Hoofdsponsor

1/12 Rover Mini Cooper 1.3i [DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Joachim
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Joachim, ik denk dat Haddewadde foto's van de kuipstoelen bedoelt. Ben zelf ook benieuwd, misschien komen we met z'n allen wel tot een idee hoe je die kunt scratchen.

Ik vind het nu al een topproject deze mini.
 
Aha, dan geef ik even een foto van de fabrikant en een foto hoe ze bij mij erin staan :)

Monaco_S_Black_Fixed_Racing_Seat.jpg

DSCN2095_zps8a00e43e.jpgDSCN2096_zpsdc1886d1.jpg
 
Dat is geen makkelijke scratchbuild denk ik. Ik heb wel ideeën over hoe ik het zou aanpakken, maar dit overtuigend nabouwen kost tijd en veel geduld. Als je nog nooit hebt gescratcht een behoorlijke uitdaging.

Ben je tevreden met de stoelen van de set, zou ik die gebruiken. Durf je de uitdaging aan, dan wil ik wel een tekeningetje maken hoe ik het zou doen. Anderen zullen ook wel ideeën hebben, ben benieuwd.
 
Zou dat helpen van met koperdraad de vorm van de wangen erin te steken op de originele stoeltjes en dan met putty dichtwerken?
 
Als je de kitstoeltjes gaat bewerken en het mislukt, zit je met kapotte stoeltjes. Maar inderdaad kunnen de kitstoelen als basis dienen... Je moet dat wel durven.
 
Dat kan ik niet riskeren. Zeker als ik er nog geen ervaring mee heb. Het materiaal heb ik er ook niet voor om dit van scratch te bouwen.
 
Nee, je zult eerst het materiaal moeten kopen bij de locale modelbouwhandel (als die het heeft) of bestellen anders gaat het niet lukken.

Moet er niet meer gescratched worden? Kun je alvast oefenen, wie weet gaat het je buiten verwachting makkelijk af. De stoeltjes komen er toch pas op het laatst in. Idee?
 
Hetgeen eventueel gescratched moet worden is het dashboard en de rolkooi. Als ik dit doe moet ik het online bestellen. Het plaatmateriaal verkopen ze niet in de buurt.
 
Is er mss iemand die kuipstoelen op overschot heeft van een 1/12 build :)?
 
Dag Joachim,

Hierbij een korte toelichting hoe ik het zou doen. Er zijn vast en zeker betere methoden en hopelijk worden die door anderen later nog in deze thread ingebracht.

Benodigd materiaal:

- Milliput standard (of bijv. Magic Sculpt). Beide materialen doen in feite het ding: het zijn tweecomponenten putties / boetseermiddelen. Ze zijn bij de betere hobbyzaken te koop. Milliput kost ongeveer 8 euro en met één doosje kun je LANG vooruit.
- Stukje plastic plaat OF messing plaat OF desnoods snij je een leeg blikje bier of cola open, snij je daar twee stukken plaat uit en plak je die op elkaar. In elk geval moet het een redelijk stevig stuk zijn. De plastic plaat kun je trouwens ook uit reserveonderdelen van een in de kast gegooide set zijn. Er mag wat reliëf opzitten, dat kan er dan vanaf geschaafd worden. Het komt zich niet zo nauw, uiteindelijk is dit stuk niet te zien.
- Mes.
- Vijl.
- Als je er niet te lang over wilt doen, een Dremel of Proxxon met freesje.
- Schuurpapier korrel 600.
- Water.

Een stoel maken (basisvorm) bestaat in mijn plan uit vier stappen.

13866705373_1fe5317382_b.jpgUntitled

Stap 1
Snij het stuk plastic / messing / bierblikje of wat dan ook, zodanig dat de basisvorm van de stoel erin zit. Schuur het even op met het schuurpapiertje (kan droog), zodat het een maximale grip heeft.

Buig het bovenaan licht, net als bij het origineel. Gebruik voor het horizontale zitvlak een ander stuk en lijm het er stevig aan vast. Gebruik de sterkste lijm die je hebt. Als je messing of andere metalen plaat gebruikt, kun je het eventueel ook buigen.

Vijl het geheel mooi bij, zodat je een goede ondergrond hebt voor stap twee. Let erop dat er niets uitsteekt. Vergeet niet de twee raampjes voor de gordels uit te snijden.

