Hoofdsponsor

1/24 Revell '69 camaro Z/28 rs [wip]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tom*
  • Startdatum Startdatum
Schaal 1/24 - 1/25

Tom*

Well-known member
Registered
Hallo iedereen,

Ik ben begonnen aan mijn eerste auto. In het verleden al eens een boot geprobeerd maar halverwege is het schip letterlijk gestrand...

De auto is een camaro, deze auto is welbekend bij de meesten neem ik aan.
In het verleden heeft er hier iemand al een kawasaki groene gebouwd die er erg stoer uitziet.
Ik heb uiteindelijk voor de kleur vallejo light sea blue gekozen, het gaat wat naar het baby blauwe die je vaak op auto's in de jaren 50 ziet vind ik.
Afhankelijk van hoe goed het gaat met de airbrush denk ik erover na om racing stripes erop te zetten in donkerblauw. Ik ga dus voor de carroserie niet de revell kleuren volgen.

Ik was eerst van plan een golf gti te bouwen maar ga eerst wat ervaring opdoen, in de hoop later een gti te bouwen waar ik trots op kan zijn.

Ik heb uiteindelijk voor de camaro gekozen omdat ik oude muscle cars erg stoer vind, ze hebben iets wat je niet meer terugvind in hedendaagse auto's.

lFP6gRJ.jpg

0JiMDrn.jpg

QWixwPz.jpg

J1qZiVI.jpg

CRGtPqx.jpg

a4b6sZL.jpg

4MClRCy.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De laatste 2 dagen de motor in elkaar gestopt, al veel geleerd. Lijmen vind ik toch nog niet zo simpel hoe dom het misschien klinkt.
Vooral de uitlaatpijpen vond ik moeilijk te kleven.

Er kwamen veel dingen boven eens geschilderd, houd ik de volgende keer en voor het vervolg van de bouw zeker rekening mee.
Het stukje zwart moest eigenlijk metallic zilver zijn, verkeerd gelezen.

Ik heb de revell lijm met de naald, die lijmt op zich niet slecht maar verpest wel de verf als er lijm komt waar het niet moet.
De tamiya fine cement vind ik erg handig met dat borsteltje maar die is dan precies niet zo sterk.
Die revell special met de borstel is moeilijk te verwerken word direct stroop.
Heb ook tamiya ca cement, die lijmt erg goed maar vast is vast heb ik hier de indruk. Niet veel marge om nog aanpassingen te doen.
Denk dat het wat aan mijn handeling ligt.

Al bij al heel veel geleerd al uit dit kleine motortje.

wBma9Qf.jpg

bBC4vq3.jpg

vcQZ9BU.jpg

wurAPgs.jpg

YXiI6Ki.jpg
 
Veel plezier en succes alvast .... maak er iets mooi's van :)

Een goeie start hoor ;)
 
De motor blijkt, zo te lezen, al een ganse leerschool te zijn geweest ;)
Gelukkig is het maar van een Camaro69.... :wall:

Grapje hoor ;)
Het is en blijft wel een ferm beest :P

Wat je lijmen betreft, ik gebruik dezelfde van Revell (met naald) en Tamiya thin cement.
Ca lijm is gewoon secondenlijm, en heb ik van verschillende merken in huis.
Verder gebruik ik ook nog Gators grip (bij onze sponsor Modelbouwspecialist verkrijgbaar)
Het makkelijkst om lijm te doseren, vind ik, is om er een beetje op een deksel/potje/zilverpapiertje/... te doen, en dan met een tandenstoker/naald/zelfgemaakt "lijmgeleider" op je model aanbrengen. Werkt veel nauwkeuriger ;)
 
Even een update, vandaag de airbrush in gebruik genomen. Heb nog heel veel te leren. De top droogt erg snel vind ik. Of er droogt dan wat verf op in de kop waardoor de straal helemaal naar links ging of begon te spetteren.

Anyway, de foto's.
MkfRdsm.jpg
1CLePpw.jpg
zQgCim8.jpg
PBkwTGB.jpg
cmhXAyn.jpg
SdVNp7m.jpg
aXfzArI.jpg
OT8bhiO.jpg
RqoWOhF.jpg
86D2jiX.jpg
ajZzOn2.jpg
AdkUVCM.jpg
 
Ik heb eerder deze week de grondplaat een halve centimeter ingekort.
De achterbumper had ik al in de body gekleefd om in 1 keer alles te kunnen spuiten, maar toen ik alles begon te dry-fitten bleek dat ik met de grootste moeite de auto nog in elkaar kreeg.
Normaal zou het niet echt van invloed moeten zijn op het eindresultaat.
Heb toen wel beslist alle onderdelen uit te knippen en alles te passen en met plakband vast te lijmen om te zien of alles wel goed past.

Vond het vandaag wel wat frustrerend, hoop snel wat beter met de spuit overweg te kunnen.
Ook wat hoofdpijn ondanks een masker te dragen.
 
Bij een muscle car schuif ik een stoeltje bij.
Motor ziet er alvast zeer goed uit.
De body delen zijn dus met de Revell airbrush behandeld? Zien er goed uit wat mij betreft; dit resultaat krijg ik er dus nog niet uit.
 
Bij een muscle car schuif ik een stoeltje bij.
Motor ziet er alvast zeer goed uit.
De body delen zijn dus met de Revell airbrush behandeld? Zien er goed uit wat mij betreft; dit resultaat krijg ik er dus nog niet uit.
Ik heb die starterset, met de minicompressor. Ik vind het er niet slecht uit zien maar een strakke laklaag zal het niet worden. Hier en daar zie je echt wel een spetter. Net gezien dat de spoiler niet helemaal gedekt is, zal dus nog een laag nodig hebben.
Op een gegeven moment dacht ik dat het goed zat, dan begon hij plots weer spetters te werpen. Beste resultaat had ik met de vallejo verf en enkele druppels flow improver. Zonder verdunning dus.
De verf droogt gewoon erg snel in die kop, zelfs met die flow vloeistof.
 
Je zult veel meer moeten verdunnen.

Ik heb die Revell-set uitgeprobeerd op een vorige ledendag en was behoorlijk onder de indruk van hoe goed die het doet. Je kunt er werkelijk een strakke laag mee leggen, maar je moet de juiste mengverhouding te pakken hebben en de juiste afstand tot het model.

Zelfs Vallejo Air verdun ik in de verhouding 2:1, verf:verdunner. Met dan nog een druppel flow improver erbij.

Ik weet niet of je nou reguliere Vallejo verf probeert te airbrushen, maar dat gaat écht niet zomaar werken; die zul je echt flink moeten verdunnen.
 
Je zult veel meer moeten verdunnen.

Ik heb die Revell-set uitgeprobeerd op een vorige ledendag en was behoorlijk onder de indruk van hoe goed die het doet. Je kunt er werkelijk een strakke laag mee leggen, maar je moet de juiste mengverhouding te pakken hebben en de juiste afstand tot het model.

Zelfs Vallejo Air verdun ik in de verhouding 2:1, verf:verdunner. Met dan nog een druppel flow improver erbij.

Ik weet niet of je nou reguliere Vallejo verf probeert te airbrushen, maar dat gaat écht niet zomaar werken; die zul je echt flink moeten verdunnen.
Ik ga morgen nog eens proberen, voor de verdunnig gebruik ik gedistilleerd water. Is vallejo air. Jullie mengen de verf in een aparte beker, en dan met pipet in de airbrush ?

Ik zie op youtube sommigen mengen in het bekertje van de airbrush ook.
 
Ik meng de verf zelf in het cupje altijd, druppelsgewijs. Zoals ik het van Airbrush Services Almere heb geleerd:

- Eerst 2 druppels flow improver.
- 6 druppels verf.
- 3 druppels verdunner.
- Mengen met een penseeltje.
- 6 druppels verf.
- 3 druppels verdunner.
- 6 druppels verf.
- 3 druppels verdunner.
- Enzovoorts. Als er heel veel verf wordt gebruikt, doe ik willekeurig nog een paar druppels flow improver door het mengsel heen.
- Aan het einde: mengen met het penseeltje en het penseeltje schoonmaken.

Ik meng dus altijd twee keer (stap 4 en helemaal aan het einde).

Ik heb zelf nooit gedestilleerd water gebruikt om te verdunnen, gebruik altijd verdunner van Vallejo. Als test kun je dat ook eens proberen.

Als je verf eerst in een aparte beker doet en dan met een pipet in de airbrush, zou ik zeker een zeer fijnmazig filter gebruiken, zelfs bij deze fijne verf. Ik knip die filtertjes zelf uit een bepaald type theezakje. De meeste theezakjes zijn te grof gemaasd, maar er zijn er die hier perfect geschikt voor zijn.

Nog een tip: hou de airbrush niet te ver van je model af. De verf moet nat op het model terecht komen (natuurlijk niet zodanig dat er aflopers komen...), pas dan krijg je een mooie strakke en glanzende laag. Wees dus niet te bang voor die aflopers en test een paar keer voordat je je aan je model waagt.
 
Bedankt voor de tip, ik laat weten hoe het afloopt. Er was geen verdunner meer op voorraad, zal dus nog even met water zijn. Heb wel Revell verdunner. Kan die gemixt worden met vallejo?
 
Een nylon kous is ook perfect , ik doe het altijd als ik een carrosserie in de lak zet , mijn vrouw heeft allemaal gaten in haar panty's ze dacht eerst dat we de mot in onze kast had ( niet waar hoor ) ik koop, in de action 1 doosje kousenbroek panty en daar kom ik een eeuwigheid mee toe
Als het om een grote spuit job gaat maak ik ook eerst een hoeveel verf aan maar ook niet teveel want weggieten is zonde he
Marc
 
Ja volgens mij kan die Revell Aqua ook gebruikt worden als verdunner voor Vallejo, meen dat ik dat eens heb gedaan. Weet dat niet helemaal zeker meer...

Nylonkousen-tip van Marc moet ik ook eens gaan uitproberen!
 
Ik ga mezelf 4 toekomstige overbruggingen en 2 stents besparen en even pauze nemen.
De body is helemaal naar de knoppen nu, derde laag ging goed.
Toen de lak droog was, eten er hier en daar donkerdere spetters in. Niet om aan te zien.
 
Dat verhoudt zich tot mijn veronderstelling dat je te dik gespoten hebt.

Body nachtje in de Dettol en opnieuw beginnen, is het devies. En misschien eerst even pauze nemen inderdaad..
 
Terug
Bovenaan