P
Peperbus
Guest
Na een jaartje “vakantie” van het modelbouwen -om mij o.a. ook eens op een andere hobby te kunnen storten-, begint het wel weer een beetje te kriebelen. Ik had mijzelf opgedragen om weer met de Promocom Ferrari door te gaan, maar de bouwkriebel sloeg meteen over in een heftige jeuk. Ik heb mijzelf daarom– na heftige discussies met mijzelf- dus nu toestemming gegeven om aan de Itala te beginnen
Deze auto heeft in 1907 -met Prins de Borghese (eigenaar), Luigi Barzini (journalist) en Ettore Guizardi (chauffeur en monteur) de reis van 12.000 mijl in 62 dagen afgelegd en gewonnen.
Nadat Arnaldo Pocher zijn firma aan Rivarossi verkocht heeft is hij in 1972 doorgegaan met modellenfabricage. Hij maakte voor modelbouwtreinen onderdelen uit een tin legering. Alleen zijn oude liefde was hij niet vergeten en in 1983 bracht hij de Itala op de markt: weer een 1 op 8 model en weer een auto uit 1907 (net zo als zijn Fiat).
Hij heeft een een serie van 350 stuks gemaakt en al heel snel kwam een heel groot probleem om de hoek kijken: de tinlegering was niet sterk genoeg en de auto brak in stukken onder zijn eigen gewicht
Van die 350 Modellen zijn er nog een aantal ongebouwd en vorige week werd dit zeer exclusieve model ( met al zijn problemen) voor ruim 2000 euro op Ebay verkocht.
Ik kwam zelf een paar jaar geleden bij toeval een replica van dit Pocher Model tegen: 10 exemplaren zijn met behulp van het orgineel nagemaakt in resin, messing, zamac en nog veel andere materialen
Het probleem van de "zelfvernietiging" is hiermee opgelost en het chassis bestaat nu volledig uit PE
Met zijn zestig centimeter gaat dit een mooi model worden
Alleen de kleur wordt anders, omdat dit blauw ergens in de 50 jaren -waarschijnlijk ter bescherming- erop is gesmeerd, maar de echte oorspronkelijke kleur moet deze zijn en zo is hij tegenwoordig ook in het museum te zien
In de komende tijd hoop ik één en ander te kunnen laten zien. Het wordt ieder geval geen OOB bouw: de replica ziet er goed uit, maar vraagt wel veel meer detaillering....en dat gaan we ook doen.
Deze auto heeft in 1907 -met Prins de Borghese (eigenaar), Luigi Barzini (journalist) en Ettore Guizardi (chauffeur en monteur) de reis van 12.000 mijl in 62 dagen afgelegd en gewonnen.
Nadat Arnaldo Pocher zijn firma aan Rivarossi verkocht heeft is hij in 1972 doorgegaan met modellenfabricage. Hij maakte voor modelbouwtreinen onderdelen uit een tin legering. Alleen zijn oude liefde was hij niet vergeten en in 1983 bracht hij de Itala op de markt: weer een 1 op 8 model en weer een auto uit 1907 (net zo als zijn Fiat).
Hij heeft een een serie van 350 stuks gemaakt en al heel snel kwam een heel groot probleem om de hoek kijken: de tinlegering was niet sterk genoeg en de auto brak in stukken onder zijn eigen gewicht
Van die 350 Modellen zijn er nog een aantal ongebouwd en vorige week werd dit zeer exclusieve model ( met al zijn problemen) voor ruim 2000 euro op Ebay verkocht.
Ik kwam zelf een paar jaar geleden bij toeval een replica van dit Pocher Model tegen: 10 exemplaren zijn met behulp van het orgineel nagemaakt in resin, messing, zamac en nog veel andere materialen
Het probleem van de "zelfvernietiging" is hiermee opgelost en het chassis bestaat nu volledig uit PE
Met zijn zestig centimeter gaat dit een mooi model worden
Alleen de kleur wordt anders, omdat dit blauw ergens in de 50 jaren -waarschijnlijk ter bescherming- erop is gesmeerd, maar de echte oorspronkelijke kleur moet deze zijn en zo is hij tegenwoordig ook in het museum te zien
In de komende tijd hoop ik één en ander te kunnen laten zien. Het wordt ieder geval geen OOB bouw: de replica ziet er goed uit, maar vraagt wel veel meer detaillering....en dat gaan we ook doen.