Hoofdsponsor

1/48 Revell Horten Go 229 A

ERVARING
Gemiddeld
BOUWWIJZE
Aanpassen/ bewerken van de kit
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Advies altijd welkom

Camaro Z28

Well-known member
Registered
Beste modelbouwers, ik heb besloten te beginnen aan de Horten Go 229 A van Revell op 1/48.

20240906_201616.jpg

20240906_202001.jpg

De Horten Go 229 was de bedoelde versie voor massaproductie gebaseerd op de Horten Ho 229. De Go verwijst naar het feit dat deze geproduceerd zouden worden in de "Gothaer Waggonfabrik".
De Horten Ho 229 (ookwel de originele flying wing) werd voornamelijk ontworpen door de Horten broers met als doel zo weinig mogelijk luchtweerstand te ondervinden en zoveel mogelijk lift te genereren. Bovendien moest deze op verzoek van Herrman Göring:
- 1000kg aan bommen vervoeren;
- 1000km ver kunnen vliegen;
- 1000km/h snelheid behalen.
Echter werd alleen de afstand van 1000km (ruim) behaald.
Onbewust kon deze vlieger buiten een straal van 30km niet gedetecteerd worden door de radars van de Britten die destijds in gebruik waren.

Horton-NASM-960_640.jpg

In werkelijkheid ondervonden de prototypes veel technische problemen en de enige succesvolle prototype met jet motoren (junkers jumo 004) vloog in februari 1945, maar crashte een paar weken later door een engine failure.
De enige echt bestaande vandaag de dag is zichtbaar in het "Smithsonian National Air and Space Museum".

NASM-NASM2011-03190.jpg

Deze kit is origineel van Dragon en de mallen zijn uit 1992 en ik kan alvast bevestigen dat vrijwel geen enkel onderdeel past dus dit zal een stevig projectje worden. Bovendien ontbreken bepaalde details en zijn er historische incorrecties die ik zal vervangen.

20240906_203414.jpg

20240906_202652.jpg

20240906_203215.jpg

20240906_202247.jpg

De kit bevat ook PE.

20240906_203456.jpg
 

Bijlagen

  • 20240906_202107.jpg
    20240906_202107.jpg
    182,2 KB · Weergaven: 2
  • NASM-NASM2011-03190.jpg
    NASM-NASM2011-03190.jpg
    234,3 KB · Weergaven: 2
Bwa, oudere Dragon's vallen in het algemeen wel mee. Hoofd bijhouden, lees anders eens volgend bouwverslag: https://modelingmadness.com/review/axis/luft/ran229.htm
of hier:
"The instructions have you assemble the center and outer wing sections as three subassemblies and then assemble them together--I cannot imagine an worse way to get huge steps between the wing parts than to follow the instructions. The fit was good, but I still had to fill the slight gaps with Mr. Surfacer and rescribe the panel lines."

Lijkt me al bij al een straightforward build te zijn.
 
Bwa, oudere Dragon's vallen in het algemeen wel mee. Hoofd bijhouden, lees anders eens volgend bouwverslag: https://modelingmadness.com/review/axis/luft/ran229.htm
of hier:
"The instructions have you assemble the center and outer wing sections as three subassemblies and then assemble them together--I cannot imagine an worse way to get huge steps between the wing parts than to follow the instructions. The fit was good, but I still had to fill the slight gaps with Mr. Surfacer and rescribe the panel lines."

Lijkt me al bij al een straightforward build te zijn.
Bedankt voor het verslag door te sturen. Zal zeker van pas komen ter referentie.

De eerste werken zijn al uitgevoerd. Voornamelijk de straalmotor. Er ontbrak toch redelijk wat detail en de plastieke leidingen in de kit passen helaas totaal niet dus aanpassen van enkele onderdelen was noodzakelijk. Bovendien vonden er enkele fouten plaats in de handleiding dus ik maakte gebruik van referentiefoto's en de originele handleiding van Dragon.

20240910_185328.jpg

20240910_185341.jpg

Zoals zichtbaar heb ik geprobeerd wat meer realisme te bereiken met koperdraad. Het is zeker niet perfect en de secondelijm belande meer op de verkeerde plekken dan de juiste, maar het is dan toch in ellaar gegaan.

Junker_Jumo_004 (1).jpg

Op bovenstaande referentiefoto is ook zichtbaar dat deze "buis" (ik ben helaas niet bekend met de juiste benaming) hol is, dus heb ik deze lichtelijk geopend met een hobby mes.

20240919_190948.jpg

Verder moet ik nog wat verloren panellines van de motor hersnijden aangezien er na het lijmen van de 2 motorhelften heel wat schuren nodig was.
 

Bijlagen

  • Junker_Jumo_004 (1).webp
    Junker_Jumo_004 (1).webp
    60,8 KB · Weergaven: 3
Als ik die buis bekijk lijkt het me de uitlaat van de 2takt startmotor die in de kegel zit in de inlaat.
Bedankt voor de info, altijd aangenaam om wat meer inzicht te verwerven van wat ik precies bouw. Ik heb nog wat info over de starter gevonden voor de geïntereseerden.

Screenshot_20240919_213159_Chrome.jpg
 
Iedereen al sterk bedankt voor de interesse.
Ik heb weeral wat vooruitgang geboekt met het interieur. Hier heb ik op het framewerk een soort rail toegebracht met een meter zoals zichtbaar op onderstaande foto (omcirkeld in rood).

NASM-NASM2011-03188.jpg

De hendel omcirkeld in geel volgt eenmaal alles gespoten is.

20240921_143744.jpg

20240921_124808.jpg

De kit bevat origineel als stoel een "jetstoel", wat niet correct is aangezien deze een soort "bucketseat" had. Ik heb deze kit op 1/72 liggen met PE van eduard. Hierbij gebruikte ik de stoel van PE als referentie om een licht uitvergrote versie te maken voor deze vlieger uit een dun vel plastiek.

20240919_182949.jpg

20240919_183600.jpg

20240919_185525.jpg

En na lichtelijk aanpassen en wat overzetten van wat beugels...

20240920_192909.jpg

Testfit is gelukkig een succes.

20240921_144316.jpg

Verder heb ik nog wat constructie geassembleerd van de onderste body helft.

20240921_131609.jpg

20240921_131618.jpg
 

Bijlagen

  • NASM-NASM2011-03188.jpg
    NASM-NASM2011-03188.jpg
    211,1 KB · Weergaven: 2
Iedereen sterk bedankt voor de complimenten!

Intussen is er weer wat vooruitgang gemaakt, voornamelijk met het interieur. De kit kwam met pe voor de buckles. De riemen zelf zijn uit dubbelgeplooide tamiya tape gemaakt en geschilderd met olive light shade van ammo.

20240926_173939.jpg

20240927_194610.jpg

20240927_194546.jpg

Voor het instrumentenpaneel moest ik alle meters van de decal individueel uitsnijden aangezien deze totaal niet pasten op het paneel.

20240927_204436.jpg

Het interieur en de stoel zijn met zwarte primer gespoten en vervolgens met zwartgrijs van ammo. Deze bracht ik niet te dik aan om zo wat schaduwen te behouden.

Voor het framewerk dat voor de neus uitsteekt was heel wat testfitten nodig aangezien deze zeer slecht past tegenover het neusstuk dat er later op moet.

20240930_193826.jpg

20240930_193835.jpg

20240930_193844.jpg

20240930_193906.jpg

Volgende stap zijn de motoren...
 

Bijlagen

  • 20240930_193826.jpg
    20240930_193826.jpg
    272,1 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan