Hoofdsponsor

1/35 Occupied Antwerp, autumn 1940 [wip]

Ja Steven bedankt want je heeft gelijk en intussen aangepast en vind het zelf ook beter , bedankt.
Ik ben vergeten Erwin te beantwoorden en het is inderdaad de fiets van MB.

attachment.jpg
 
dit is echt wel een sterk stukje modelbouw, de leerling steek hier de meesters voorbij.
Ben benieuwd naar de schilderwerken.
 
Jan maak mij nu niet te zot he, want ben er nog niet hoor.-fck-
Ik hoop dat de schilderwerken wat mee vallen want heb het mezelf eigenlijk wat moeilijk gemaakt met de banden.
oorspronkelijk waren de fietsen van de rijkswacht voorzien met wit -creme kleur maar door gebrek aan grondstoffen werden ze bij beschadiging vervangen door zwarte banden.
Indien de banden jullie niet overtuigen maak ik ze alsnog zwart.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Banden zo laten, zal anders een zeer donker geheel worden...
Verder kan ik niets toevoegen aan Marc zijn woorden..
Ziet er zeer goed uit !
 
Die witte banden steken zeker niet af in een WO2 scenario Pascal. Vergeet niet dat het gebruik van lichten 's nachts verboden was en in die donkere dagen vielen er (althans in Londen) meer verkeersslachtoffers dan vroeger juist door die black-out.
Het is dus meer dan waarschijnlijk aan te nemen dat ook hier er meer gebruik werd gemaakt van witte markeringen op o.a. boordstenen en dergelijke ten einde de weg te markeren. Reflecterende verf of dergelijke op banden zal zeker niet vreemd geweest zijn en laat ons ook niet vergeten dat banden, voor 1940, dikwijls rare kleuren hadden, afhankelijk van beschikbare pigmenten.
Ten andere, de Britse trucks hadden dikwijls een wit paneel of wit geverfd onderdeel onder de laadbak ten einde hun aanwezigheid aan te tonen aan hun achterligger. Zo werd o.a. de "pont" ofte achterbrug van CMP trucks wit geschilderd om gereflecteerd te worden door black-out lichten.
 
Mooie vorderingen alweer.
Onze oude “gendarme” is prachtig uitgevoerd. Ook de aanpassingen aan zijn rijwiel mogen er wezen. Weer een stukje grensverleggende modelbouw.

Mvg
 
Tsjongejonge Pascal, zojuist bijgelezen vanaf pagina 13 en ik sta versteld van je vooruitgang tijdens dit project en sinds een paar jaar !

Bijzonder knappe modelbouw met mooie voorbeelden van inventief scratchen.

Macrofoto's zijn net zo welkom als de 'normale' hoor, dat geeft een ieder de gelegenheid om duidelijk de
constructie op zichzelf te zien en te begrijpen.

Enne...gezien de onstuitbare voortgang aan jouw bouwtafel zeg ik dat je aan het werk bent als een beginnende meester oNYSjg.gif

groet ;)
 
Zeer geslaagd, zoals alles wat we al te zien krijgen. Die witte banden mogen van mij ook blijven ..... al zou ik het loopvlak wat “vervuilen “ dat kan mijns inziens niet wit blijven als je ermee over de straat rijdt

Greetzzzz Modest
 
Wel ik ben al vanaf het begin aan het opvolgen en sta regelmatig met de mond open van de dingen die je hier toont.
 
Ik volg in stilte maar weet dat ik vol verbazing sta van wat je hier neerzet.Ik vind er gewoon geen woorden voor.
Marc S.
 
Bedankt mensen.
Toch ben ik stil gevallen bij het stuk schuren van auto bij gebrek aan de nodige kennis.
Vooral het schuur en schilderwerk is een opgave .
Als ik zie hoe lang auto bouwers bezig zijn voor een knap resultaat ontneemt me dit de goesting en moed om auto’s te maken omdat ik die alleen nodig heb voor diorama op te vullen.
Toch sinds eergisteren dan toch maar weer aan de slag gegaan om er een beetje grip op te krijgen met deze resultaten .
Deze is in de vuilbak terecht gekomen na te geweldig schuren en ongevoelige behandeling :zx11pissed:

attachment.jpg

Deze is in de maak

attachment.jpg

Met deze ben ik bezig met vooral oefening.

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na enkele pogingen van verwijderen en terug beginnen
Valejo primer zwart : 24 uur laten drogen.
Revell : 1 maal glossy blouw gemengd met 4x zwart verdund met gedestilleerd water.
24 uur laten drogen.
Ben nu aan het schuren 3200 grit 8000 grit en laatste 12000 grit.
Dit is het resultaat voor het ogenblik op de gemakkelijkste plaats natuurlijk maar moet wachten om soepel schuurpapier aan te schaffen om de nodige rondingen te schuren.
Ben niet van plan om verschillende systemen en speciale verven te gebruiken of om me te specialiseren in deze materie.
Wel ga ik voor een goed resultaat indien mogelijk.






attachment.jpg
 
Pascal, het nadeel van gedreven modelbouwers is dat het nooit goed genoeg is. Ergens moet ge bereid zijn een lijn te trekken of het eindigt in frustratie.
Die lijn kan men in de loop van de jaren wel verleggen, maar er zal altijd een lijn moeten zijn.
Deze auto's stammen uit het verleden, zo perfect zullen ze wel niet geweest zijn als de gerestoreerde in het museum.
Ik vind dat ge sterk verbetert bent de laatste maanden, probeer de oude meesters en hun visie te herinneren (Paine enz).
En een mooi gelakte auto waar dan nadien stof wordt opgegooid, grenst een beetje aan masochisme niet.

Grtx Jan
 
Pascal, een mislukt model weggooien is in mijn ogen not done, dat weet je.

De tweede wagen: wat is daar de bedoeling van?
- wagen in 2 kleuren, vooroorlogs civiel?
- wagen gewoon in het zwart of een andere unikleur?
- wagen gebruikt door de bezetter en dus of uni zwart/grijs of matte kleur?

In alle gevallen is een goede basiskleur nodig, goed uitgedroogd en dat heb je al.
Als je een vooroorlogse wil met blinkende spatborden waarom opteer je dan niet voor een spuitbus van Tamiya? Heb dit toegepast op mijn Citroën TA met goed resultaat. Daarna, na goed drogen, spatborden afplakken en andere kleur aanbrengen.

Wagen in gewoon zwart: Tamiya spuitbus, zie mijn GAZ bouw.

Wagen gebruikt door de bezetter en herspoten door de bezetter? Opnieuw spuitbus Tamiya German Grey.

Al de rest van de kleurverschillen komt door verwering: stof, washes, rain Marks.

Laat je niet beïnvloeden door wat je ziet bij anderen. Tenzij je een perfect gerestaureerde auto wil, dan pas moet je kijken hoe de pro's het doen.
In jouw geval zal het voertuig deel uitmaken van een dio waar het slechts een bijrol zal spelen; de tram is het showbeest. Er zal dus minder aandacht naar gaan en eventuele kleine foutjes zullen (bijna) niet opvallen. Neemt niet weg dat het toch mooi moet afgewerkt zijn en dat kan je, in mijn opinie, best bekomen door het simpel te houden.

Lees deze tekst en laat het even bezinken, bij vragen: shoot.
 
Jan: Ik begrijp wat je bedoeld en hou daar zeker rekening mee .
Erwin: Het is niet de frustratie geweest want daar heb ik geen last van in onze hobby.
Wel was ik zo voorzichtig en geconcentreerd aan het schuren dat ik de druk in linker hand vergat en grote schade aanbracht die mijn inziens niet meer te redden was.
Wat wel meevalt is dat ik de rest van de spreus kan gebruiken als reserve stukken in de bouw van de andere auto van ICM die dezelfde is.
Intussen ben ik wel aan een definitieve ondergrond begonnen die ik ga gebruiken.
De sporen zijn gemaakt van papier .

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ziet er weer super uit. Wat jij allemaal uit je dio mouw schudt , daar heb ik alleen maar bewondering voor. Nog even over die auto: ik vermoed dat je de body aan het schuren was en iets te hardhandig hebt aangepakt waardoor er een en ander gebroken is , nu met wat CA lijm en wat schuurpapier kun je dat prima herstellen hoor , en zeker als ik zie wat jij allemaal scratcht en bouwt , verkeerd of slecht verfresultaat hoeft geen probleem te zijn , alles in alcohol of remolie gooien en je kan zo herbeginnen hé.

Greetzzzzz Modest.
 
Terug
Bovenaan