Hoofdsponsor

1/32 RF-4E Phantom 'Tigermeet 1991'.[DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Droop
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Whoeaa...typische revellkit, 100gr plastiek en 250gr plamuur (mag het ietskes meer zijn ?!)

Hoe dan ook Droop, zeer mooie vooruitgang
 
Hey Droop, :)

Inderdaad, mooie machien aan het worden. Cocpit ziet er al veel belovend uit zo, ben benieuwd naar de ganse afwerking. Zal heel mooi worden.:$
 
@ Geert & Swaken: bedankt jongens. ^^




Zo, terug tijd voor een kleine update:


1_DSCN9583.jpg
De clearparts heb ik nu van Tamiya's masking tape voorzien.
Eer ik het windscreen volledig heb gemaskeerd, zorgde ik er voor dat er aan de binnenkant enkele laagjes clear blue aangebracht werden. Hier zien we het resultaat tussen de behandelingen in.
Momenteel lijkt het nog nergens op maar dat komt wel goed hoor. ;)


1_DSCN9584.jpg
Vervolgens werden de onderdelen op de romp aangebracht. Dit uiteraard na het opschuren van het plamuurwerk én het ontvettingsbad.


1_DSCN9585.jpg
Daar de binnenkant van de canopyframes een zwarte kleur hebben, heb ik aan de buitenkant een laag mat zwart aangebracht...


1_DSCN9586.jpg
... waarna het model een laag grijze primer over zich heen kreeg.


1_DSCN9588.jpg
De primer zal er voor zorgen dat de deklaag goed zal houden maar dat ook nog enkele kleine foutjes tevoorschijn komen.
Die ga ik nu behandelen en daarna is het dan tijd voor de pre-shading.





Wordt vervolgd,



Droop
 
ziet er stukken beter uit met een beetje verf niet :) Heb je het clear blue met een borstel aangebracht ?
Inderdaad Geert. Ik zag het eerlijk gezegd niet zitten om voor zo'n klein stukje m'n airbrush boven water te halen. ;)




Goed, aansluitend op m'n vorige post:

1_DSCN9590.jpg
Dat men als modelbouwer niet al te vlug tevreden mag zijn blijkt uit het feit dat na het aanbrengen van de eerste primerlaag allerlei oneffenheden de kop op staken.
De neussectie had al een laag plamuur gekregen maar die bleek niet voldoende, dus werd er nog een extra laag op de eerste aangebracht zodat het onderste deel van de romp mooi aan de bovenste helft aansloot.


1_DSCN9591.jpg
Aan de stuurboordzijde gebeurde net hetzelfde.
Daarna heb ik alles met nat P1000 egaal geschuurd.


1_DSCN9592.jpg
Na het schuren en terug drogen heb ik dan terug een laag primer aangebracht.


1_DSCN9593.jpg
Het resultaat vind ik nu al veel beter dan voorheen.
De overgang tussen de stukken is volledig naadloos en voelt aan als een babykontje. ^^


1_DSCN9594.jpg
Ook de bovenste naad waar de twee romphelften tesamen komen kreeg nog een extra behandeling.
De overgang is nu volledig egaal en van een naad is niets meer te bespeuren.
Helaas merk ik dat nogal wat vliegtuigbouwers dit euvel bij hun model niet (of te weinig) corrigeren.
Ik weet dat er inderdaad wat werk mee gemoeid is (plamuren, nat schuren, primen, terug plamuren, nat schuren en afprimen) maar het resultaat is navenant.


1_DSCN9595.jpg
Na een hele dag met schuurpapier en primer in de weer te zijn geweest is dit nu het eindresultaat.
Netjes toch? ^^




Allez, dat wordt later nog vervolgd hoor. ;)




officer3.gif Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Droop, :)

Prachtig resultaat tot nu.
Kleine vraag.:|
Na de behandeling van de clear parts met Klir (of parket plus of...), hoe neem je deze dan vast om af te plakken, met de plastiek handschoenen aan of gebruik je een andere methode ?? :$

Zoals gezegd, een mooi machien aan het worden. :)
 
Hoi Swaken,

Eens de Sols Plus volledig droog is kan je gerust de clearpars vastnemen om ze te maskeren.
Maar eer ik dat doe was ik toch eerst m'n pollekes met wat Dreft om toch zo weinig mogelijk vettigheid over te zetten. Niet dat ik schrik heb dat het glaswerk nu vol van vingerafdrukken zal staan maar gewoon om de masking tape zo goed mogelijk te laten plakken.
En dan nog neem ik de clearparts tijdens het maskeren zo weinig mogelijk vast en wordt de tape met een pincet aangebracht.

Medische handschoenen zijn ook een optie maar daar kan ik niet mee werken.
Die dingen gebruik ik enkel als ik de schroefassen van m'n schepen smeer. Voor het grove werk dus. ;)



Droop
 
Knap werk Droop, en dat van die romphelften ken ik jammer genoeg, heb het ook weer voor met de mustang :8
 
Hey Droop, :)

Thanks voor de uitleg. Inderdaad met die medische handschoenen aan werken is soms lastig. Ik gebruik hen om mijn model vast te nemen wanneer dit gespoten is, kwestie van dan ook geen vingerprints te hebben op de verf. ;)
 
Pre shading

Als voorbereiding op het eigenlijke spuitwerk ben ik alvast begonnen met het aanbrengen van de pre shading:

1_DSCN9596.jpg

1_DSCN9597.jpg






Ook de eerste stappen, zeg maar 'de basis' voor de titanium hitteschilden en de exhausts is nu ook een feit:

1_DSCN9598.jpg



Maar eer ik hier mee verder ga, ga ik eerst wat van het mooie weer genieten. :D





Wordt vervolgd,




Droop
 
Dat beloofd weer een prachtmodel te worden, droop :)

ben benieuwt naar het vervolg!
grtz
 
Net een zebra zo. :P

Droop, is dit zwart of een andere kleur. En kan dit ook met een kwastje/borstel?
 
Net een zebra zo. :P

Droop, is dit zwart of een andere kleur. En kan dit ook met een kwastje/borstel?
De pre shading heb ik met een zwart acrylverfje aangebracht, Rik.
Je kan dit ook met een penseel aanbrengen doch bij het spuiten van de rompkleuren zal je dan meer aandacht moeten besteden aan het uitfaden van de met een penseel aangebrachte zwarte shading.
Dit omdat je anders door de kleur heen de schaduwen als een geheel van harde zwarte strepen zal blijven zien.

Bij het aanbrengen met de airbrush mag je gerust lekker kliederen en hoef je in het geheel niet mooi de op de panellines te blijven.
Het resultaat zal pas naar boven komen bij het aanbrengen van de (camouflage)kleuren én in samenspel met latere sludge wash.




Droop
 
Dus het is eventueel wel mogelijk maar niet aan te raden. Je weet dat ik ook zo'n vliegdingske heb liggen waar ik zeker nog wat mee moet doen. En daar zit ik toch wel een beetje mee in de maag. :wacko:

Maar met deze leidraad zal het zeker een stuk gemakkelijker worden straks. Eerst maar eens lekker blijven kijken naar hoe jullie pro's het doen. ;)
 
Dit Spookje wordt een echt spRookje Luc...ben benieuwd naar het kleurenjasje. Kleine vraag over je preshading, hoe breng je je eigenlijke deklaag later aan ?
 
Dit Spookje wordt een echt spRookje Luc...ben benieuwd naar het kleurenjasje. Kleine vraag over je preshading, hoe breng je je eigenlijke deklaag later aan ?
Hoi Geert,
Tussen de zwarte strepen van de preshading wordt de deklaag gewoon gespoten.
Over de shading zelf wordt de laag dan weer wat dunner aangebracht zodat de strepen door de lak zichtbaar blijven.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje vrees dat het effekt bij mij goed zal lukken omdat ik met donkere camouflagekleuren ga werken. Hopelijk blijft de shading toch nog wat zichtbaar.

We zullen wel zien. In ieder geval moet de sludge veel kunnen goedmaken.


Droop
 
Hoi Geert,
Tussen de zwarte strepen van de preshading wordt de deklaag gewoon gespoten.
Over de shading zelf wordt de laag dan weer wat dunner aangebracht zodat de strepen door de lak zichtbaar blijven.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje vrees dat het effekt bij mij goed zal lukken omdat ik met donkere camouflagekleuren ga werken. Hopelijk blijft de shading toch nog wat zichtbaar.

We zullen wel zien. In ieder geval moet de sludge veel kunnen goedmaken.


Droop

je zou eventueel ook nog kunnen postshaden als de preshading niet goedgenoeg doorkomt ;) maar ik denk dat als je de laag echt dun spuit, je ook by deze kleuren het effect zal zien.
succes ermee!^^
 
Titanium hitteschilden

Terug tijd voor een hele kleine update.

Ik heb me nu eens bezig gehouden met de titanium hitteschilden en exhausts en meer bepaald met het verweren.

Enkele foto'kes:


1_DSCN9608.jpg
Laten we beginnen met de uitlaten.
De uitlaten van de Phantom krijgen door het verhittingsproces een licht bruine gloed. Om dit te bereiken heb ik eerst deze delen een basiskleur gegeven met Revell 91 (ijzerkleur).
Vervolgens heb ik met een kwastje daarop Tamiya X-23 (clear blue) aangebracht en dit nog voor het volledig droog was, met een vodje terug afgewreven zodat het blauw enkel nog in de lager gelegen delen kon opdrogen.

Toen dit proces achter de rug was heb ik wat Tamiya XF-6 (copper) met een vodje aangebracht.
Inderdaad, jullie lezen het goed: niét met een penseeltje en niét met de airbrush. Een zacht vodje was alles wat ik nodig had.
Toen deze lagen waren opgedroogd moest ik enkel alles nog opwrijven totdat er een zachte gloed ontstond.



1_DSCN9611.jpg
De hitteschilden kregen hetzelfde procedé te verwerken maar met dit verschil dat ik als basis Revell 99 heb gebruikt i.p.v. 91. Als eindafwerking heb ik ook met een vodje een zwarte acryl aangebracht waarover daar dan weer de Tamiya XF-6.



1_DSCN9614.jpg
En na enig polierwerk is dit dan het uiteindelijke resultaat: bruin/ blauw verkleurde uitlaten en titanium hitteschilden.




Straks kan ik dan alles gaan maskeren en kan het uiteindelijke spuitwerk gaan beginnen.




Wordt vervolgd,




Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan