Even Off topic.
Er zullen wel meer vragen zijn over 3d printen. Ik zal hier een kleine uitleg doen.
De aanschaf van zo’n printer zal rond 1000 Euro zijn, misschien via Ebay goedkoper.
Ik zelf heb hem hier in China gekocht voor 1200 yuan (160 Euro), dat was incl. de electronica.
Verder heb je nog alleen filament nodig, ik gebruik hier 1,75 mm filament, dat is te verkrijgen in verschillende kleuren, het is net een soort plastic.
Dan is er ook nog hout, wat voor materiaal chemisch dit uit bestaat weet ik niet, maar het lijkt op hout en het ruikt er ook nog naar.
Plastic filament kost hier in China 39 yuan ( 6 Euro ), en hout 80 yuan (11 Euro ), het zijn dus rollen van 1kilo zwaar, je kunt er dus heel lang mee doen
Het printer bed is 20x20 cm, het is dus voor kleine objecten , moet je iets groter maken dan moet je dit in delen maken en dan aan elkaar lijmen.
Als je het goed ontworpen hebt dan past het perfect, ik heb hiermee al een Yukelele, een lego trein, speelgoed vrachtwagen met aanhanger mee gemaakt.
Het printer bed kun je verhitten van kamertemperatuur – 90 graden, ik doe meestal 70 graden, dan hecht het materiaal beter op het printer bed.
Dan heb je nog de nozzle, waar je filament uitkomt, die kun je verhitten van kamertemperatuur – 250 graden , dit is afhankelijk wat voor soort filament je gebruikt .
Bij hout gebruik ik 225 graden.
Verder heb je uiteraard een computer nodig om dit alles te sturen, en je hebt 2 gratis programma’s
Ik gebruik 123Design om te ontwerpen en Repetier Host om de printer te sturen.
Als er verder nog vragen zijn, stel ze gewoon, dit is om elkaar te helpen.