San Francisco Cable Car
Bouwdoos: Occre
Schaal: 1/24
Prijs: 89 euro
Sinds 1873 rijdt in San Francisco de “San Francisco Cable Car”. Deze “kabeltram” kwam er nadat bleek dat de paardentram in die tijd in San Francisco niet zo handig (lees: dieronvriendelijk) bleek te zijn door de vele steile hellingen in de stad.
De tram wordt met een constante snelheid voortgetrokken via een ondergrondse kabel. In elke tram is telkens een “gripman” en een “conductor” aanwezig. De “gripman” bedient de aanwezige hendels (remmen en grip op ondergrondse kabel) + de voetrem om het voertuig op een veilige manier langs zijn route te brengen. De “conductor” kennen wij als onze kaartjesknipper, die er tevens ook voor zorgt dat de mensen veilig in-en uitstappen.
Er zijn 2 soorten “Cable Cars”. De CC die ik ga bouwen is een CC die in 2 richtingen kan rijden, dus een CC met 2 stuurposten. De bekendste voor de toeristen is echter de CC met slechts 1 stuurpost. Deze CC wordt op het einde van zijn traject gedraaid op een “draaiplateau”… een toeristische attractie voor de stad.
In 1947 heeft de toenmalige burgemeester geprobeerd de CC te vervangen door bussen maar door een algemeen protest zijn er de dag van vandaag nog steeds 3 actieve CC lijnen in de stad aanwezig. De CC’s in San Francisco zijn nog de enige permanent rijdende CC’s ter wereld.
www.sfcablecar.com
www.cablecarmuseum.org
Enkele foto’s van de doos + inhoud
sommige delen zijn al verwijderd omdat er reeds een klein begin is gemaakt
Bouwdoos: Occre
Schaal: 1/24
Prijs: 89 euro
Sinds 1873 rijdt in San Francisco de “San Francisco Cable Car”. Deze “kabeltram” kwam er nadat bleek dat de paardentram in die tijd in San Francisco niet zo handig (lees: dieronvriendelijk) bleek te zijn door de vele steile hellingen in de stad.
De tram wordt met een constante snelheid voortgetrokken via een ondergrondse kabel. In elke tram is telkens een “gripman” en een “conductor” aanwezig. De “gripman” bedient de aanwezige hendels (remmen en grip op ondergrondse kabel) + de voetrem om het voertuig op een veilige manier langs zijn route te brengen. De “conductor” kennen wij als onze kaartjesknipper, die er tevens ook voor zorgt dat de mensen veilig in-en uitstappen.
Er zijn 2 soorten “Cable Cars”. De CC die ik ga bouwen is een CC die in 2 richtingen kan rijden, dus een CC met 2 stuurposten. De bekendste voor de toeristen is echter de CC met slechts 1 stuurpost. Deze CC wordt op het einde van zijn traject gedraaid op een “draaiplateau”… een toeristische attractie voor de stad.
In 1947 heeft de toenmalige burgemeester geprobeerd de CC te vervangen door bussen maar door een algemeen protest zijn er de dag van vandaag nog steeds 3 actieve CC lijnen in de stad aanwezig. De CC’s in San Francisco zijn nog de enige permanent rijdende CC’s ter wereld.
www.sfcablecar.com
www.cablecarmuseum.org
Enkele foto’s van de doos + inhoud
sommige delen zijn al verwijderd omdat er reeds een klein begin is gemaakt
Laatst bewerkt: