Misschien toch even een update.
Ben tijdje afwezig geweest. Mijn bedrijfje heeft alle aandacht opgeëist. Maar tot een goed doel. We hebben een nieuwe investeerder erbij en een nieuwe sales & marketing verantwoordelijke aangeworven. En ondertussen hebben we gisteren een zeer belangrijke deadline voor een klant gehaald (misschien wel onze belangrijkste deadline van 2018 ). 2018 wordt alleszins het kanteljaar voor ons bedrijfje. Na 5 jaar bloed, zweet en tranen, mag dat wel. In België in een nieuwe niche markt iets starten is niet evident; dat heb ik ondertussen wel ervaren.
Over dit Mars project heb ik ondertussen ook nog nagedacht. De deadline van oktober 2018 ga ik niet halen. Dus meedoen aan die wedstrijd is geen optie voorlopig. Ik moet nog teveel uitzoeken, leren en bouwen. En als ik iets doe, wil ik het goed doen. Er komen nog wel beurzen en wedstrijden...
Wil niet zeggen dat dit project stil ligt. Integendeel zelfs. Ik ga/wil dit project sowieso uitvoeren maar ik ga mezelf geen deadline meer opleggen. Ik moet nog verschillende zaken investeren en leren (airbrushen, electronica, solderen, houtbewerking, ...). Zowel de investeringen als het leren ga ik iets meer spreiden in tijd.
Voorbije half jaar heb ik leren werken met Sketchup om mijn ideeën uit te tekenen, leren werken met SCARM om mijn modelbaan uit te tekenen en leren bouwen met polystyreen. Met deze kennis kan ik alvast verder om gebouwen en contructies te maken.
In 2018 wil ik mijn electronica kennis verder uitbouwen. Ben ondertussen aan het experimenteren met een Arduino. Wil deftig leren solderen en PCB's maken. Als zijprojectjes om mijn kennis uit te breiden ga ik me waarschijnlijk met robotkits en misschien enige domotica in huis bezig houden.
Airbrushen ga ik voorlopig uitstellen naar 2019. Dan kan ik investeren in goed materiaal. En ik ben van plan een degelijke cursus ergens te gaan volgen.
Dus voor alle Mars Express fans: niet wanhopen. Het ligt niet stil. Het gaat gewoon iets langer duren eer we met de trein op Mars kunnen rondrijden...