Stap 2.
Bekleed het geheel met Milliput of Magic Sculpt (vanaf nu gebruik ik het woord Milliput, lees daar steeds "of Magic Sculpt"). Liever iets te dik dan iets te dun. Welk van de twee je ook gebruikt, zorg ervoor dat je het goed mengt anders werkt het niet. Je kunt er ruim een uur goed mee werken voordat het hard begint te worden, dus je hebt ruim de tijd.

Als het in de goede basisvorm zit, maak er dan wat horizontale richels in zoals op de foto, met het bolle vijltje. Gebruik een beetje water om het allemaal strakker te maken. Let op, vooral Milliput reageert vrij fel op water; het wordt ineens vrij soepel, dus wees spaarzaam met water.

Heb je een aanvaardbare basisvorm (hoeft niet perfect te zijn)? Laat het geheel dan 24 uur drogen en ga dan de juiste vorm eruit frezen met de Dremel of Proxxon. Dit is het detailwerk en hier ben je wel even mee zoet. Als je niet zo'n machine hebt, kan het ook met een setje vijltjes. Gebruik een ronde en een platte, waar respectievelijk nodig. Regelmatig de vijltjes schoonmaken want de Milliput gaat in de vijltanden zitten. Blijf goed kijken, houd het origineel er steeds bij en vergelijk, vergelijk, vergelijk. Uiteindelijk zul je erachter komen dat de Milliput goed te bewerken is en dat fouten niet direct afgestraft worden. Je schuurt niet zomaar per ongeluk een heel stuk weg bijvoorbeeld.

Als je een vorm naar tevredenheid hebt, ga je het geheel schuren. Je zult zien dat je dan nog wat kunt finetunen en het geheel komt pas echt tot leven. Het wordt mooi glad en de welvingen komen er mooi in.

Stap 3.
Tijd voor de wangen. Pak wat Milliput, kneed het weer goed (minimaal 5 minuten kneden, niet een te groot stuk pakken want je hebt al gauw teveel en dat is zonde) en maak er dan een rolletje van door het met je handpalm over de tafel te rollen. Dit gaat, net als vroeger met kleien, heel erg snel. Rol nu met je vingers de vorm erin zoals je die op de foto ziet. Het moeilijkste is om beide kanten (en dan: beide stoelen) symmetrisch te krijgen.

Het beste kun je de vier wangen (twee voor elke stoel) tegelijkertijd maken, juist om laatstgenoemde reden.

Laat ze alle vier 24 uur drogen en frees / vijl waar nodig bij. Aan het eind nat opschuren. Lijm ze ten slotte op de stoelen met bijvoorbeeld secondelijm.

Stap 4.
Nu alleen nog het voorstuk, waar je bovenbenen op rusten. Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor als bij stap 3. Meer nog dan daar, moet je bij deze stap steeds checken, passen (dryfit) en weer bewerken, checken etc. etc.

En dan is het genieten van het eindresultaat. De sleutel tot succes is om nooit iets vanzelfsprekend te nemen en elke keer dus maar weer te controleren of wat je doet wel goed is.

Als je je aan dit project gaat wagen en het lukt, mag je uitzonderlijk trots zijn want zoals gezegd is het een bijzonder lastig stuk scratchbuilding vanwege de weelderige vormen van de stoel. Erg moeilijk om goed te krijgen. Maar áls je het goed krijgt, heb je wel een setje stoelen die wellicht niemand anders ooit in deze schaal heeft nagemaakt. Zo maak je je model werkelijk uniek.

Denk nu niet "o jee nu heeft die Roy al die moeite voor mij gedaan, nu moet ik wel" Dat is absoluut niet waar, voor de duidelijkheid en ten overvloede: jij bent de baas over jouw model en aan jou is het plezier van het bouwen. Ik vond het leuk om hier eens over na te denken, en als je besluit het niet te gaan doen kun je bovengenoemde informatie misschien een keer gebruiken voor een ander scratchproject.
 
Je werkwijze bracht me allesinds op nog een idee.

Ik dacht eraan om mss een echt frame van een kuipstoel na te maken in koperdraad. Zoals dit dus:

frame.jpg


frame.jpg

Dan heb ik een stevig frame waar ik dan met putty of Milliput kan werken. Dan zou ik de koperdraden plooien en aan elkaar solderen.
 
Dat is misschien nog wel een betere methode, maar let er wel op dat je de 'wangen' en het voorste stuk het beste (denk ik) los van de rest kunt bewerken.
 
Dat zal ik inderdaad bekijken. De stof zelf is uit 1 stuk, dus ik moet zorgen dat de wangen en het kussen vooraan mooi overlopen in de rest van de stoel.

Eens ik het frame heb, hoef ik in principe enkel nog de putty aan te brengen en op zijn plaats te masseren. Als de vorm van het frame goed is zou dit vanzelf op zijn plaats moeten komen denk ik.
 
Dank Damnbelgium ;)

Joachim ik zie dat je net mijn Keverthreadje hebt gelezen; misschien vraag je je af waarom ik daar koperdraad in een vergelijkbare constructie heb gestopt. De reden is, dat het een dragend deel betreft. Niet alleen zit het op één punt letterlijk in een punt vast (als ik de S-bocht aan de torsiebalk zou vastmaken en de Kever zou iets te hardhandig op de grond worden geplaatst, dan zou de Milliput afbreken) maar ook omdat aan het andere uiteinde de as moet komen voor het achterwiel. Hoewel Milliput best behoorlijk sterk is, wil ik daar geen risico mee lopen.

In jouw stoelen is dat anders, daar zijn het geen dragende onderdelen; dus naar mijn idee is een koperen kern niet per se noodzakelijk. Wel oppassen met schuren natuurlijk. Als je er wél koper in verwerkt kan dat de stevigheid alleen maar ten goede komen, maar het is wel moeilijker in vorm te krijgen. Het koper moet immers ongeveer in het midden zitten over de hele (kronkelige) lengte). Ik denk dat zonder koper de 'wangen' vrij eenvoudig en snel gemaakt zouden kunnen worden; iets minder stevig maar die stevigheid is vooral tijdens de bouw nuttig; daarna kom je er toch niet meer bij.

Als ik geen koper in de S-stukken had hoeven verwerken, was ik denk ik in totaal 3 uur kwijt geweest in plaats van 5 uur.

Ben benieuwd of je de stap gaat wagen en hoe het wordt! :)
 
Het kan nog alle kanten uit :). Ofwel soldeer ik enkel de rug en het zitvlak en maak ik de wangen in putty of ik soldeer de wangen mee.

Het zal er vanaf hangen of de rug en het zitvlak zich makkelijk laat vormen en solderen :). Je tips hebben me allesinds al een stuk verder gebracht!
 
Geen gewone putty gebruiken he..

Wel handig dat je zo'n ding thuis hebt staan trouwens, kun je mooi opmeten!
 
Geen gewone putty gebruiken he..

Neen zeker niet. Spijtig dat ik net een bestelling heb gedaan. Een bestelling plaatsen enkel voor de milliput is nogal kostelijk. Zou eens moeten kijken of ik nog zaken nodig heb.

EDIT: nvm, de lokale handelaar heeft dit liggen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft geen haast, toch? Stoeltjes hoeven waarschijnlijk niet het eerst af.. Over Milliput, dat is ook voor andere doeleinden een wondermiddel. Alle putties en aanverwante producten die ik ken krimpen tijdens drogen, zodat je nog 2 of 3 keer opnieuw moet vullen.

En Vallejo putty is niet goed te schuren bijvoorbeeld.

Milliput is de enige putty die ik ken die in het geheel NIET krimpt en je kunt het na drogen uitstekend schuren en anderszins bewerken.

Enige nadeel is de lange droogtijd maar als modelbouwer leer je geduld hebben. Voor snel vulwerk gebruik ik secondelijm, dat krimpt ook niet. Als het supersnel moet, secondelijm met kicker. Gewone putty gebruik ik zelden meer. Milliput is dus iets waar je veel aan kunt hebben.
 
De stoelen hebben inderdaad geen haast, maar ik ben vooral benieuwd of het me lukt :).
Het dashboard kan ik dan op dezelfde manier maken. En wie weet de wielverbreding ook. Dus hoe sneller ik het weet hoe beter :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan