Hoofdsponsor

1/70 San Ildelfonso [wip]

Marin1

Well-known member
Registered
Volgende kit ligt klaar, het wordt de " SAN ILDELFONSO " schaal 1:70

lengte 1250 mm - breedte 470 mm - hoogte 895 mm

De bouw van het San Ildelfnso schip begint in de loop van volgende week.

.
 
Laatst bewerkt:
enkele foto's van de inhoud van de doos :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

http://www.modelbouwen.be

/attachment.php?attachmentid=131797 attachment.jpg


attachment.jpg http://www.modelbouwen.be


/attachment.php?attachmentid=131792 attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor de geinteresseerden :

San Ildefonso was een schip van de Spaanse marine dat in 1785 te water was gelaten. Ze was ontworpen om lichter te zijn dan traditionele Spaanse schepen die moeite hadden om de snelheid van schepen van de Royal Navy te evenaren . Hoewel nominaal een schip met 74 kanonnen, droeg San Ildefonso eigenlijk 80 kanonnen en houwitsers. Ze zag dienst aan Franse en Britse schepen in de late 18e eeuw, zeilde twee keer naar Amerika en werd gevangen in Cadiz door de Britse blokkade . San Ildefonso werd gevangen genomen door de Britse HMS Defence van de derde klasse in de Battle of Trafalgaren doorstond daarna met succes de storm om als HMS Ildefonso in dienst te worden genomen bij de Royal Navy .


Inhoud
Ontwerp
San Ildefonso wordt beschreven als een technische mijlpaal in de Spaanse scheepsbouw uit de 18e eeuw. [1] Na in verschillende oorlogen tegen de Royal Navy te hebben gevochten, waren de Spaanse admiraals bezorgd dat hun schepen qua snelheid niet konden voldoen aan gelijkwaardige Britse schepen. [1] San Ildefonso heeft veel wijzigingen van traditionele Spaanse ontwerpen verwerkt om haar snelheid te verbeteren. [1] In plaats van traditionele ijzeren bouten die de romp bij elkaar hielden, gebruikte het schip veel lichtere houten drempels, de bovenste delen van het schip waren gemaakt van grenen en ceder in plaats van eiken om het gewicht te verminderen en het zwaartepunt te verlagen en het schip was korter gebouwd dan een traditionele Spaanse vierenzeventig zou zijn. [1] Hoewel beschouwd als een vierenzeventig (of derdeklasse ) schip, had San Ildefonso , net als andere schepen uit die tijd, meer wapens bij zich. [3] Ze was uitgerust met in totaal 80, bestaande uit 16 kanonnen van acht pond op het voordek en zes kanonnen van acht pond, tien houwitsers van dertig pond en zes houwitsers van vierentwintig pond op het achterdek. [3] In tegenstelling tot de meeste andere Spaanse schepen van de lijn (inclusief alle aanwezige schepen op deBattle of Trafalgar ), had San Ildefonso geen vierponder antipersoneelskisten "pedrero". [3]

Spaanse dienst
San Ildefonso is ontworpen door Romero Landa en gebouwd door J. Fdz. Romero de Landa op een erf in Cartagena . [1] Ze werd besteld op 23 februari 1784 en haar kiel werd iets meer dan een maand later neergelegd. [1] Ze had tien maanden nodig om te bouwen en werd op 22 januari 1785 gelanceerd. [1] Ze begon een proefperiode van veertig dagen op 19 augustus 1785, maar werd kort daarna ontwapend in Cartagena en voor twee jaar en negen maanden in reserve geplaatst. . [1] San Ildefonso werd in 1788 opnieuw geplaatst en onderging meer beproevingen voordat het in oktober van dat jaar opnieuw in de reserve werd geplaatst. [1] Ze werd opnieuw geactiveerd in april 1789 en maakte een cruise naarCadiz in augustus, onderweg beschadigd. [1] San Ildefonso onderging later dat jaar een derde periode van reserve voordat ze werd gereactiveerd en haar interieurindeling werd herschikt. [1]

