Hoofdsponsor

1/48 Revell Horten Go 229 A

ERVARING
Gemiddeld
BOUWWIJZE
Aanpassen/ bewerken van de kit
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Advies altijd welkom
Prachtige riempjes.
Ook de cockpit ziet er heel mooi uit maar staat je stuurknuppel niet verkeerd?

Grtz.

Luc :cool:
Goed opgemerkt van de stuurknuppel. Blijkt dat dit nog een fout in de handleiding was, zowel in deze van Revell als de originele van Dragon. Na het vergelijken met foto's van de Zoukei - Mura kit blijkt dit inderdaad fout te zitten.
Met een beetje geluk krijg ik deze nog los.
 
Het onderwerp sprak mij in begin niet direct aan. De manier waarop de bouw vordert, de detaillering en het scratchwerk maken dat ik verder van nabij volg. Succes verder.
 
Intussen zijn de jumo 004 straalmotoren klaar;

De basiskleuren die ik toepaste waren zwart (zijdemat), polished metal (voor achterzijde motor) en matt aluminium van AMMO.
De reeds toegevoegde draden werden geverft in koper, of sommige in een zelfgemixt geel om een beetje meer variatie te bekomen.

20241106_141104.jpg

20241106_141020.jpg

20241106_142351.jpg

De voorzijde van de motor (waar de leidingen, starter etc. zich bevinden) werden verweerd met "tamiya black panel line accent color" en "brown model wash" van vallejo.
Om een meer gebruikt uiterlijk te geven aan de achterzijde van de motor gebruikte ik burnt umber olieverf met een zeer klein beetje geel om de imvloed van hitte na te bootsen.

De 2e motor zal niet open gelegd worden waardoor ik deze initieel kon gebruiken als teststuk voor deze washes.

20241106_142205.jpg
 
Er zijn weer wat vorderingen gemaakt met het exterieur;
De instructies van Revell (en de originele van Dragon) geven aan dat de motoren aan de neus moeten worden gelijmd en dan vervolgen aan de onderste helft van de body.
Daarna zou de bovenste helft moeten gemonteerd worden.

20241107_183406.jpg

Echter werd het snel duidelijk dat dit voor een veel te slechte fit zou zorgen, wat ook het geval was bij anderen die deze kit maakten (referentie: Youtube).
Dus testfitte ik de montage van de volledige body en probeerde ik achteraf de motoren erin te schuiven, wat relatief vlot ging.

20241107_152713.jpg

20241107_152808.jpg

20241107_152857.jpg

Dus intussen is de body (excl. motoren) gelijmt. Op de body bevinden er zich veel rivetten, maar helaas zijn velen hiervan zeer ondiep, of zelfs volledig vervaagd in de plastiek.
Ik koos ervoor alle rivetten uit te "boren" met een hobbymes zodat deze toch een mooier resultaat zouden geven na het verven en washes.

20241108_210403.jpg

20241108_210456.jpg

20241108_210605.jpg

20241108_210534.jpg

En de motordeksels:

20241109_210531.jpg

20241109_210558.jpg

Zoals ook zichtbaar op foto is de fit onderaan tussen neus en onderzijde body niet al te goed dus een stevige hoeveelheid putty zal nodig zijn.
 
Mooi werk... alleen die rivetten zo maken... doet een beetje afbreuk vind ik. Misschien was heet beter een buisje te nemen, de rand een beetje te scherpen en deze door middel van een boorhouder even rond te draaien. Zo heb je de rondjes, maar niet de putten om de metalen platen te bevestigen.

Succes met het schuren aan de overgang tussen neus en onderromp
 
Uitboren van rivetten, daarvoor zou ik boortjes hebben genomen (of een riveter tool) in plaats van een hobbymes.
Als ik het resultaat echter zie vind ik je techniek wel geslaagd.
 
Ik heb dit altijd al een fascinerend toestel gevonden. Ooit heb ik ook eens een poging gewaagd om 1/72 versie te maken zonder veel succes. Ik meen dat dit toen ook Revell was maar ik kan mij vergissen. Wel heel erg mooie vorderingen vind ik.
Persoonlijk zou ik de rivetten niet gedaan hebben, op zich was dit al een tamelijk klein vliegtuigje dus op schaal zouden die volgens mij totaal onzichtbaar zijn.
Gek genoeg, hoewel dit toestel ontworpen was als interceptor, doet het zijdelingse profiel me wel heel erg denken aan een moderne B2 bommenwerper.
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk... alleen die rivetten zo maken... doet een beetje afbreuk vind ik. Misschien was heet beter een buisje te nemen, de rand een beetje te scherpen en deze door middel van een boorhouder even rond te draaien. Zo heb je de rondjes, maar niet de putten om de metalen platen te bevestigen.

Succes met het schuren aan de overgang tussen neus en onderromp
Is zeker een goed gedacht voor toekomstige modellen wat betreft die techniek met dat buisje.
Mijn eerste bedoeling was om een boortje te gebruiken maar dit leek in mijn geval niet voldoende te werken. Het wou maar niet in de plastiek boren (zeker waardat de rivetten van de mallen vrijwel volledig vervaagd waren) en ik wilde het risico vermijden dat een fijne boor zou breken als ik wat meet druk zette.
Er is ook now wat schuurwerk nodig over heel de body dus dat zal (hopelijk) de rivetten ook nog een beetje minder "sterk" maken.

Ik heb dit altijd al een fascinerend toestel gevonden. Ooit heb ik ook eens een poging gewaagd om 1/72 versie te maken zonder veel succes. Ik meen dat dit toen ook Revell was maar ik kan mij vergissen. Wel heel erg mooie vorderingen vind ik.
Persoonlijk zou ik de rivetten niet gedaan hebben, op zich was dit al een tamelijk klein vliegtuigje dus op schaal zouden die volgens mij totaal onzichtbaar zijn.
Gek genoeg, hoewel dit toestel ontworpen was als interceptor, doet het zijdelingse profiel me wel heel erg denken aan een moderne B2 bommenwerper.

Vlieger valt ontdanks de 1/48 schaal toch nog (relatief) groot uit naar mijn mening. De rivetten zijn inderdaad wat groot voor de schaal maar ik vond alles zonder (deftige) rivetten wat eentonig. Het is dus eerder een persoonlijke keuze om deze wat robuster te maken.

Echter zal ik in de toekomst sneller gebruik maken van een rivetting tool of dergelijke om inderdaad het resultaat iets zachter te maken.
Iedereen bedankt voor de feedback 👍.
 
Terug
Bovenaan