Beste Sabre, het is alweer een tijd geleden dat ik me nog eens aan een vliegtuig waagde, maar ik weet dat ik met het afwerken van mijn Skytrain C47 een doodgewone olieverfwash heb gebruikt, niet té dun geprepareerd en in de paneellijnen geborsteld. Sectie na sectie werkend, niet een hoop in één keer. Met een stofvrij doekje gewoon de overtollige wash weggenomen, zonder in de paneellijnen te komen. Let wel, het doekje moet droog zijn, anders krijg je vocht in je lijntjes en dan gaat het zeer zeker mis. Nadien kan je heel voorzichtig met bijvoorbeeld een wattenstaafje, gedrenkt en weer wat drooggemaakt in white spirit, de panelen weer wat oppoetsen mocht dat nodig zijn. Om daarna echt af te werken nog 'ns passeren met het droge stofvrije doekje en klaar.
Een andere betrouwbare techniek is zeer zeker om je paneellijnen in te lijnen met donkere waterverf. Je weet wel, die waar schoolkids hun schilderijtjes mee maken. Je vliegtuig moet natuurlijk, en dat geldt ook voor de techniek met de olieverfwashes, lekker glanzend zijn beschermd. Anders heb je immers geen goede vloei en ontstaat het gevaar dat je vloeistof zelfs in je verflaag trekt en de boel verknoeit.
Doe wel even een testje op een oud model om te controleren of je de waterverf gemakkelijk weer kan afpoetsen als deze droog is geworden.
En een sludge kan ook, maar daar heb ik enkel over gelezen. Het zou gaan om een wash die met afwasmiddel is geprepareerd en ook heel betrouwbaar is als techniek. Wellicht kunnen de ervaren vliegtuigbouwers hier meer over vertellen.
Vriendelijke groeten van GUnit.