Tien jaar geleden zagen we de Renault 4 nog bijna dagelijks op straat, twintig jaar geleden reden er nog flink wat rond. En dertig jaar geleden zag je ze net zoveel als (de laatste) kevertjes, lelijke eenden en Opel Kadetts. Er kan van alles over de Renault 4 gezegd worden, maar ik denk dat het belangrijkste is dat iedereen wel een herinnering heeft aan dit niet al te gestroomlijnde automobieltje.
In samenwerking met Tamiya heeft Ebbro de Renault 4 uitgebracht in standaarduitvoering, maar daarnaast hebben ze ook een bestelauto-kitje gemaakt. De besteluitvoering van de 4 is de 4L en wordt ook wel genoemd 'Fourgonnette'. De kit is in schaal 1/24. Hij is niet goedkoop, een euro of 50, en ik zou er geen jaren mee wachten om er een te bestellen als je 'm wilt hebben, want de besteleend is al uit de schappen verdwenen en die werd nog maar anderhalf jaar geleden gelanceerd. De kwaliteit van de kit schijnt goed te zijn.
In de doos zitten:
- in plastic verpakte sprues met in totaal 88 onderdelen;
- 5 rubberen bandjes;
- 5 rubberen ringetjes voor het bevestigen van de wielen;
- een photo etched metalen roostertje voor het type 2 (zie hierna);
- een decalvelletje met nummerborden en fantasie-liverydecals;
- een klein decalvelletje met chroomdecals;
- een vel 'verhuisdozen' die je in elkaar kunt zetten, met het Ebbro-logo erop.
Dat laatste is een leuk extra'tje, zo krijgt de Renault meteen een lading.
Je kunt kiezen uit twee versies: type 2 en type 3.
Dit is type 1:
Dit is type 2:
En dit type 3:
(copyright http://www.4lmag.fr/2012/07/fourgonnette-r4-1962/ resp. http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=222 resp. http://www.flickriver.com/photos/tautaudu02/5575367494/; de foto's behoren toe aan de rechthebbende en zullen op diens of dier eerste verzoek worden verwijderd, plaatsing alhier geschiedt slechts voor educatieve doeleinden)
Het eerste type kan met deze kit niet worden gemaakt, het tweede wel en het derde ook. Omdat de kit op de derde versie lijkt te zijn gebaseerd, komen de onderdelen daar het meest mee overeen en zal een OOB-bouw van de derde versie het meest in de buurt komen van de werkelijkheid. In een thread die ging over de bouw van de tweede versie las ik dat iemand (met veel verstand van dit type auto) toch een hoop moest aanpassen om tot een voor hem aanvaardbaar resultaat te komen.
Ikzelf zal de derde versie maken, omdat ik daar verreweg de meeste herinneringen aan heb. Waarschijnlijk wordt 'ie oranje of blauw, typisch een kleur van toenmalige Renaults. Ik ga deze auto, zoals bij volgers van mijn Krupp-topic wel bekend, als proefobject gebruiken voor mijn vooralsnog theoretische 'lighting'-techniek wat een variant is op de gekende colour modulation-techniek. Vooralsnog is het plan om hem volledig (!) out of box te bouwen. Dit wordt een verstand op nul-actie want ik wil altijd wel iets aanpassen. Maar goed, daarom heb ik dus een kwaliteitskit gekozen... gewoon in elkaar lijmen en klaar. Het gaat hier niet om de bouw, maar om de belichting. Om die reden zal de auto ook niet of nauwelijks verweerd worden. Wel zal ik proberen om enig realisme na te streven in de schilderwerken.
Dus nee, ook geen uitboren van de uitlaat en dergelijke. Ik ga kijken of het me lukt me aan dit voornemen te houden...
Afhankelijk van het resultaat van de Renault, ga ik al dan niet de 'lighting' uitvoeren op de Krupp te beginnen bij de motor.
Belangrijke tip voor de aanschaf van deze kit: ik kocht hem bij een Duitse Ebay-verkoper en dat bleek later een fout. Bij Franse en Benelux-versies van de Fourgonnette krijg je een extra decalvel erbij, met twee erg mooie liveries. Als je de kit ergens anders koopt, zit dat er niet bij. Je kunt dus beter een exemplaar in Nederland of België (of Luxemburg of Frankrijk) bestellen, ook al doe je niets met de decals dan heb je een mooi extra velletje om te ruilen of zo).
Dit is de ene livery:
En dit de andere:
Mooi toch?
1. De sprues gaan in de emmer met wat afwasmiddel en lauw water.
2. De rest van de kit:
In samenwerking met Tamiya heeft Ebbro de Renault 4 uitgebracht in standaarduitvoering, maar daarnaast hebben ze ook een bestelauto-kitje gemaakt. De besteluitvoering van de 4 is de 4L en wordt ook wel genoemd 'Fourgonnette'. De kit is in schaal 1/24. Hij is niet goedkoop, een euro of 50, en ik zou er geen jaren mee wachten om er een te bestellen als je 'm wilt hebben, want de besteleend is al uit de schappen verdwenen en die werd nog maar anderhalf jaar geleden gelanceerd. De kwaliteit van de kit schijnt goed te zijn.
In de doos zitten:
- in plastic verpakte sprues met in totaal 88 onderdelen;
- 5 rubberen bandjes;
- 5 rubberen ringetjes voor het bevestigen van de wielen;
- een photo etched metalen roostertje voor het type 2 (zie hierna);
- een decalvelletje met nummerborden en fantasie-liverydecals;
- een klein decalvelletje met chroomdecals;
- een vel 'verhuisdozen' die je in elkaar kunt zetten, met het Ebbro-logo erop.
Dat laatste is een leuk extra'tje, zo krijgt de Renault meteen een lading.
Je kunt kiezen uit twee versies: type 2 en type 3.
Dit is type 1:
Dit is type 2:
En dit type 3:
(copyright http://www.4lmag.fr/2012/07/fourgonnette-r4-1962/ resp. http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=222 resp. http://www.flickriver.com/photos/tautaudu02/5575367494/; de foto's behoren toe aan de rechthebbende en zullen op diens of dier eerste verzoek worden verwijderd, plaatsing alhier geschiedt slechts voor educatieve doeleinden)
Het eerste type kan met deze kit niet worden gemaakt, het tweede wel en het derde ook. Omdat de kit op de derde versie lijkt te zijn gebaseerd, komen de onderdelen daar het meest mee overeen en zal een OOB-bouw van de derde versie het meest in de buurt komen van de werkelijkheid. In een thread die ging over de bouw van de tweede versie las ik dat iemand (met veel verstand van dit type auto) toch een hoop moest aanpassen om tot een voor hem aanvaardbaar resultaat te komen.
Ikzelf zal de derde versie maken, omdat ik daar verreweg de meeste herinneringen aan heb. Waarschijnlijk wordt 'ie oranje of blauw, typisch een kleur van toenmalige Renaults. Ik ga deze auto, zoals bij volgers van mijn Krupp-topic wel bekend, als proefobject gebruiken voor mijn vooralsnog theoretische 'lighting'-techniek wat een variant is op de gekende colour modulation-techniek. Vooralsnog is het plan om hem volledig (!) out of box te bouwen. Dit wordt een verstand op nul-actie want ik wil altijd wel iets aanpassen. Maar goed, daarom heb ik dus een kwaliteitskit gekozen... gewoon in elkaar lijmen en klaar. Het gaat hier niet om de bouw, maar om de belichting. Om die reden zal de auto ook niet of nauwelijks verweerd worden. Wel zal ik proberen om enig realisme na te streven in de schilderwerken.
Dus nee, ook geen uitboren van de uitlaat en dergelijke. Ik ga kijken of het me lukt me aan dit voornemen te houden...
Afhankelijk van het resultaat van de Renault, ga ik al dan niet de 'lighting' uitvoeren op de Krupp te beginnen bij de motor.
Belangrijke tip voor de aanschaf van deze kit: ik kocht hem bij een Duitse Ebay-verkoper en dat bleek later een fout. Bij Franse en Benelux-versies van de Fourgonnette krijg je een extra decalvel erbij, met twee erg mooie liveries. Als je de kit ergens anders koopt, zit dat er niet bij. Je kunt dus beter een exemplaar in Nederland of België (of Luxemburg of Frankrijk) bestellen, ook al doe je niets met de decals dan heb je een mooi extra velletje om te ruilen of zo).
Dit is de ene livery:
En dit de andere:
Mooi toch?
1. De sprues gaan in de emmer met wat afwasmiddel en lauw water.
2. De rest van de kit: