Hoofdsponsor

1/48 Mitchell B-25 J [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
Ben er toch maar aan begonnen . Met dank aan de kerstman . Een nieuw project , een duet van twee kisten die hun sporen verdienden in de Pacific , tegen de Jappen . De eerste is een Dauntless SBD-3 die ik ga tonen als afgewerkt , de tweede is de Mitchell B-25 j die ik ga bouwen op het forum . Het is een kit van Revell op schaal 1/48 die in drie versies kan gebouwd worden . Ik hou het op de gekende versie " Lazy Daisy" van het 501ste bomber squadron die actief was in Nieuw-Guinea eind 1944.
Zo te zien is dit een echt leuke , goed gedetaileerde bouwdoos van Revell voor iemand die recht "uit de doos" bouwt zoals ik . Ik verwacht dus (hopelijk) een goed resultaat.

dit is "de doos"

1_001.jpg
3_002.jpg

en dit zou hij "ongeveer" moeten worden

1_B-25_001.jpg

1_DSC_4886.jpg
 
B-25 J Mitchell

Na wat grieptoestanden in huis ben ik kunnen beginnen bouwen aan deze mooie "kist". Het beloofd een aangenaam bouwproject te worden . Ook bij deze beginnen we met het samenstellen , bouwen van de cockpit. Maar tegelijk daarmee ook met het inbouwen van de beschikbare details in de twee romphelften , waar ook de samengestelde cockpit zijn plaatsje krijgt alvorens de twee halve rompen samengesloten worden . Het staartgeschut , laden , radios en kasten en het bommenruim en cockpit vinden zo hun plaats in de romp. Tot hier toe heb ik geen enkel probleem ivm passingen , alles valt prima op zijn plaats , voor zover de flagrante fouten in de bouwtekeningen tijdig opmerkt (meer hierover hierna) . Schilderen ; waschen; verouderen , vervuilen en chippen van het "interieur" zijn gebeurd volgens de geldende regels .
Sabre

 
Ziet er best knap uit en er zit al behoorlijk wat detail in vind ik als niet-vliegtuigen-specialist.
 
B-25 J Mitchell

Zoals ik reeds terloops vermelde staan in de bouwtekeningen bij de bouwinstructies enkele zeer opvallende fouten . Voor zover dat eventueel beginnende bouwers of mensen die klakkeloos de instructies volgen voor onverwachte moeilijkheden komen te staan , die zelfs het verder afbouwen van het model zouden kunnen verhinderen .
Inderdaad staan (zijn) bij tekening 11 de schotten 50 en 52 , die samen met platform 51 het bommenruim vormen , onderling verwisseld van positie tenopzichte van de linker romphelft . De 50 moet op de plaats van de 52 komen en omgekeerd. Ook platform 51 moet 180° meedraaien . Wanner de bouwer de schotten zou bouwen volgens het plan , zouden de vleugelspanten nooit corresponderen met de (verschillende) gleuven in de romp waar deze doorheen moeten .
Alles is perfect te volgen en te vergelijken op de fotos .
De samengestelde vleugel 17 bestaande uit het samenbouwen van de onderdelen uit tekening 13 en 15 , staat in tekening 19 als stuurboordvleugel (rechtse) terwijl het duidelijk volgens de passingen en posities van de spanten linkervleugel is . Vleugel 18 is dan weer de rechtse vleugel in plaats van de opgegeven linkse .
Tot hier toe . Ik weet niet of ik bij het verder bouwen nog dergelijke toestanden ga tegenkomen , ik heb wel enkele keren goed gekeken omdat ik dergelijke fouten niet direct kon geloven van een merk als Revell . Ik vraag me af of ze zelf op de hoogte zijn van zo iets . Ik weet niet of andere collega bouwers dat al geweten hebben . Voor mij is het de eerste keer dat ik dit tegen kom en dan is het toch wel even verschieten .
mvg , Sabre




 
Dat ziet er een leuk kit uit, met flink wat details. Heel mooi die ribben en onderdeeltjes in de binnenkant van de romphelften, een oude-Monogram kit misschien ? En de handleiding met fouten doet mij ook aan Monogram denken.

Ik zou zeker een mailtje naar Revell sturen met de fouten én de correcties, ik denk dat ze wel een reactie zullen sturen.

