airbus ... heb uw data in een aparte world file gegoten en bewaard. Kan altijd van pas komen.
Hoeveel druppels verf zou men nodig hebben om zo'n zwemwagen in één keer te airburshen ?
Kwestie van te weten hoe te doseren ipv van te weinig of teveel verf in cup
Beste Gonsken ,
Moeilijk te zeggen. Dit hangt immers af van een aantal factoren o.a.
1. Grootte van het model dat je wil airbrushen (ik heb niet direct een idee van de oppervlakte van het vernoemde model).
2. Welke kleur en op welke ondergrond je wil airbrushen.
Lichte kleuren zijn minder “dekkend” dan donkere kleuren, zeker wanneer je lichte kleuren op een donkere ondergrond gaat zetten
3. Aantal keren dat je met de airbrush over het model gaat. Hier speelt de ervaring van de airbrusher een rol om tot een mooie egale verflaag te komen.
Hoe dan ook, zelfs als je te weinig verf in je airbrush hebt gegoten kan je later perfect een tweede identieke laag zetten dank zij de gebruiksvriendelijke druppeltellers op de flesjes van Vallejo.
Ik heb meermaals verschillende complexe kleuren op een model gezet (in verschillende fases) waarbij je geen verschil ziet tussen de verschillende kleurlagen.
Een voorbeeldje ; Ik had een decal vel liggen van een airliner van Easy Jet. Zoals je weet is de oranje kleur van die maatschappij een vrij speciaal soort oranje en het was dus een beetje zoeken om een verfkleur samen te stellen die exact dezelfde kleur had dan de kleur van de decals (de kleur van het staartstuk en de motoren van het vliegtuig mocht immers niet afwijken van de kleur van de opschriften).
Ik heb eerst de exacte kleur uitgezocht en kwam tot volgend resultaat om de juiste kleur oranje te verkrijgen ; 8 druppels oranje 71083, 1 druppel scarlet red 71003, 1 druppel radome tan 71074 en 1 druppel sandy brown 71034 (+ 5 à 6 druppels thinner).
Ik heb op dag één enkele laagjes van deze kleur op mijn model gezet en heb daar enkele dagen later nog enkele bijkomende laagjes aan toegevoegd omdat ik de eerste lagen niet intens genoeg vond.
Door nauwgezet de verhoudingen te respecteren kon ik dus de tweede keer exact dezelfde kleur zetten dan de eerste keer.
Er zijn wel enkele zaken waar je in dit geval moet op letten ;
1.Neem een flesje verf dat nog vrij vol is en schud dit flesje steeds goed op. Gebruik voor de tweede laag hetzelfde flesje als voor de eerste laag.
Wanneer je bij de eerste verflaag een vol flesje verf gebruikt en bij de tweede laag een flesje dat bijna leeg is kan het zijn dat er in het tweede flesje meer pigment aanwezig is in de verf (en dat kan een kleurverschil geven).Voor een camouflagekleur op een voertuig is dit misschien niet direct een probleem maar op de romp van een airliner die exact dezelfde kleur moet hebben als de kleur van de opschriften (decals) kan dit nefast zijn.
Let er ook op dat je bij het mengen van je verf steeds dezelfde druk uitoefent op de flesjes zodat de dikte van de verfdruppels ook steeds even groot is. Ik weet het, dit lijkt misschien overdreven doch bij het samenstellen van een perfecte kleur kan dit wel degelijk van nut blijken. En voor alles geldt ook hier ; “Oefening baart kunst”.
Mvg
Airbus56