Hoofdsponsor

1/200 RMS Titanic (1:200) [DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mega
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Rinie,
mooi werk man.
Maar, ik ben geen kenner, moeten die latjes achteraan niet verder doorlopen tot aan het roer?
Zoals gezegd, ben geen kenner, maar kom hier om te leren, moet (lees, ga) de Titanic ook nog bouwen.

Erik.
 
Hoi Rinie

Zitten de assen al vast ? als ik naar je laatste foto kijk wijzen ze
alllebij een andere kant op .
De rechtse lijkt mij omhoog te staan .

Henny
 
Je gaat hard.

Maar als ik die spiegel zie moet ik je wel op een puntje wijzen. Je hebt bijna niet verjongd, nu zie je dat de latjes gaan torderen. En dat heeft dus als gevolg dat je latjes niet mooi aansluiten. Dan zou je ook echt even de latjes over de lengte moeten lijmen.

Ik ben een beetje bang dat als je nu gaat schuren, de latjes erg dun gaan worden daardoor. En dan met alle gevolgen van dien deze gaan barsten enz.

Klopt Rik, maar ik denk dat ik met lijm en plamuur de spiegel wel netjes glad kan krijgen.

Hoi Rinie,
mooi werk man.
Maar, ik ben geen kenner, moeten die latjes achteraan niet verder doorlopen tot aan het roer?
Zoals gezegd, ben geen kenner, maar kom hier om te leren, moet (lees, ga) de Titanic ook nog bouwen.

Erik.

Dank je Erik. Ik heb de latjes met opzet niet helemaal laten doorlopen omdat ik de romp mooi scherp naar het roer wil laten lopen. Ik wil voorkomen dat de romp 'stomp' eindigt. Ik ga de overgang van de latjes naar het balsa hout netjes wegwerken met plamuur.

Hoi Rinie

Zitten de assen al vast ? als ik naar je laatste foto kijk wijzen ze
alllebij een andere kant op .
De rechtse lijkt mij omhoog te staan .

Henny

Heel goed gezien Henny! Jij hebt duidelijk een timmermansoog ;)
De assen zitten nog niet vast en zitten daardoor inderdaad nog niet helemaal recht.

groeten, Rinie
 
Het lijkt me een moeilijke spiegel om te beplanken. Misschien aan de spiegel met een kwastje verdunde houtlijm op de kieren brengen zodat de latjes goed aan elkaar vasthangen. Dan ben je zeker dat het niet loskomt bij het schuren.

Op foto is het moeilijk in te schatten hoe stevig geheel is dus misschien is het zo goed genoeg hoor.

Nog even en je bent er ;)
 
Het lijkt me een moeilijke spiegel om te beplanken. Misschien aan de spiegel met een kwastje verdunde houtlijm op de kieren brengen zodat de latjes goed aan elkaar vasthangen. Dan ben je zeker dat het niet loskomt bij het schuren.

Op foto is het moeilijk in te schatten hoe stevig geheel is dus misschien is het zo goed genoeg hoor.

Nog even en je bent er ;)

Dankzij de balsa blokken is de spiegel redelijk stevig, dus ik heb er wel vertrouwen in dat dit netjes goed komt.

De laatste loodjes...euh, latjes, komen in zicht ;)

groeten, Rinie
 
Dag Rinie,

je bent heel goed bezig, echt

zo'n "counter stern" ( nen "clipper" gat, of hennegat, zoals je wilt ) zoals deze van de Titanic is helemaal gemakkelijk om te beplanken.

Deze konten waren zo ontworpen in de tijden van de "Clippers" juist omdat de planken rechtuit liepen. In de eerste tijden van ijzeren en stalen rompen, werden deze gaten overgenomen omdat de platen die gebruikt werden ook recht konden zijn, geen "banaanvormige" staalplaten nodig...

Ik heb dat mogen ontdekken bij de eerste rompen die ik bouwde, en de dag dat ik ooit de "plating" aan een van mijn modellen aanbracht, heb ik dus kunnen vaststellen dat 95% van de platen die ik gebruikte op mijn rompen juist rechthoekig waren, en zeker in deze zone.

de groetjes,

Laurent
 
Laatst bewerkt:
Dag Rinie,

je bent heel goed bezig, echt

zo'n "counter stern" ( nen "clipper" gat, of hennegat, zoals je wilt ) zoals deze van de Titanic is helemaal gemakkelijk om te beplanken.

Deze konten waren zo ontworpen in de tijden van de "Clippers" juist omdat de planken rechtuit liepen. In de eerste tijden van ijzeren en stalen rompen, werden deze gaten overgenomen omdat de platen die gebruikt werden ook recht konden zijn, geen "banaanvormige" staalplaten nodig...

Ik heb dat mogen ontdekken bij de eerste rompen die ik bouwde, en de dag dat ik ooit de "plating" aan een van mijn modellen aanbracht, heb ik dus kunnen vaststellen dat 95% van de platen die ik gebruikte op mijn rompen juist rechthoekig waren, en zeker in deze zone.

de groetjes,

Laurent

Dank voor het compliment en de uitleg Laurent, dat waardeer is zeer!

groeten, Rinie
 
Vandaag heb ik weer een paar rijen latjes toegevoegd en ik heb de roer-as buizen bevestigd (nu zitten ze recht). De roer-assen zelf heb ik er ook al even (los) ingedaan.

Foto's!

DSC_0001-36.gif

DSC_0002-37.gif

DSC_0003-42.gif

DSC_0008-26.gif

DSC_0010-23.gif

DSC_0011-22.gif

groeten, Rinie
 
>wHoi Arjan.
Op een digitale camera staat meestal een stand met een bloempje, dit is de close-up stand.
Maar eerst even de aanwijzing van de camera lezen.
Staat er bij macrostand bv. vanaf 30 cm, dan moet je op minstens 30cm van je model blijven.
Maw. even oefenen.

Erik.
 
Hoi Rinie.

Wat vor merk en type fotocamera gebruik jij. met mijn digitale camera heb ik moeite om closeups goed scherp te krijgen.

groet Arjan

Ik gebruik een digitale spiegelreflex camera (Nikon D50). Hiermee kan ik handmatig scherpstellen, dat maakt het een stuk makkelijker.

groeten, Rinie
 
Mooi Rinie. Ik zie dat je aan bakboord en stuurboord op gelijke hoogte blijft dus dit wil zeggen dat de planken mooi tegen elkaar liggen ;)

Het zijn wel schroefassen dat je bedoeld denk ik ipv roerassen.
 
Dank je Michel.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk: ik bedoelde schroefassen :$

groeten, Rinie
 
Vandaag ben ik weer lekker aan het beplanken geweest. Het eind begint nu echt in zicht te komen. Nog twee of drie beplank sessies en de romp is dicht!
Ik wil jullie niet vervelen met nog een meer foto's van een half-beplankte romp, als de romp helemaal beplankt is haal ik het fototoestel natuurlijk weer uit de tas!

groeten, Rinie
 
Nou, de romp is nog net niet helemaal af, maar ik kon het niet laten om er toch een paar fotootjes van te maken :D

DSC_0002-38.gif

DSC_0003-43.gif

Zoals te zien is moeten er op de bodem nog wat latjes gelegd worden.
Aan de achterzijde was het even lastig om de latjes netjes om de schroefas buizen te leggen.

Nog een paar foto's met 'the right side up':

DSC_0006-33.gif

DSC_0008-27.gif

DSC_0009-21.gif

DSC_0010-24.gif

DSC_0011-23.gif

DSC_0013-15.gif

Ik moest een flink stuk achteruit om haar er helemaal op te krijgen ;)

DSC_0014-10.gif

Als de bodem dicht is kan het grote schuren, grondverven, plamuren, schuren, plamuren, schuren, grondverven, etc. beginnen !

groeten, Rinie
 
Het begint al een hele dame te worden zo, misschien overbodig om te zeggen
maar ik zo nu een goede werkstandaard maken waar je haar ondersteboven
op kunt leggen , dit om schade te voorkomen tijdens het grote schuren, grondverven, plamuren, schuren, plamuren, schuren, grondverven.

Henny
 
Moooooiiiiiii !

niet vergeten : schuren totdat de romp mooi glad is, eerst water en dampvast maken met een PU hars van binnen en van buiten, en dan pas plamuren, schuren, plamuren, pinten drinken, schuren, plamuren, enz...

de groetjes,

Laurent
 
Mooi werk Rinie.
De typische Titanic-romp begint al goed zichtbaar te worden.


Veel plezier met het schuren, grondverven, plamuren, schuren, plamuren, schuren, grondverven, etc. :D




Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan