Hoofdsponsor

Mercedes zetros bluswagen 6x6 crawler voertuig 1/14

ERVARING
Ben al heel wat jaartjes actief, maar dit is toch een nieuwe richting die ik nu insla
BOUWWIJZE
3D printen en verder scratch
BOUWBUDGET
geen budget maar liefst zoveel mogelijk zelf maken
BOUWSTATUS
net geboren na enkele maanden te rijpen in mijn geest
COMMENTAREN
hou je vooral niet in ;)
en na een weekje ledjes solderen en kleven........
Helaas ging het ergens mis en zette ik 12V zonder weerstand er tussen op de R richtinglichten om ze te testen, natuurlijk deden ze het niet ....meer.
er galmde op dat moment van alles door de kamer dat ik hier best niet herhaal. dat werd dus de ingelijmde led houder verwijderen met hamer en puntslag tot er terug een gat was en er nieuwe leds konden geplaatst worden.
Uiteindelijk alles klaar op nog een laagje witte verf na. Als het wat meezit dit weekend nog wat epoxy hier en daar ingieten om de bolling van het glas te simuleren.
Daarna terug met volle aandacht naar de Arduino om het geluid nog geprogrammeerd te krijgen.

alles klaar om de montage te starten.
31 (1).jpg

en hier ging het mis, nieuwe leds zitten al klaar...
31 (2).jpg
uiteindelijk alle draadjes netjes richting het elektronica vak in de bak achteraan.
31 (5).jpg
en het front zicht van 5min geleden.
31 (3).jpg
tot later maar weer, Marc

Da’s pech hebben en wat die galmen betreft denk ik maar al te goed te weten hoe die klonken, gebeurt hier ook soms.

Een brandweerwagen met kortsluiting en brandgevaar kan niet hè.
Goed dat het is verwerkt en de galm in de kamer verdwenen is.
Het voor aanzicht is geweldig mooi.

Dat gebeurd hier nou nooit, dat galmen.....😇

Maar weer goed opgelost en weer een stap dichter bij een mooi, werkende, brandweer wagen.

Fred

Veel valt er niet te melden, maar we zijn nog bezig en in programmeren van de esp kruipt nu eenmaal ook heel wat tijd.
kleine update dit keer ,
kabels en printplaatjes in het elektronica compartiment beetje geordend.
verder alles klaar om al die draadjes te verbinden met de ESP32 print.
gaat een hele avond solderen worden en goed opletten dat alles op het juiste pinnetje word gesoldeerd.
En dan maar hopen dat alles werkt zoals op de test opstelling.
32 (2).jpg
32 (1).jpg

ps, voor die naar Houten afzakken op 7dec naar de treinbeurs en NVM modelbouwdag, ik zie jullie daar
tot later, Marc

diepe zucht..... we zijn terug van de beurs te Houten en meteen ook wat extra werk terug mee.

2024 12 modelbouwdag 2.JPG
Naast de richtingaanwijzers die ik eerder op 12V gezet had heb ik zeer waarschijnlijk toen ook de zoekspots op het dak op 12V gezet want ik ben zeker dat ze gebrand hebben na het aan elkaar zetten van de bedrading. ik dacht dus eerst nog dat er ergens een draadje was afgebroken want ze waren wel heeeel dun. Maar nee, bij verder onderzoek blijken de leds stuk. Ondertussen reeds 2 nieuwe besteld en de oude reeds van het dak gesloopt.
Maar wat minder leuk is, de vering van de 2 achterste assen kan te ver uitgaan waardoor de cardan uit elkaar schuift. Gelukkig waren we aan een lage snelheid aan het testrijden en is er enkel een centreer beugel op de as afgebroken en zijn er verder geen stukken buiten een gedeukt ego :)
Alles is te herstellen en aan te passen, we zijn er reeds aan gestart... alleen moet de hele bak er achteraan af om de herstelling deftig te kunnen uitvoeren.
De centreer beugels zijn nu 3D geprint maar ga ze vervangen door alu exemplaren zodat ze wat steviger worden.
Om de vering te begrenzen in uitschuif lengte heb ik voldoende tips en mogelijke oplossing aangereikt gekregen om dit te verwezenlijken.

