Beste mensen, ik ben begonnen met het beplanken. Heb aan beide kanten drie planken bevestigd maar ben niet tevreden. Graag wil ik jullie advies.
Wat heb ik gedaan:
- spanten geschuurd / afgeschuind zodat de plank een groot oppervlak krijgt om aan te bevestigen
- de strookjes in handwarm water buigzaam laten worden
- met punaises op proef vastgemaakt.
Hierbij ben ik uitgegaan dat de eerst laag wordt bevestigd ter hoogte van het onderste dek en in één plank loopt van het achtersteven naar het voorsteven.
Waar ik tegen aan loop is dat het voorsteven toch redelijk ophoog loopt en dat als ik de lijn van het onderste dek volg, de spant een knik krijgt en de bovenkant van de plank naar buiten wijst. Ik heb de plank daarom aan het eind van het voorsteven meer (niet helemaal) de natuurlijke lijn van de plank zelf laten volgen, ook nu krijg ik nog de knik hoewel wel een stuk minder.
Mijn vragen:
- is het wel verstandig om niet over de volledige lengte de lijn van het onderste dek te volgen met de beplanking, dit in verband met het aanbrengen van de kanonsgaten)
- hoe vermijd ik de knik / uitstulping van de plank als ik toch de lijn van het onderste dek wil volgen (beter afschuinen misschien? )
- kan ik de huidige knik er uit schuren (ik ben zelf bang dat ik dan een gat krijg of de plank te dun wordt)
Aangezien ik nog niet eerder een schip beplankt heb, heb ik één kant alleen lijm gebruikt en de andere kant lijm met spijkertjes. Dit heb ik gedaan om te kijken welke methode prettiger werkt.
Ik neem twee foto's als bijlage op:
1. foto met de knik
2. foto waar te zien is dat de spant aan het voorsteven niet gelijk loopt met het dek.