Hoofdsponsor

Orc in Love 150mm { WIP}

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Nieuw huis nieuw project :mrgreen:

Het gaat hier dus om een 150mm resin buste van Michael Kontraros en we gaan een poging wagen om er een net verslag van te maken ook al heb ik niet echt veel verstand van figuren schilderen, dus we zien wel hoe het afloopt.

We beginnen met het leukste werkje.... uitpakken :)
Wat zit er allemaal in het blik jawel een blik en geen doos deze reis.
Een zeer strak gegoten buste, een oor en twee oorbellen en zijn hand met zijn grote liefde erin.

in_love1.jpg

Na het goed schoonmaken van het model in een badje met afwasmiddel is zijn oor met oorbellen en al op zijn kop geplakt met secondenlijm en een klein naadje dicht gezet met putty.

Toen voor het eerst in mijn leven een wet pallet gemaakt door middel van een paar velletjes keukenpapier in een plastic bakje met deksel, deze goed vochtig gemaakt en daarna hierover een velletje bakpapier.
De bedoeling van al dit is dat je acryl verf niet opdroog en dagen lang bruikbaar blijf, we zullen het wel zien of het zo is :)
Ik las ergens ook dat je op de bodem van je bakje onder het papier een koperen munt moet leggen en het nut hiervan moet zijn dat de munt voorkomt dat het vocht na een tijdje gaat stinken.

DSC_0452.jpg

Toen ben ik begonnen met het mixen van een kleurtje wat een beetje qua kleur tussen de schaduw en de lichtste kleuren in zit als basis.
Deze laag heb ik drie dunne laagjes aangebracht.

Hier het stappenplan :)

1 Primer
2 1e laag
3 2e laag
4 3e laag

in_love2.jpg

Heb een stoeltje bijgeplaatst

Ik heb een paar opmerkingen.
1 als je het zolang laat staan dat je verf begint te stinken helpt ook een koperen muntje niet.
2 gebruik je wetpallet zoals de naam het zegt, ik meng mijn kleuren gewoon op het pallet bv links highlight, midden basiskleur, rechts schaduw. attachment.jpg het maakt niet uit dat het door elkaar loopt.
Je neemt gewoon de toon die je op dat moment nodig hebt.
3 strijk je borstel af op een blad papier zodat je controle krijgt over de hoeveelheid verf die je wilt aanbrengen.
attachment.jpg

Grtx Jan

Wat een lief klein orkje. En dan ook nog in een leuk blikje.
Lief hoor ......... :)
Ben erg benieuwd wat je er van gaat maken, Ron. (Een Ork natuurlijk :- )

Mooie buste, en naar ik vermoed wordt dit een leerrijk topic :)
Met die wetpallet is het inderdaad aangenaam werken, vooral als je al een kleur gemengd hebt, maar niet alles in één sessie kan verven. De dag(en) nadien heb je nog steeds bruikbare verf.
En ik zie dat Grijze Wolf terug van de partij is om met raad bij te staan, dus dit kan moeilijk mis lopen ;)
Heb ook al veel van hem geleerd (zowel via zijn topics als zijn antwoorden in andere..)

Let Love Rule tijdens het schilderen van deze :))

Hey Ron, leuke buste, lijkt me een mooi gesculpte figuur ook dus dat wordt heerlijk schilderen. Die wet palette is iets wat ik ook heb gebruikt in het verleden, ik heb er gewoon een vierkant stukje schotelvod in gelegd om het water vast te houden. Werkt zoals je omschrijft, klopt helemaal. Wat dat koper betreft, dit zal waarschijnlijk het idee zijn van de reden achter koperen klinken in huis ook; bacterieën op het oppervlak van een koperen element sterven na enkele uren. Ik denk dat men poogt om het water vrij van bacterieën te houden maar zo werkt het natuurlijk niet.

Jan alle opmerkingen positief,negatief zijn welkom hoor.
Het zal hier wel tussen de oren zitten maar vind het werken met zo'n wetpallet wel wennen, ik ben echt de weg even kwijt wat verdunnen betreft :) maar zal wel goed komen na een tijdje.
Wat dat koperen muntje betreft tja dat zal zeker niet het eeuwige leven hebben en hij lig niet in de weg daar op de bodem :)

Burglar het inderdaad een erg gedetailleerde buste waar een goede schilder zich heerlijk op kan uitleven.

Ondertussen krijg de Orc een nieuwe basislaag, deze die er nu zat week teveel af van waar ik naartoe wil en was te donker naar mijn zin.

Ron , je moet er enkel gewoon aan geraken.

grondlaag bijna onverdund aanbrengen mag, je moet enkel vermijden dat je strepen krijgt.
Naar gelang je vordert mag je verf dunner worden, de dunne laagjes die je dan aanbrengt zijn bijna onmiddellijk droog.
Het voorstel met het blad is van groot belang, de meeste hebben te veel verf op hun penseel wat zeer moeilijk te controleren is.
Te veel verf op je figuur is er moeilijker terug af te krijgen dan meerdere malen aanbrengen.
De truc bestaat er in dat je transparant schildert.

Grtx Jan

Inderdaad Jan het is kwestie van wennen zo'n palette en dat komt helemaal goed.
Over dat blad, ineens had ik het door wat de bedoeling was nu deed ik meestal even het meeste verf ui tde kwast verwijderen door het even op een stuk keukenpapier te drukken maar dat werk dus niet echt nu ik het principe van het blad doorheb, nooit te oud om wat bij te leren :)
Nu dit alles nog in de praktijk toe passen.

De buste van een nieuwe basis kleur voorzien en de eerste schaduwen aangebracht.
Let even niet op de anderen kleuren die zijn aangebracht dat is voor mezelf om me een beter beeld te vormen van de groene kleur.

Naamloos-1.jpg

Ziet er goed uit.
ik monteer altijd de volledig figuur, of indien niet mogelijk schilder ik toch op het zelfde moment de stukken die later worden samengevoegd.
Is altijd ergerlijk als er een kleurverschil optreed.

Grtx Jan

De high lights zijn aangebracht, ziet er een beetje vreemd uit op de foto, en ik ben nu bezig met het aanbrengen van huidskleur in zeer dunne laagjes als basis voor zijn rode kleurtje van verliefd zijn :)
Dit zal wel enig tijd in beslag nemen omdat ik niet door wil schieten met de laatste kleuren.

DSC_0484.jpg

Is weer iets speciaal zo te zien.
De schilderwerken aan het gezicht zien er goed uit.
Het gezicht komt al stilaan tot leven.

Thnks mannen.
Ik zit nu even vast want ik krijg zijn rode wangetjes en neus niet goed, nu al drie pogingen gedaan die niet gelukt zijn maar we geven niet op.

Soms moet je ook weleens de mislukte pogingen laten zien :) zodat de mensen niet denken dat alles lukt

DSC_0501.jpg

Ja, ook mislukkingen mogen best eens getoond worden, is geen schande :nowink:
Kan je hierover geen groene wash aanbrengen, zodat het roze wat afgezwakt wordt?

Ron, om de Roose schijn te verkrijgen is je verf te dik en gebruik je er te veel ineens.
Gebruik gewoon rood bijna verdunt tot water en zeer weinig in een keer, probeer desnoods op een proefstukje.
Schilder een stukje plastiek kaart in het groen van de ork en probeer daarop, zo verhinder je eventueel een knoeiboel die je niet meer hersteld krijgt.

voor de rest, sterk bezig.

Grtx Jan

Beyond een groene wash heb ik ook geprobeert maar gaf mij geen goed resultaat :(

Jan ik ben al aan het oefenen geweest op een oud figuur en inderdaad ik denk denk of beter gezegd weet nu dat de verf toch nog te dik was.
Het precies zoals je zeg, verdunnen totdat het water is dit verg wel wat tijd voordat je resultaat ziet maar tijd speelt geen rol gelukkig dus we gaan rustig door met laagjes aanbrengen totdat het gelukt is.

Oh vraagje, wat is nu een goede kwast/borstel voor acryl en dan bedoel ik uiteraard de haren?

Ron, ik gebruik roodmarder van Newton of Rembrant voor het fijne werk. Zijn in verhouding duur maar gaan veel langer mee.
Ik hang mijn penselen ook op met de punt naar onder als ik ze uitgewassen heb zo blijft de punt ook een mooie punt.

Voor grondwerk en andere zaken gebruik ik gewoon penseel sets uit de Action (Firma VanEyck) deze zijn in verhouding tot de prijs zeer goed en indien er iets verkeerd loopt door een onachtzaamheid is het niet zo erg.

Grtx Jan

Bedankt Jan dan werk ik nu met de verkeerde kwasten sable vandaar dat ze na een keer gebruiken al hun vorm verliezen.
Dus vanavond een paar vallen zetten om een paar marters te vangen :)

Terug
Bovenaan