Hoofdsponsor

PROBA3 en PSLV-XL

ERVARING
een beetje...;-)
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*

Chriske

V.I.P.
V.I.P.
Aangezien de SLS van NASA dit jaar niet doorgaat voor onze open deur dit jaar hebben we een ander project gekozen.
En niet zomaar eender een project want deze keer is het eentje van Belgische makelij...!
PROBA3 die een paar weken geleden het zwerk ingeschoten werd bestaat uit 2 satellieten. Die twee doen samen onderzoek naar de corona van de zon. PROBA3 doet dat op een andere manier dan zij voorgangers, zeg maar op een andere schaal. Niemand deed hen dat voor.
Meer uitleg hierover later...

Dit zijn alvast de objecten die we op schaal bezig zijn te maken, de satellieten en de raket.
Op schaal is niet helemaal correct want PROBA3 zelf maken we op schaal 1:1 De raket maken we, zoals gewoonlijk, op schaal 1:33

1736962801363.png

1736962641493.png

En de lanceerder... PSLV-XL

1736962917075.png

Dus 2 sondes van Belgische makelij worden gelanceerd met behulp van een Indische raket. Was dat goedkoper dan onze Europese raketten vanuit Kourou of was er een andere reden?

Extra info : de Satellieten zijn gemaakt door een team. het aandeel van het Belgische bedrijf uit Kruibeke is 35% als ik me niet vergis. Een tweede grote speler is Spanje en de rest is verdeeld over een paar andere landen.
Waarom er gekozen werd voor India kan ik geen antwoord op geven. Maar India is geen kleine speler meer hoor. Van alle PSLV raketten die zij tot nu toe al afschoten zijn er slechts twee mislukt. Die doen het dus een pak beter dan NASA (ooit en SpaceX samen.

Nog wat meer info : Er werd gekozen voor STLV-XL uit India omdat Ariane5 uit roulatie genomen werd(al een tijdje) en Arian6 nog in testfase zit.
Falcon van SpaceX zou 20 miljoen meer gekost hebben.

Terug
Bovenaan