Mooi schilderwerk, goe bezig ;)

Groeten, Pascal
 
Hey Pascal , ik weet niet of deze kit een oude of een door Revell heruitgebrachte Monogram is . Zijn er bepaalde gegevens waar je dat aan kan merken ? Buiten die fouten in de bouwtekeningen is het inderdaad een leuk project . Het zou wel eens een mooie kist kunnen worden ( als het airbrushen van de camo wat meevalt , enz. Zoals je zegt ga ik eens een mailtje sturen naar Revell ivm die bouwplannen , ik ben eens benieuwd of er reactie zal komen . Ik hou jullie daarvan op de hoogte .
mvg , Sabre
 
Hey Sabre,

Wat ik mij kan herinneren is dat Monogram dikwijls van die amerikaanse vliegtuigen uitbracht op schaal 1/48, en die waren altijd mooi gedetailleerd, ook aan de binnenkant.
Maar ik ben meer en meer positief verbaasd over Revell : de laatste jaren brengen zij heel veel nieuwe kits op de markt, en nu de japanse fabrikanten hier en daar een steekje laten vallen, maken zij heel mooie modellen voor een mooie prijs. Een mens zou gek zijn als hij niet eerst eens gaat kijken of Revell het model heeft dat hij wil bouwen. Prijs / kwaliteit verhouding is prima !! ^^

Het zou wel eens een mooie kist kunnen worden ( als het airbrushen van de camo wat meevalt
Netjes afplakken (neem er uw tijd voor), of spuiten met een sjabloon, en dan komt het zeker in orde.
Als ik kijk naar uw andere modellen, gaat deze er vast en zeker ook prachtig uitzien ;)

Groeten, Pascal
 
Ja Pascal , wat Revell betreft kan ik alleen maar beamen wat je zegt . De laatste jaren zijn hun bouwmodellen , en nu spreek ik wel alleen voor vliegtuigen , veel verbeterd , zowel wat afwerking , passing en detaillering aangaat . En inderdaad is Revell qua prijs/kwaliteit momenteel de konkurentie de baas. Dus nemen we er een foutje in de bouwtekeningen graag bij zeker . Tenslotte is het de bouwer zelf die zijn model , wat voor merk het ook weze ,mooi en volgens zijn wensen moet afbouwen en afwerken. De volgende fotos en bouwverslag zijn komende , ik ben ondertussen even "overgestapt" op de Dauntless SBD-3 van Hasegawa , ook best een aardig model die ik zal presenteren als "afgewerkt"
mvg , Sabre
,
 
Hey,

Inderdaad, Revell is veel verbeterd en niet alleen op gebeid van vliegtuigen maar op gebeied van militaire voertuigen, en zeker op schaal 1/72, dit enkel bouw ik maar. hun voertuigen / panzers zijn voorzien van uitstekende details.
 
Hey sabre,
ik bouw maar heel sporadisch vliegtuigen,maar deze ziet er mooi uit, :8:8ik ga trachten om deze mee te volgen op't forum, en inderdaad zo te zien zijn de Revel kits verbeterd.
Grtz
Stalin;);)
 
Mitchell B-25

En zo heb ik na het intermezzo met het bouwen van de Dauntless terug de draad opgenomen van de B-25 met het monteren van vleugels en roeren . Ook het neuscompartiment met het geschut ligt op de tafel . Hier en daar moet wat geplamuurd en geschuurd worden , maar het valt echt wel mee . Ik val in herhaling, maar het bouwplan blijft tegenvallen , ook qua duidelijkheid . Het is hier zeker noodzakelijk steeds enkele stappen vooruit te kijken , en te blijven passen en meten alvorens iets "vast" te monteren . Zo heb ik het geschut in de neus moeten hermaken , omdat ik het compartiment niet meer kon laten aansluiten aan de romp wegens de machinegeweren die ik nogthans op de aangegeven plaats bevestigd had.

mvg , Sabre 1_P3120023.jpg
1_P3120025.jpg
1_P3120027.jpg
1_P3120026.jpg
 
betreft het hier een kit met opliggende lijnen of is hij gegraveerd? In eerste geval zal het wel om de oude monogram gaan met glazen neus zekerst, heb nog de oude gemaakt met de 8 .50's in de neus en die is opliggend van lijnwerk.
 
inderdaad Jerre , het is een kit met opliggende lijnen , dus zal het waarschijnlijk een door Revell terug uitgebrachte B-25 zijn , zoals je zegt . Het is anders wel een leuk model . Ik ben ondertussen zover dat ik stilaan kan beginnen schilderen . Dus sta in weerom voor de keuze van welke camo kleuren ik ga gebruiken ; Hoe ik ga airbrushen. Ik denk dat ik mij ga houden aan de kleuren waarin deze kist vloog in New Guinea bij de 345ste bomber group , tenslotte is hij zo gebouwd. De cockpit en andere koepels zijn gemaskeerd met en door het knippen en snijden van afplaktape . Ik kan dus nu aan het grotere plakwerk beginnen en daarna de eerste laagjes (grond?) verf spuiten en beginnen inlijnen enz.
Sabre

2_een.jpg
1_Modelbouw_003.jpg
2_twee.jpg
1_Modelbouw_007.jpg
2_Modelbouw_008.jpg
1_dtie.jpg
 
hallo sabre
ik zie dat je klaar bent om te gaan airbuschen maar ik zie nog heel wat naden op de romp die nog wat moeten bij geplamuurd worden.je gaat dit toch nog inorde brengen ??? want voor de rest is dit toch een mooi project geworden.
groetjes valere
 
dat klopt Valere , hier en daar is nog wat plamuur nodig . De naad van de romp is echter wel al geplamuurd en geschuurd , op de fotos is dat niet zo duidelijk . Ik hou daar ook rekenig mee bij het pré-schaduwen en neem de naden indien mogelijk in op . Ik ga het airbrushen eens heel rustig aanpakken samen met het vervuilen en verouderen . Met wat meeval kan dit een mooi toestel worden .
En tussenin starten we een nieuw project . Mijn eerste tank , een japanse : type 61
mvg , Sabre
 
Dat ziet er goed uit. Daar komt nog zeker veel bij kijken. Dat had ik toch niet verwacht. :O
 
Mitchell B-25

Het airbrushen heb ik achter de rug . Jammer , ik begin dat erg graag te doen en het resultaat valt (volgens mij ) steeds beter mee . Heerlijk dat mixen van kleuren , testen , enz. En die geur bij het spuiten . Kan je daar verslaafd aan geraken ? Nu serieus , de schildering (camo?) in zijn geheel valt wat tegen , zeer eentonig . Maar ja , ik heb de kist geschilderd zoals het hoord, zoals ze toendertijd gevlogen heeft . Na het spuiten met Valejo Airmodel kleuren heb ik er een laagje P+ over gespoten , kwestie van het mooi opleggen van de decals , waarvoor ik dan ook nog decalsetting van Daco ga gebruiken . Ontdanks het een model is met opgelegde lijnen valt het resultaat nogal mee . Ik ben er ook van overtuigd ,als ik de originele fotos van de kist bekijk , dat na het aanbrengen van alle decals deze bomber er heel wat aantrekkelijker zal uitzien . Nog maar eens een foutmelding in het bouwplan . Ondanks dat ik meer (lood)gewicht in de neus gepropt heb dan de vermelde 40 gr zit ik met een (lichte) staartzitter . De nog aan te brengen propellers zullen dat waarschijnlijk niet verhelpen . Jammer , maar stom van mezelf dat ik dat eerst niet goed uitgetest heb .Nogmaals het bewijs dat er zeeeeeer goed opgelet moet worden met wat ze voorschrijven in die onderichtingen. Gelukkig kan ik dat oplossen door het achterse instapladdertje voor de crew een beetje te verlengen zodat dit op de grond rust tegelijk met het neuswiel.
Dus gaan we nu lekker "plakken " Het eindresultaat zal er nu gouw aankomen
komen .
mvg ; Sabre

1_4000.jpg
1_3000.jpg
1_2000.jpg
2_1000.jpg
1_6000.jpg
 
Hey sabre
Mooi spuitwerk toch maar zoals je aan geeft ivm de eentonigheid van de gekozen kleur
Dit kan je gemakkelijk oplossen door de paneellijnen na te spuiten met de basiskleur vermengt met een beetje zwart of donker grijs, daarna de panelen inkleuren met de basiskleur vermengt met een beetje wit . je zult zien dan krijgt men een heel ander effect . en zal het toestel er heel anders en gebruikt uitzien. Men hoeft daar niet in te overdrijven natuurlijk
Men doet dit zo min of zo veel men zelf wil. Probeer dit maar eens uit en je zal het resultaat zelf wel zien.
Groetjes valere
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan