Als eerste gaan we beginnen met de krachtbron.
Hoewel ik deze uiteraard niet ga construeren en inbouwen,lijkt het mij toch wel leuk om daar mee te gaan beginnen.Je ziet ze niet,maar ze staan wel aan het begin van het aandrijfsysteem.
Onze Persing 72 is standaard(met de nadruk op standaard)uitgerust met twee MTU(produceert zowel diesel,benzine alsmede gas turbine motoren) krachtbronnen.
Deze motoren draaien op diesel en produceren bij een toerental van 2450 p/min.een vermogen van elk 1823 pk oftewel ongeveer 1340 KW.
Ze worden bij de fabrikant ingebouwd voordat het bovendek erop wordt gemonteerd.Ze staan volledig afgesloten van de rest van het jacht.Moet ook wel,want op een jacht wil je geen lawaai,tenminste bij rustige vaart.
Op volle snelheid en bij mooi weer(geen tegenwind/stroming)kan onze Persing een snelheid behalen van ca.48 knopen.Dat komt overeen met ongeveer 88 km/per uur.gezien haar grootte is dat best wel een flinke snelheid.Ze heeft een brandstof tank van 4500 liter aan boord.
De beide 12 cilinder motoren(turbo)draaien op een boordspanning van 12 volt.
De schroeven bestaan uit een composiet materiaal.Ze hebben een vrij kleine spoed,en draaien ieder een buitenwaartse richting(links en rechtsom).
De afgebeelde schroef is van een brons legering,maar geeft wel de daadwerkelijke vorm en spoed aan.Dat omdat ik een losse schroef van de Persing in composiet helaas niet tot de beschikking heb.
En voor wie het promotie filmpje van de Persing 72 (nog)niet gezien heeft,klik op onderstaande link.
Pershing 72
De overbrenging van de krachten van de twee MTU motoren geschied via een gearbox(welke onder de waterlijn is gemonteerd)naar twee heel speciale aandrijfbuizen op de schroeven.
Deze ASD14 (Arneson Surface Drive)aandrijf assen brengen niet alleen de krachten over,maar geven ook meteen aan,waarom onze Persing geen roeren heeft.
Via een zeer innovatief systeem kan de schipper middels deze twee assen sturen.Dat kan doordat er aan deze beide assen een hydraulisch systeem zit,die de assen in beide richtingen(bak en stuurboord)kan bewegen.In onderstaande film zien we ASD8 assen.Bij de Persing zitten er 14 inch assen.
Klik op onderstaande link voor een voorbeeld....zet het geluid aan).
ASD assen test
aan boord
Verder heeft de Persing 72 aan weerszijden een stabilisator gemonteerd.
Dat zijn rechthoekige vlakken,die middels een hydraulisch systeem(alweer)naar boven en beneden geplaatst kunnen worden.Hierop kom ik nog terug later.
Hierdoor wordt er een weerstand gecreëerd,die de romp doet kantelen.Deze vlakken zijn gekoppeld aan het boord systeem,die dit automatisch aanpast aan de uitslagen die de stuurman/vrouw maakt aan het roer.
En het leukste komt nog...de beide ASD assen kunnen uiterst precies bewogen worden.Hierdoor kan de stuurman/vrouw uiterst nauwkeurig sturen op langzame snelheid.Dat is erg gemakkelijk bij het indraaien aan de aanlegplaats.De ASD assen kunnen ieder 40 graden draaien.
Beide ASD assen zijn onderling met elkaar verbonden via een stabilisatoras.
En wat nog spannender is,dit gehele systeem is op afstand bestuurbaar.Dus de schipper kan het schip inloodsen terwijl hij/zij op het achterdek staat/zit.Dus dan is er niemand aanwezig bij het stuurpaneel...over innovatie gesproken....
Kortom,een heel verhaal voor de introduktie van het aandrijfsysteem welke ik ga pogen om na te maken aan onze Persing 72.
Natuurlijk komen er nog veel meer mooie plaatjes en tekeningen.Doch deze komen we te zien ter plaatse in het betreffende onderdeel.
Ik hoop dat jullie dit leuk hebben gevonden.
Binnenkort start ik met de constructie ervan...
Ron.