San Ildefonso voer vervolgens vanaf 1793 vier jaar lang campagne tegen de Franse en Britse marine. [1] Ze keerde op 3 maart 1797 terug naar de haven van Cadiz en werd vervolgens in die haven geblokkeerd door de Royal Navy. [1] San Ildefonso zeilde van 1798 tot 1802 tweemaal naar Amerika als escorte naar konvooien van galjoenen . [1] Tijdens deze reizen diende artillerie-officier Luis Daoiz de Torres , die later de Spaanse troepen zou leiden tegen Franse troepen in de Dos de Mayo-opstand , aan boord van het schip vanwege een tekort aan getrainde marine-officieren. [1] [4] San Ildefonso werd in reserve geplaatst opFerrol in 1802 voor de laatste keer in haar carrière. [1] Na een nieuwe refitperiode in juli en augustus 1805 sloot ze zich aan bij de belangrijkste Spaanse vloot voorafgaand aan de Slag bij Trafalgar . [1] Tot nu toe was San Ildefonso in haar carrière 21 jaar in Spaanse dienst geweest, maar had 9 van die jaren ontwapend in reserve doorgebracht en had geen enkele strijd geleverd. [1]

Capture en Britse dienst

Franse en Spaanse schepen lagen kort na de slag bij Trafalgar in Gibraltar; Bahama , French Swiftsure , San Juan Nepomuceno en San Ildefonso
Bij Trafalgar werden San Ildefonso en haar commandant, Commodore Don Jose de Varga, gevangengenomen door de Britse tweederangs HMS Defence . [2] Defensie bevond zich aan de achterkant van de Britse linie en sloot zich dus later aan bij de strijd dan de meeste andere schepen, maar had het Franse 74-kanonsschip Berwick al uitgeschakeld voordat hij San Ildefonso aanviel . [2] Het Spaanse schip was al beschadigd tijdens de actie en gaf zich na een hevig gevecht van minder dan een uur over aan de Britten. [2] Defensie leed in ruil daarvoor slechts 34 slachtoffers. San Ildefonso is met succes naar Gibraltar gevarendoor de Britten, overlevende de storm die volgde op de slag. [2] Ze werd in Britse dienst genomen als HMS Ildefonso . [5] Ildefonso werd opgelegd in Portsmouth tot 3 april 1806 toen ze onder bevel stond van de nieuw gepromoveerde kapitein John Quilliam , een veteraan van Trafalgar. Het schip werd op 19 juni in Portsmouth afbetaald, maar op 22 juli 1808 opnieuw in gebruik genomen onder kapitein Edward Harvey . Ze werd later dat jaar ontmanteld en gereduceerd tot een overweldigend winkelschip in Portsmouth en later Spithead . Achterhaald zijn en van geen nut meer zijn na het einde van de Napoleontische oorlogenze werd opgebroken in juli 1816. [6]

Geschiedenis
Vlag van Spanje (1785–1873, 1875–1931) .svgSpanje
Naam: San Ildefonso
Naamgenoot: Stad San Ildefonso , Segovia , Spanje
Besteld: 23 februari 1784 [1]
Bouwer: J. Fdz. Romero de Landa [1]
Neergelegd: 26 maart 1784 [1]
Gelanceerd: 22 januari 1785, Cartagena [1]
Gevangen genomen: 21 oktober 1805 [2]

Bewapening:
80 geweren:
22 x 8-ponder kanon
10 x 30-ponder houwitsers
6 x houwitsers van 24 ponden [3]
 
Laatst bewerkt:
Mooie inleiding met interessante informatie over uw project.
Het model zelf ziet er wat afmetingen betreft vrij indrukwekkend uit.
Ik ben absoluut niet thuis in de scheepsbouw maar ik vind dit wel een mooie discipline in de modelbouw.
Succes met de bouw, ik zal deze met zeer veel interesse volgen.
 
Marin1.
Mooie intro en ga dit zeker volgen want blijft toch iets apart die scheepsbouw.
Als je enter drukt tussen de foto's staan ze niet tegen elkaar en is het aangenamer kijken.
Succes alvast.
 
Amazone, Airbus56 dank u , en Pascal, heb uw raad opgevolgd en inderdaad, het is aangenamer, dank u .
 
Mooi schip met tevens een mooie geschiedenis.
Succes en ik ga deze zeker volgen.