Bak eraf betekend ook arduino terug afkoppen , alle bedrading gedeeltelijk losmaken......
Met andere woorden, we zijn weeral enkel weken bezig om alles terug uit elkaar te halen en opnieuw te monteren.
Klein lichtpuntje, heb meteen wat te doen tijdens de kerstvakantie mocht er een dik pak sneeuw vallen ( of veel regenbuien) zodat we niet buiten kunnen komen :)
geen foto's deze x van de werkzaamheden ,maar hopelijk wel binnen redelijke termijn een filpje van een uit eindelijk rijdende brandweer wagen.
tot later, Marc

Laatst bewerkt:
Blij dat je het nog met wat humor beziet. Vaak is het herstel uiteindelijk niet zo ernstig of veelomvattend als je in eerste instantie denkt, hopelijk krijg je het snel op orde.

Lastig als de leds op zich stuk zijn en je tevergeefs in de bedrading gaat zoeken.
hoop dat het allemaal goed komt en we hem kunnen zien in al zijn glorie.
Maar dit gaat goed komen.

Deze "kleine" tegenslag ga je zeker oplossen om daarna te genieten van deze prachtige brandweerwagen.

Fred

Komt zeker wel goed, was eigenlijk toch al niet echt happy met de bedrading naar de print toe, was zowat een dikke warboel .
kan deze nu meteen op een andere manier uitvoeren.
bedankt allemaal voor de positieve ondersteuning.

De vering is ondertussen al aangepast, moest ze zelfs niet volledig demonteren. Enkel de bovenste bevestigings schroef moest los. Cilinders open geschroefd, olie eruit gegoten, een geprint ringetje van de juiste hoogte bij op de zuigerstang geklikt zodat deze minder ver kan uitschuiven, terug gemonteerd en opnieuw olie erop. Ging zo vlot dat ik zelfs foto's ben vergeten te maken.

eerste week van de kerstvakantie is gepasseerd, naast tafelen met famillie en vrienden was er ook regelmatig een modelbouw moment.
na het beperken van de uitslag bij de vering de geprinte PETG beugels die de assen vertikaal moeten houden tijdens het op en neer gaan vervangen door aluminium exemplaren. Als deze nu nog stuk gaan ..... laat ons hopen van niet.

34 (2).jpg
Daarna was het de beurt aan de richtingaanwijzers en koplampen om deze aan te passen en verder af te werken.
in mijn haast voor de Modelbouwdag had ik een foutje gemaakt en veel te veel epoxy in de voorste richtingaanwijzers gegoten.
Met behulp van een Dremel en enkele freesje het teveel aan epoxy netjes geduldig weg gefreesd.

34 (5).jpg
Nu we toch aan het fijne delikate werk bezig waren meteen enkele pogingen gedaan om ook de beschermroosters vor de lichten te vervaardigen uit koperdraad. Dit was wat makkelijker in vorm te brengen dan messingstaf van 1mm
De eesrte pogingen waren niet zo slecht al moesten mijn soldeer pogingen wel wat beter.
Later wat soldeer vloeimiddel gebruikt waardoor alles er wat gladder uitzag na het solderen.
34 (3).jpg

34 (4).jpg
34 (6).jpg

Na het spuiten ben ik best tevreden met het resultaat. Hierna ook de epoxy terug voorzien van een transparant oranje kleurtje en het wit van de bumper terug bijgewerkt. Eerst alles nu maar eens laten drogen en daarna weer verder.
34 (1).jpg

Dat al je wensen voor 2025 in vervulling mogen gaan.
tot later,
Marc

Ben gefascineerd door de elektronica, ik kom niet verder dan wat verlichting aanbrengen met een stroombron, en hoop dan dat alles het blijft doen…. Wat je doet met de verschillende functies, petje af! Ook hoe je dan de ledjes weer vervangt, ik zou het zo laten en dan maar zonder (die) verlichting….

Grtz Ed

weeral knap werk wat we nu stilletjes aan gewent van u
Prima
Ik wacht rustig verder naar het vervolg ( veel meer kan ik hier niet doen he :LOL: :LOL: :LOL: )
Marc

Weeral bijgelezen. Was wel een hele boterham sinds ik uw topic de laatste keer had bekeken. Heel mooi project en alle respect voor jouw kennis en geduld. Benieuwd naar het eindresultaat. Succes verder.

Terug
Bovenaan