De afgelopen week was voor mij een soort oriëntatie op "wat moet ik gaan doen en wat heb ik"
De kit
Deels bestaat deze uit pure gietsels van de originele kit en deels uit onderdelen die door de maker zelf gebouwd zijn (m.n opbouw) Het chassis is helemaal uit PE gemaakt. De kwaliteit van het gietwerk is ...mmmmm...redelijk te noemen, maar de pasvorm is hier en daar ronduit slecht. Het resin is prima te bewerken alleen het witmetaal is bikkelhard. Ik heb de afgelopen dagen de gegoten bouten en moeren verwijderd en gaten geboord voor echte bouten, maar ik draai er zelfs tungsten boortjes kapot op.
De bouwtekening van de orginele kit is bijgeleverd, alleen daar heb je niet zoveel aan om te bouwen, omdat de herkenbaarheid van de gegoten onderdelen niet altijd even groot is. Verder is er een CD met veel fotomateriaal van de gerestaureerde 1:1 bijgeleverd, de orginele kit en van de replica. Dit betekent dat je bij 3 of 4 bronnen moet kijken om een sectie in elkaar te zetten
Maar goed dat hoort erbij
Zelf heb ik ook nog wat referentie aangeschaft
Dit boek is het officiële verslag van de reis van de Itala.
De eerste stappen
De eerste dingen die mij al een tijd bezig hielden was het "verkoperen" van de resin lampen en radiator
Ik heb op een engelse restauratie site producten gevonden waar ik het mee ben gaan proberen. Het acrylverf met gemalen koper( heel makkelijk te verwerken) en koperwas (wax) die een glans aanbrengt. Ik ben wel tevreden met het huidige resultaat, maar ik ga nog wat verder experimenteren.
De radiator krijgt eenzelfde verkoper behandeling en ik heb momenteel verschillende soorten "mesh" in bestelling staan, omdat ik de gegoten versie niet zo mooi vind. Ik zet er een profiel op waar ik dat draadwerk dan in laat vallen. Ik trouwens een lijmsoort gevonden die gewoon plastic en resin met elkaar verbindt: Ruderer. Als je het ziet....kopen!
Verder ben ik begonnen met het bouwen van de motor: zoals ik al eerder zei...het materiaal is keihard en moeilijk te bewerken. Het is wel een mooi stukje techniek: 35/40 Pk uit ........7,4 liter
Veel onderdelen dus, waar heel wat aan moet gaan gebeuren en ook veel onderdelen zullen worden vervangen door echt koper of messing. In ieder geval heb ik maar weer even een motorsteun gemaakt: dat werk tot wel fijner...zeer zeker in het geval van een half rond carter.
Ik wilde eerst de onderkant maar in elkaar zetten, maar daar ben ik van terug gekomen: de motor kan beter in zijn totaliteit in een keer gemonteerd worden, omdat je dan ook alles direct kunt verweren. Er moet wel wat roest, olie en ander ongeregeld spul op komen.
Dus daarom ga ik nu ook maar de cylinderkoppen doen: deze zijn van gietijzer dus ik moet een mooi kleurtje daarvoor vinden.
Ook de losse delen moeten met behulp van plamuur een geheel uit gaan maken van het blok: zo simuleer je de gegoten bovenkant.
Als ik weer wat te tonen heb dan meld ik mij weer