Fred
 
Hoi Marin,

Een pracht van een boot, succes met de bouw en een mooie geschiedenis.
 
Wow Marin zeer indrukwekkend en zeker voor een tweede bouw ben onder de indruk
veel heel veel suc6 gewenst
Marc
 
toch al eens de valse kiel aan elkaar gelijmd, de rest enkel ingepast, zonder lijmen, en ik merk dat de spanten mooi stevig en recht staan als ik ook het dek er opleg.
misschien kan ik de spanten lijmen als het dek er los opligt , er zit zo goed als niks speling van de spanten op de valse kiel, of toch beter alles eraf halen en de spanten 1 voor 1 appart lijmen ?

attachment.jpg

maar toch 1 probleempje, het eerste spant steekt een 2 mm onder de valse kiel uit,

attachment.jpg

maar dan komt het gat bovenaan net iets te laag denk ik

attachment.jpg

als ik het spant omhoog duw tot gelijk met de valse kiel onderaan dan komt het gat iets hoger en lijkt me dat het logist

attachment.jpg
 
Rudy, ja hij valt iets groter uit dan ik verwacht had:$, maar ga er proberen het beste van te maken.
 
Beste Marin,

Om te bepalen hoe de spanten moeten zitten raad ik aan om dit te controleren op het plan.
Zit er een plan bij met het vooraanzicht van de boot ? Ga daar na hoe diep het spant moet zitten.
Enkel dan heb je zekerheid. Ik zou ze persoonlijk 1 voor 1 lijmen met evt lego blokjes ertussen. Zo ben je 100% zeker dat de spanten loodrecht staan ten opzicht van de kiel.

Succes met deze prachtige boot.

Dirk
 
Leysend, heb niet echt een vooraanzicht in detail, maar ik zie op een paar foto's verderop dat ik het spant iets zal moeten omhoog duwen tot het onderaan de valse kiel gelijk zit want op valse kiel moet er nog een plankje op en ook nog beplankt worden, dus als ik het spant volledig beneden laat is het gat teveel weggestoken, en ik ga je raad opvolgen en spant per spant haaks lijmen, heb wel geen lego blokjes maar stukjes hout die 100 % haaks zijn.
 
heb wel geen lego blokjes maar stukjes hout die 100 % haaks zijn.
Dat zal zeker ook werken Marin. De spanten zijn de basis van het schip, en als er daar iets mis mee loopt, dan kan dat straks in het project aardig lastig zijn. Ik denk dus dat het inderdaad de beste tactiek is om dit deel stap voor stap aan te pakken en zeker te zijn van de 'fit' en uitlijning.

Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen. Zelf heb ik zo'n groot schip nog niet gebouwd, maar ik heb hier ook nog de HMS Victory liggen van het merk Corel alsook de USS constellation van Artesania Latina. Voorlopig werken we eerst verder aan het Grand Banks Yacht dat reeds 75% klaar is.

Succes met dit project.

Dirk
 
ben begonnen met de spanten erin te lijmen, 1 voor 1 en perfect haaks op de kiel te plaatsen, ik denk ook Leysend dat het het belangrijkste is om niet te snel te willen gaan en stuk per stuk goed te kijken en te bestuderen dat het juist zit, en ook dit is mijn eerste groot schip, ben zelf ook benieuwd.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
heb nog een vraagje : het laatste stukje van de valse kiel , ongeveer 10cm zit er een beetje een buiging in, dus niet 100 % rechte lijn, is niet echt veel, maar zou ik dat een half uurtje in water mogen leggen en dan een nacht een gewicht op dat hij recht trekt, kan dat geen kwaad, het is een dun triplexplaatje , en ben bang dat het na het watertrekken open of kapot zou gaan ?

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
10 min in water onderdompelen zal wel voldoende zijn. En levert normaal geen n probleem op.
Ik zou wel eerst het onderdeel overtekenen op een blad papier. Mocht het dan toch mis gaan kan je nog makkelijk het stuk opnieuw maken. Zeker niet krom gebruiken, krijg je gegarandeerd spijt van.
 
Nog eens goed naar je foto gekeken, kan je door het dek erop te leggen het ook niet recht krijgen? Zo krom staat het niet.
 
Terug
Bovenaan