Voor de geinteresseerden :
San Ildefonso was een schip van de Spaanse marine dat in 1785 te water was gelaten. Ze was ontworpen om lichter te zijn dan traditionele Spaanse schepen die moeite hadden om de snelheid van schepen van de Royal Navy te evenaren . Hoewel nominaal een schip met 74 kanonnen, droeg San Ildefonso eigenlijk 80 kanonnen en houwitsers. Ze zag dienst aan Franse en Britse schepen in de late 18e eeuw, zeilde twee keer naar Amerika en werd gevangen in Cadiz door de Britse blokkade . San Ildefonso werd gevangen genomen door de Britse HMS Defence van de derde klasse in de Battle of Trafalgaren doorstond daarna met succes de storm om als HMS Ildefonso in dienst te worden genomen bij de Royal Navy .
Inhoud
Ontwerp
San Ildefonso wordt beschreven als een technische mijlpaal in de Spaanse scheepsbouw uit de 18e eeuw. [1] Na in verschillende oorlogen tegen de Royal Navy te hebben gevochten, waren de Spaanse admiraals bezorgd dat hun schepen qua snelheid niet konden voldoen aan gelijkwaardige Britse schepen. [1] San Ildefonso heeft veel wijzigingen van traditionele Spaanse ontwerpen verwerkt om haar snelheid te verbeteren. [1] In plaats van traditionele ijzeren bouten die de romp bij elkaar hielden, gebruikte het schip veel lichtere houten drempels, de bovenste delen van het schip waren gemaakt van grenen en ceder in plaats van eiken om het gewicht te verminderen en het zwaartepunt te verlagen en het schip was korter gebouwd dan een traditionele Spaanse vierenzeventig zou zijn. [1] Hoewel beschouwd als een vierenzeventig (of derdeklasse ) schip, had San Ildefonso , net als andere schepen uit die tijd, meer wapens bij zich. [3] Ze was uitgerust met in totaal 80, bestaande uit 16 kanonnen van acht pond op het voordek en zes kanonnen van acht pond, tien houwitsers van dertig pond en zes houwitsers van vierentwintig pond op het achterdek. [3] In tegenstelling tot de meeste andere Spaanse schepen van de lijn (inclusief alle aanwezige schepen op deBattle of Trafalgar ), had San Ildefonso geen vierponder antipersoneelskisten "pedrero". [3]
Spaanse dienst
San Ildefonso is ontworpen door Romero Landa en gebouwd door J. Fdz. Romero de Landa op een erf in Cartagena . [1] Ze werd besteld op 23 februari 1784 en haar kiel werd iets meer dan een maand later neergelegd. [1] Ze had tien maanden nodig om te bouwen en werd op 22 januari 1785 gelanceerd. [1] Ze begon een proefperiode van veertig dagen op 19 augustus 1785, maar werd kort daarna ontwapend in Cartagena en voor twee jaar en negen maanden in reserve geplaatst. . [1] San Ildefonso werd in 1788 opnieuw geplaatst en onderging meer beproevingen voordat het in oktober van dat jaar opnieuw in de reserve werd geplaatst. [1] Ze werd opnieuw geactiveerd in april 1789 en maakte een cruise naarCadiz in augustus, onderweg beschadigd. [1] San Ildefonso onderging later dat jaar een derde periode van reserve voordat ze werd gereactiveerd en haar interieurindeling werd herschikt. [1]
San Ildefonso voer vervolgens vanaf 1793 vier jaar lang campagne tegen de Franse en Britse marine. [1] Ze keerde op 3 maart 1797 terug naar de haven van Cadiz en werd vervolgens in die haven geblokkeerd door de Royal Navy. [1] San Ildefonso zeilde van 1798 tot 1802 tweemaal naar Amerika als escorte naar konvooien van galjoenen . [1] Tijdens deze reizen diende artillerie-officier Luis Daoiz de Torres , die later de Spaanse troepen zou leiden tegen Franse troepen in de Dos de Mayo-opstand , aan boord van het schip vanwege een tekort aan getrainde marine-officieren. [1] [4] San Ildefonso werd in reserve geplaatst opFerrol in 1802 voor de laatste keer in haar carrière. [1] Na een nieuwe refitperiode in juli en augustus 1805 sloot ze zich aan bij de belangrijkste Spaanse vloot voorafgaand aan de Slag bij Trafalgar . [1] Tot nu toe was San Ildefonso in haar carrière 21 jaar in Spaanse dienst geweest, maar had 9 van die jaren ontwapend in reserve doorgebracht en had geen enkele strijd geleverd. [1]
Capture en Britse dienst
Franse en Spaanse schepen lagen kort na de slag bij Trafalgar in Gibraltar; Bahama , French Swiftsure , San Juan Nepomuceno en San Ildefonso
Bij Trafalgar werden San Ildefonso en haar commandant, Commodore Don Jose de Varga, gevangengenomen door de Britse tweederangs HMS Defence . [2] Defensie bevond zich aan de achterkant van de Britse linie en sloot zich dus later aan bij de strijd dan de meeste andere schepen, maar had het Franse 74-kanonsschip Berwick al uitgeschakeld voordat hij San Ildefonso aanviel . [2] Het Spaanse schip was al beschadigd tijdens de actie en gaf zich na een hevig gevecht van minder dan een uur over aan de Britten. [2] Defensie leed in ruil daarvoor slechts 34 slachtoffers. San Ildefonso is met succes naar Gibraltar gevarendoor de Britten, overlevende de storm die volgde op de slag. [2] Ze werd in Britse dienst genomen als HMS Ildefonso . [5] Ildefonso werd opgelegd in Portsmouth tot 3 april 1806 toen ze onder bevel stond van de nieuw gepromoveerde kapitein John Quilliam , een veteraan van Trafalgar. Het schip werd op 19 juni in Portsmouth afbetaald, maar op 22 juli 1808 opnieuw in gebruik genomen onder kapitein Edward Harvey . Ze werd later dat jaar ontmanteld en gereduceerd tot een overweldigend winkelschip in Portsmouth en later Spithead . Achterhaald zijn en van geen nut meer zijn na het einde van de Napoleontische oorlogenze werd opgebroken in juli 1816. [6]
Geschiedenis
Vlag van Spanje (1785–1873, 1875–1931) .svgSpanje
Naam: San Ildefonso
Naamgenoot: Stad San Ildefonso , Segovia , Spanje
Besteld: 23 februari 1784 [1]
Bouwer: J. Fdz. Romero de Landa [1]
Neergelegd: 26 maart 1784 [1]
Gelanceerd: 22 januari 1785, Cartagena [1]
Gevangen genomen: 21 oktober 1805 [2]
Bewapening:
80 geweren:
22 x 8-ponder kanon
10 x 30-ponder houwitsers
6 x houwitsers van 24 ponden [3]