Hoofdsponsor

1/35 S-300V 9A84

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*

StevenVD

Well-known member
Registered
Op de beurs van BSMC in Putte in 2023 stond er een koopje, een Russisch S-300 lanceersysteem voor de helft van de prijs die deze kits normaal gezien kosten. Ik heb dat dan maar meegenomen. Ik wist er niet veel over, er zijn een paar varianten op die je soms alleen door een nummer kan onderscheiden. In dit geval gaat het om de 9A84.

0e4271dad393efbd57f3a2f665261db1.jpg


Over de upgrades voor deze kit zijn we snel uitgepraat, er is maar 1 extra voor te vinden en dat zijn metalen tracks. Voor de rest zit de doos wel aardig vol. Met veel moeite is er een recent Osprey referentieboekje te vinden.

430d3117b50ec4f742180669bc267f3e.jpg


d7f877a07cf863d5ddad6672607ec016.jpg


90790ae14a91f1b9b726f15c3e735ec8.jpg


1657afb1893a02a5538fffacfe7be1d0.jpg


ef95511a69015ee283d92fb32646fb83.jpg


5048f3f9049af78907578bbe56996492.jpg


a2eaee5b1e96c3649424ea8684be2075.jpg


64b6886c9208d46e8df44aa0db36e6bd.jpg


De reden waarom de tracks vervangen moeten worden, is dat Trumpeter de links uit twee aaneengegoten delen heeft samengesteld. Deze delen horen echter bij de uiteinden van de rupsbanden te kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Dat lukt nu niet. Door de tracks van Masterclub is het probleem opgelost, maar ze zijn moeilijk verkrijgbaar. Het onderstel is ook gebruikt voor de 2S7 Pion gemechaniseerde houwitser.

1a93db13480e732e5b2a8e744f329927.jpg


2bc0816f3ea155536472dfe025d49a6f.jpg


6fb3be03e3b76e20dc5dfecc47d4866b.jpg


5835b1664b802c4f39e1524805e85a43.jpg


22e1131bab7dec5bd9b5dea3a9c3eb70.jpg


e08ca50f250a22c2a61504d83448737d.jpg


De publicatie van Osprey heeft het over alle varianten van de S-300 en S-400 luchtafweersystemen. Een aantal daarvan is op truckchassis gemonteerd. De S-300V is de aanduiding voor de lanceerder met rupsbanden. Die zijn verder nog eens te onderscheiden in TELARS of Transporter-Erector-Launcher and Radar, te herkennen aan de oprichtbare radarmast voor de 9M82 (voertuig 9A82) en de grotere 9M83 raketten (voertuig 9A83) en dan de LLV's laad/lanceervoertuigenvoertuigen 9A84 (voor de 9M82) en 9A85 (voor de 9M83). Ik zie dat Wikipedia dit laatste heeft omgewisseld, maar andere websites en het boek spreken dat tegen. De TELARS kunnen zelfstandig hun doel zoeken en de raketten lanceren, de laders zoals deze kit kunnen naast overladen van de raket met de centrale kraan ook raketten lanceren maar moeten daarvoor in verbinding staan met een radarvoertuig. Verder is er meestal nog een commandotruck aanwezig, plus rupsvoertuigen van hetzelfde type met verschillende grote radarantennes. Het bereik van de kleine raket is 40 zeemijl en dat van de grote 54 zeemijl. De specificaties en veel mooie foto's kan je vinden op https://www.ausairpower.net/APA-Giant-Gladiator.html .

264370517237bb55b797f037a97bcd19.jpg


576880cf774731656c1a6318b9484280.jpg


e55bc4771916b372bb259aad727b0eea.jpg


646fa41c3fceb06ffd56eb89fea0f800.jpg


f0be175bafc895ef72b1bb12937662bb.jpg


893b449a03f53d43dd4ce9e5593e9f61.jpg


Ik heb deze kits nog niet op beurzen gezien, daar stonden wel de truckversies met de 9M83-raket die dan wel eens verschillende kleuren van lanceertube hebben. Ik zie dat Trumpeter een volledig groene camo gekozen heeft, maar in het boek staat naast een Venezolaans exemplaar ook een gele 9A84 afgebeeld, met andere voertuigen die soms gele vlekken met zwarte banden tonen.

612f462144061f34158aaf9613bafdb0.jpg


Dat zou een spectaculair onderwerp voor een dio zijn, ware het niet dat je dan tweemaal de tracks moet zien te bemachtigen.
 
Weerom een heel speciaal voertuig, veel succes met de bouw.
Heb hier nog 3 PST kits liggen van de S300 PMU op 1/72.
 
Laatst bewerkt:
Tracks, dat weerhoudt mij om rupsvoertuigen te bouwen, maar voor het dio, als je ze in deze opstelling zet zou je twee buitenste tracks van de upgrade set kunnen gebruiken en de kit tracks voor de binnenste tracks, die niet of nauwelijks zichtbaar zijn en nagenoeg tegen elkaar aan staan, tis een idee, zou wel een mooie dio zijn
 
Ben niet weg van deze voertuigen maar neemt niet weg dat de bouw steeds interessant om volgen is.
 
Bedankt voor de interesse. Ondertussen is aan de bouw begonnen.

6bb3cf7cef6fbab4f0e751d454de8233.jpg


Het begint bij de wielen. Daar is wel wat schuurwerk aan. Bij de sprockets zit er een naad aan de achterzijde van de tanden, zodat er in elke tand een sinkmark zit die je er uit moet schuren.

a722a67f415a204fd1ba0a92d095e094.jpg


De baanwielen hebben de gewoonlijke gietnaad, die met 2x 12 stuks wel wat stof oplevert.

60839484fa0b8c0d62a9d6f79d0cb3fe.jpg


De ophanging is niet zo ingewikkeld, alleen zien dat je een lineaal boven de assen houdt. Er zit wat tolerantie op maar je wil op het einde geen opstandige baanwielen.

50632da07643bbba069a6f0f54c58f53.jpg


Dan is de cabine aan de beurt. Er is genoeg materiaal voor vier stoeltjes, maar je hebt er maar 3 nodig. Enkele van deze componenten zijn breekbaar, zeker tijdens het schuren.

d73a47c9ea7c3d87c4684e964ede61c4.jpg


Er is ook wat PE in deze cabine, maar niks afschrikwekkends.

6bdccea4ed512efff5c591de863752be.jpg


De stoelen zijn hier nog gedry-fit. De twee linkse passen niet zo geweldig als je de afstelwieltjes niet bijschuurt.

f89e4a14f866a221ac2d5a5f693c5b9b.jpg


De bodem van de cabine moet in de hull gekleefd worden, maar de ejector pins zijn onvoldoende afgesneden. Die moet je wel met de grond gelijk maken.

4ee462f01b0f1cfeecdf2601fdbd6b33.jpg


Hier is de cabine vastgekleefd. Ik vond foto's van de cabine en ze is wit geschilderd.

b5f0c2facbaf74e637bed7ac8e88f244.jpg


Voor een walkaround in de cabine is een Russisch bouwverslag onontbeerlijk: http://panzer35.ru/forum/45-19893-3...QEHUs8NjMQ0pQJegQIEhAB&biw=1920&bih=953&dpr=1

Ik heb dan maar het hele interieur in Tamiya wit gespoten.

608ff6b521a25fa6c7c917ec24949390.jpg


e4539c9e26825dfc106c8959c46e06b2.jpg


d2818d07c877674121a503bef96ed01a.jpg


1afac822d828115a3f7e344a8427ce54.jpg


2dba1693145f911352d6eed9e4310d79.jpg


Nu komt er nog aluminium en zwart bij, eerst wat afplakken.
 
Dat wordt vooral veroorzaakt door de hoeveelheid plastic aangietsels die je bij Trumpeter steeds hebt. Die garanderen dan ook de druk in het plastic. Ik knip ze een eindje van het stuk door, dan kort ik ze nog eens in als het losgemaakt is, dan met een scalpel bijwerken tot een stompje en dan ga ik schuren. De dikte van die dingen kan bij Trumpeter nog wel dunner. Het valt wel op dat er weinig offset is, rond is dan ook echt rond.

Er was me nog iets opgevallen. Ik vond het nogal een lang chassis met veel wielen. Maar toch zouden er volgens de eerste bouwstap maar 12 paar loopwielen moeten gemaakt worden.

7c41d03c042f841ae3f95f61e127ac6a.jpg


4435734988907910fa053f188de0b743.jpg


Ik ga dus nog wat verder schuren.
 
Laatst bewerkt:
Die kleine stukjes op de fijne onderdelen hebben iets te maken met druk, maar dienen vooral als luchtkamer om het te vormen onderdeel volledig te kunnen vullen. Dat dient in een seconde of zo te gebeuren, en daarom worden er "luchtkamers" gemaakt langs het traject waar de lucht sneller naartoe kan en dan gecomprimeerd kan worden zonder dat het onderdeel er last van ondervindt. Indien deze niet aanwezig zouden zijn heb je kan op short-shot waarbij een stuk niet helemaal gevuld wordt met kunststof.

Voor de rest mooi een voorbarig werk...
 
Bedankt, Silenoz. Ik heb ooit eens een paar dagen cursus over spuitgieten gevolgd, dan zie je waar de problemen opduiken.

4f2aa8a46422fc5001ae231c3c771d97.jpg


Ik heb zonder veel af te plakken de cabinevloer grijs gemaakt. Enkele decals waren voorzien voor de instrumenten, maar ook weer niet genoeg voor allemaal. Ik heb de metertjes maar uitgeknipt en apart opgekleefd, anders heb je een groot stuk doorschijnend decal dat over de knopjes gedrapeerd moet worden. Die schilder ik dan nog liever zelf.

fe598953d6dabbada4d694cbedad8616.jpg


Het instrument linksboven heb ik uit de losse hand van wat metertjes voorzien. De stoeltjes heb ik ingekleurd volgens die webpagina uit de vorige post.

79fcc3cfc822c83f43c5d2fa9068d418.jpg


Voor het aluminium dashboard heb ik wel afgeplakt.

6f5c6341dd14185b76dcf877de64fe9c.jpg


Dan is de cabine dichtgekleefd, ik heb er geen wash op gebruikt.

79fc35f0d1e54a102eba56e810de7028.jpg


a942d77322322d0aa3e96bf5eebecb37.jpg


Wat je achteraf nog terugziet. De verticale handgrepen zitten in PE bij de kit maar ik heb ze vervangen door draad van 0.4mm.

02d8eaf9438421262156421b003fbec3.jpg


Deze roosters zitten over een ondiepe inzinking, dus heb ik dat eerst zwart geschilderd voor ik het er opplakte.
 
Bedankt. Omdat het zulk een langdurige klus wordt, ben ik vroeg begonnen aan de constructie van de metalen Masterclub tracks.

41d123131c3fae9b794614d2ec86b56f.jpg


De tracklinks zijn qua detail identiek aan de links uit de kit, met het verschil dat de rubber pads er nu iets verweerd uitzien. Normaal gaat het samenstellen van deze links snel, want je moet alleen aan beide zijden een resin pin toevoegen. Helaas kan deze methode ertoe leiden dat de links in het midden uit elkaar wijken. Hoe dit komt, heb ik met een doorsnede verduidelijkt op de afbeelding. Wanneer je een link over een andere schuift, lukt dat het best van bovenaf. Omdat er een gietrand is, is er een bepaalde klemming die zorgt dat de zachtmetalen link een lichte V-vorm aanneemt, terwijl de vorige link gewoon recht was. De punt van de V past dus niet mooi in het midden van de rechte link. Er zou aan elke link heel wat schuurwerk zijn en je zou ze opnieuw moeten doorboren, dus de verleiding is groot om de links toch maar over elkaar te drukken. ook moet je bij zo'n 20 procent van de links de guide horns uithalen omdat die volgelopen zijn. Het probleem van de niet uitgelijnde middenstukken los ik op door het toevoegen van een klein stukje koperdraad. Zelfs met een kleine tolerantie in diameter is het een hele klus om de V-stand uit de links te drukken zodat het kanaal voor de pin terug doorloopt. Ook moet ik telkens de pinnen met een kleine druppel lijm vastmaken, zodat ze niet uit zichzelf loskomen.

b35370b3f06f72ab1d8b02b12272d0e7.jpg


Na een dag werk zit ik nog maar aan 20 procent. Er zijn al vier metalen links doorgebroken door het opnieuw rechtplooien na vastdrukken. Ik hoop dat ik ermee toekom aan het eind. Het zal me ook nog een viertal dagen kosten.

4ceb4c8ecc05d3c68f23ab3f6e953eb9.jpg


In de helft van het korte stuk dat ik al gemaakt heb, zijn de twee resin pinnen tussen twee links doorgebroken. Dit repareren zou betekenen dat je de koppen van de resin pinnen zou moeten uitboren. Alleen omdat ik er een koperdraad tussen had gestoken, blijft de track aaneen. Je kan hem daar nu wel knikken, zoals op de foto.

6c18b40891889f97f7d71920991141c3.jpg


Ik heb 10 PE handgrepen op het motorcompartiment vervangen door zilverdraad, die ik rond dit vijltje heb geplooid.

688c2de71219bd42b42429f760cae3da.jpg


https://en.missilery.info/missile/c300v/9m83

De 9M82 raket bestaat uit drie delen, met een lading, een tweede trap met geleidingsvinnen en een dikkere eerste trap. Deze stukken heeft Trumpeter ieder uit een stuk gegoten, met weinig gietnaden. Het koppelstuk met de vinnen moet er tussen gezet worden. Het enige wat er minder aan is, hebben we bij Trumpeter wel vaker meegemaakt. Je moet de trappen zelf uitlijnen met de kop, er zit op geen van de vier stukken een pasnokje, en er is maar 1 positie correct volgens de foto. In de kop zit ergens een deurtje en over de motor loopt een leiding.

f3c70b189e3dc81e7056a4e7790cb036.jpg


https://www.turbosquid.com/3d-models/9m82-missile-3ds/900625

Op 3d-modellen en andere foto's van deze raketten zijn 4 van de 8 vinnen gestroomlijnd, zodat er bijgestuurd kan worden.

e0ec1e8adac025bb3d51e8243b164fed.jpg


Trumpeter heeft ze allemaal met een botte achterkant gemaakt, zoals die op de foto. Ik heb dus om de andere vin aangescherpt.

76612ba5ba4a39bb6ac3d3e7519000d0.jpg


Ik heb even gedacht dat Trumpeter maar 1 van de boostermotoren had meegeleverd, tot mij duidelijk werd dat ze de ene in de andere vastgedrukt hadden... Hier zijn de onderdelen gelijmd. Dit is ook de laatste stap waarin de raketten in de handleiding vertoond worden, buiten de verfinstructies. Wat je ermee aanvangt, moet je zelf maar zien.

0c11cde7b0530739d328764f6823c2b4.jpg


De boosterpijpen van de eerste trap hebben wat detail op de randen. Je moet in de klok wel wat flash verwijderen.

878cbcecb99ded5915459c49b11f5b11.jpg


Ik heb op de aangescherpte vinnen wat paneellijnen gescribet.

96f800c8ba6d1943ef62580f7b58128c.jpg


De uitlaatroosters heb ik aan de binnenkant maar groen geschilderd voor zover ik er met een penseel nog in kon.

c23833c489d85c8c453e7326a4fa9757.jpg


a79292c8d4932185b9e4fbb2a9217824.jpg


De roosters willen aan de kantjes wat doorhangen, dit heeft wel zijn charmes, zullen we dan maar zeggen.

5739c6bb27e1e2086e8020f6b9861103.jpg


De deurpanelen hebben een plastic spiegel, daar heb ik een poging gedaan om een stukje gepolijst inox uit een andere bouwdoos in te steken. Ik heb de spiegel wel zo dun moeten uitfrezen dat hij telkens in drie stukken brak. Die heb ik dan terug aan de plaat gelijmd en bijgeschuurd.

9f52930f76f6f2a7cca2882568bdd60a.jpg


Ze hangen nu aan de portieren. Ik hoop dat het glaswerk niet te hard spant in het portier, want ik heb bij de M1070 elders op het forum een glasbreuk aan een zijraampje vastgesteld na het schilderen.

7c742e56d19f2f54d209f5cb8590ae7c.jpg


Je moet in dit stadium ook de wieg voor het tillen van de raket samenstellen. Deze stukken zijn opvallend primitief gegoten en moeten volledig rondom geschuurd worden.

07c9c59f1a2a80521baf5074820c691d.jpg


Deze zal in de draaicirkel van de kraanarm gemonteerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Respect voor je geduld en doorzettingsvermogen voor zowat elk project dat jij start.
Je zin in details en perfectie voor je modellen is bewonderenswaardig.
Ook al is het model niet "my cup of tea", er valt altijd wel iets te leren in je topics, en zo niet, dan is jouw toewijding inspirerend.
 
Terug
Bovenaan