik hoop om er met jullie hulp een juweeltje van te maken
that's it for now
grts Anthony
Laatst bewerkt door een moderator: