Hoofdsponsor

1/35 Panzer III Ausf N [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben wa laat zeker zal ook maar vanachter aanschuiven zeker maar zal een trapladdertje meenemen:P

Veel plezier met de bouw ziet er een mooie uit!

Ik hoop dat je deze ook een witte camo gaat geven. Dat geeft hem een nog specialer voorkomen.

Daar ben ik nog niet volledig uit, Guy. Het wordt in ieder geval panzergrau, want hij wordt 'ingezet' in 1942. (Festung Stalingrad).

Ik ben nog aan het opzoeken of in de winter 42-43 veel ge'whitewashed' werd in Stalingrad ? Had men daar toen de middelen, ze waren tenslotte omsingeld ? Had een white wash zin voor de straatgevechten ?

Wat ik wel zeker ben is dat de panzer ingedeeld wordt bij de 16de panzerdivisie, die in het noorden vocht, rond de tractor fabriek. In het zuiden vocht oa de 24 Pz Div, maar dit waren de voorsteden van Stalingrad.

Persoonlijk verkies ik ook de WW, dit geeft iets meer cachet, vooral op het panzergrau. Maar ik probeer het toch een beetje historisch correct te houden.
Het heeft ook zijn invloed op de rest van het dio : moet er sneeuw aangebracht worden, hoe worden de figuren aangekleed (wintertenue of niet ? ).

Mijn kop zit nog vol dilemma's...

Groeten Rik

Goedemiddag Beste Kijkers !

Heeft iedereen zijn plaatske ? Dan gaan we van start. Hier de eerste foto's van de build :

attachment.jpg

Traditioneel begint een build (althans volgens het bouwplan) met het onderstel. Maar ik dus niet !
De Friul's heb ik nog niet in bezit, en ik wil de loopwielen wat aanpassen 'in situ'. Dus eerst de ondergrond wat voorbereiden, hierop de Friul's leggen en dan het onderstel erop en de loopwielen zich 'laten zetten'.

Daarom ben ik gestart met de achterzijde. Maar een update set voor Dragon op een Tamiya kit levert dus enkele problemen op.
Het rooster voor de onderzijde is te klein volgens het Tamiya kit onderdeel.

attachment.jpg

Dus het fretje PE van Tamiya maar aangesproken : dit rooster, dat de ganse achterzijde van beslaat is in drie gesneden zodat ik de twee uiterste delen toch kan gebruiken volgens het bouwplan van Voyager. Het middendeel moet vrij blijven voor het plaatsen van een houder voor vijf rookpotten.

attachment.jpg

Hier zijn de rooster te zien met enkele PE boutjes vastgezet op het kit onderdeel. ;) Ertussen het PE onderdeel voor de rookpotten. Het is niet supergedetailleerd, want achteraf is hier niks meer van te zien.

attachment.jpg

De beschermplaat van de uitlaten. Ook hier is weer te zien dat er een verschil is in afmetingen tussen een Dragon kit en een Tamiya kit.
De uitlaten van Tamiya zijn iets te breed zodat de beschermplaat net niet breed genoeg is en dus iets gebogen staat.
Maar het valt het meest op als je de tank ondersteboven houdt, wat niet de bedoeling is.

Intussen heb ik hem al voorzichtig iets rechter kunnen duwen, maar ik laat hem verder zo.

Groeten Rik

Goedemiddag Beste Kijkers !

@Kevin : hier hebt ge nog een beetje meer.
Allez 't is te zeggen, 't is geen PE, die heb ik niet gebruikt, maar 't is wel scratch !

attachment.jpg

In de Tamiya kit zitten twee plastiek borgpennen. Voyager voorzag hiervoor twee PE kettinkjes, dit zijn echter maar 2D kettingen, ttz een oogje en een stokje, dus niks realistisch.
Daarom zelf iets gescratchd : een messing staafje 1 mm waaraan een stukje Joefix ketting gesoldeerd werd. De laatste schakel is nog open, hiermee wordt hij aan het chassis bevestigd.

attachment.jpg

Misschien niet helemaal duidelijk op deze macrofoto, maar zo is het geheel gemonteerd.
Bemerk de uitlaatpijp die uitgeboord is voor een realistischer effect.

Groeten Rik

Mooie start Rik. Goede uitleg van de gedane werken.
Netjes die rookpijp uitgeboord,... laat de rest maar komen.

Mark

Goedenavond Beste Kijkers !

Tijd voor nog eens een update, met wat macro foto's. Ik heb wat verder gewerkt aan de toren, met heel wat PE.

attachment.jpg

attachment.jpg

De luiken van de commanders cupola bestaan uit PE. Ze zullen in open stand geplaatst worden, na het schilderen, want een figuur zal in de toren plaatsnemen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat de rookpotten ge'wired' moesten worden. Met wat fijne koperdraad, 0.4 mm, was dit vlug geschied.

attachment.jpg

De haak aan de hoek van de toren, welke op de plaat van de rookpotten zit, is gesuperd. Het kitonderdeel van Tamiya vormde geen haak, maar was een gesloten geheel. Met een fijn boortje is de haak open gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De gootjes boven de zijdeuren van de toren heb ik vervangen door scratch. Ik vond deze koperen stukken toch wat fijner als de kit onderdelen. Op de onderste foto zijn de gootjes afgewerkt met P&D boutjes. Ook de handvaten zijn uit 0.5 mm messing draad gemaakt. Een lasnaad dient nog aangebracht.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de Rommelkist is gesuperd met PE. De sloten ogen veel mooier als de plastiek opgietsel die Tamiya voorziet. Zelfs de scharnieren zijn beter als de plastieken knobbels die het eerst waren.

Groeten Rik

WOW Rik, ziet er schitterend uit. Die PE is inderdaad toch wel veel fijner dan de gegoten stukken.
Op naar het vervolg.

Mark

Als ik nog maar denk aan zelf zo een pe werk te doen krijg ik het al benauwd, maar als ik dit dan zie zakt het tot in men voeten :D
Knap werk man....

Grove fout ontdekt !

http://www.primeportal.net/tanks/dmitry_kiyatkin/panzer_iii/index.php?Page=2 Op deze pagina staan foto's van de achterzijde van een Panzer III. Duidelijk is te zien dat de beschermplaat van de uitlaat meer naar achteren moet. Ik heb de mijne volgens de handleiding van Voyager aan de rand van de zijplaten gesoldeerd, maar deze moet duidelijk meer naar achteren zodat de rookpotten vrij komen.
Daar wordt vandaag dus zeker werk van gemaakt, met evt battle damage, want ik voorzie wat problemen...

Groeten Rik

Ondanks het probleem, toch mooie vorderingen Rik. T'zal zeker goed komen met dat probleem.

Grtz Bart.

Oei, dat is jammer Rik. Ik ben er echter van overtuigd dat je dit zeer vakkundig zal oplossen.
Kijk al uit naar de foto's van je aanpassingen.

Mark

Voorzichtig afbreken en weer de tin opwarmen en alles valt uiteen. Maar ja ,dat wist je voorzekers ook allang, niet ?
Knappe verbeteringen als je het mij vraagt.
De middenste scharnier op de rommelkiste, daar zou je eventueel nog een beetje de tin kunnen wegkrassen/verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan