Swake, zou ik er nog een maatje groter durven ondersteken ( zie pag 3 en 4 ) , het mag nog een beetje sneller voor mij of gaat het vaarbeeld dan om zeep?
vgr
Marc
Wel Marc, een maatje meer heeft niet altijd een voordeel, soms ook nadelen.
Alles hangt af van diameter, spoed en aantal bladen van de schroef, motor vermogen en draaisnelheid en niet te vergeten daar waar de schroef geplaatst is.
Hoe dichter de buitendiameter van de schroef tegen het onder vlak van je romp staat, hoe meer kans je maakt om lucht aanzuiging te veroorzaken.
In dit geval heb je daar geen probleem mee er kan gerust een halve centimeter aan diameter bij, maar heb je nergens speedschroeven van de zelfde diameter, want als ik kijk naar de motoren van je schip, zijn dat snel draaiers.
De schroef welke je benut is een drieblad werkschroef die eens voorbij de 2800 toeren de neiging gaat hebben om dol te draaien.
Snelheid’s winst boeken, kan volgens wat ik zie enkel door er speedschroeven onder te steken.
Maar hoe de romp zich dan gaat houden tijdens het varen, geen idee van Marc.
Mvg,
Swake